Cea mai mare librarie din lume este gazduita de Internet

De foarte multe ori, am vazut la televizor reportaje de strada, in care trecatorii erau invitati sa indice ultima carte citita in ultima vreme. Jalnic este faptul ca foarte multi dintre cei intervievati dadeau din umeri, jenati de intrebare. Daca in schimb ar fi intrebati de unde se poate cumpara o carte, trecatorii ar fi prompti: de la o librarie. In cazul in care cei intervievati ar fi navigatorii ferventi ai Internetului, raspunsul la cea de a doua intrebare ar veni la fel de repede: Amazon.

De foarte multe ori, am vazut la televizor reportaje de strada, in care trecatorii erau invitati sa indice ultima carte citita in ultima vreme. Jalnic este faptul ca foarte multi dintre cei intervievati dadeau din umeri, jenati de intrebare. Daca in schimb ar fi intrebati de unde se poate cumpara o carte, trecatorii ar fi prompti: de la o librarie. In cazul in care cei intervievati ar fi navigatorii ferventi ai Internetului, raspunsul la cea de a doua intrebare ar veni la fel de repede: Amazon. com.
Amazon.com este cea mai mare librarie virtuala care, conform ultimelor statistici, numara zece milioane de clienti (ca si cum aproape jumatate din populatia Romaniei si-ar cumpara carti de la o singura librarie), ce au la dispozitie 4,7 milioane de titluri.
Povestea aparitiei acestui site este una demna de visul american. Jeff Bezos, fondatorul Amazon. com, a inceput construirea acestui site intr-un garaj dezafectat, din Seattle. Absolvent summa cum laude al Facultatii de Informatica din Princeton, in 1986, el se alatura
FITEL, o companie din New York, aflata la inceput. In 1988, se angajeaza la Bankers Trust Company, unde administreaza bunuri de peste 250 milioane dolari si devine vicepresedinte in februarie 1990. Din 1990 pana in 1994, lucreaza pe Wall Street pentru Show & Co, devenind cel mai tanar vicepresedinte al companiei, in 1992. 1999 il gaseste pe Bezos plictisit de lumea finantelor si dornic de a face ceva nou. Renunta la NY si pleaca impreuna cu sotia sa spre Seattle, avand in minte o afacere care se va dovedi mina de aur a vietii lui.
Relatiile pe care si le-a facut de-a lungul timpului in lumea finantelor si excelenta reputatie de care se bucura Bezos pe Wall Street l-au ajutat sa obtina imprumutul de 1.000.000 dolari pentru a demara afacerea cu cartile pe Internet. In garajul din Seattle au fost puse la punct soft-urile care urmau sa raspunda cererilor venite pe Internet. Intre timp a fost semnat un contract de aprovizionare cu un urias depozit din Oregon, apartinand firmei Ingram, ce aprovizioneaza cu carti 40% din librariile americane.
Incasari zilnice de
6.000 dolari
Activitatea propriu-zisa in acest domeniu a inceput-o in iunie 1995, impreuna cu o mana de angajati. Calculatoarele erau dotate cu un sistem sonor gen clopotel, ce atentiona asupra momentului in care un client facea o comanda. Sistemul s-a dovedit a fi depasit dupa numai o saptamana, dand senzatia ca s-a stricat pentru ca cilindrul de clopotel nu se mai oprea. Dupa trei saptamani, cifra de afaceri era de 6.000 de dolari, pentru ca, in scurt timp, in septembrie, 6.000 sa reprezinte incasarile unei singure zile. Linistea unei afaceri care merge nu s-a lasat peste Amazon. com, iar Bezos o arunca pe piata NASDAQ, in mai 1997.
Intr-un fel, firma americana are corespondente in mitologia romaneasca, crescand precum Fat-Frumos: de 45 de ori, din 1997 pana acum. Pe 21 iulie 1999, Amazon.com a anuntat rezultatele financiare ale celui de-al doilea sfert de an: vanzari nete, 314,4 milioane dolari, in crestere cu 117 procente fata de aceeasi perioada din 1998, adica 116 milioane dolari. In timp ce numarul clientilor a crescut cu 2,3 milioane.
Bezos a mirosit faptul ca daca lasa site-ul orientat numai pe carti, acesta tinde sa devina o afacere clasica, cu un grafic al vanzarilor mare, dar curba ce reprezinta profitul ar putea suferi de o boala grea, denumita pleostire. Asa ca eforturile de indepartare a acestei curbe de axa orizontala s-au concretizat prin largirea ofertei spre muzica si film, jucarii si echipamente electronice.
Mai mult decat atat, in iunie anul acesta Amazon.com a anuntat inceputul unei colaborari de zece ani cu casa de licitatii Sotheby’s.
Livrarea produselor, in special a cartilor, a fost si este intotdeauna una din cele mai importante probleme cu care se confrunta Amazon.com. Fara un sistem de livrare performant, numarul produselor prezentate in magazinul virtual poate fi infinit, ca tot degeaba. Normal, Amazon.com si-a construit propriile depozite pentru a putea verifica mai bine marfa pe care o primeste si pentru a reduce timpul, de livrare. In America, vor fi construite anul acesta doua depozite, unul in Georgia si unul in Kentuky, ridicand la sapte numarul centrelor de distributie numai pentru piata americana. Si piata europeana este in atentia Amazon.com, in Marea Britanie construindu-se doua puncte de livrare. Toate aceste investitii au ca rezultat livrarea in trei zile, din momentul comenzii, in SUA, si in sapte zile, in afara SUA.
Vizitand site-ul Amazon.com ai posibilitatea sa alegi carti ordonate dupa autor, titlu sau subiect, dupa cum poti cauta editii mai noi sau mai vechi.
O librarie care livreaza fara retur
Cartile sunt insotite de evaluari critice facute atat de profesionisti, cat si de consumatori. Clientii pot primi prin intermediul e-mail notificari asupra aparitiei unor carti sau o lista cu cartile distinse cu premii de prestigiu.
Avantajele unui site de vanzari on-line sunt uriase. In primul rand, clientul stie exact ce vrea sa cumpere, dupa ce a rasfoit catalogul. Nu este ca in cazul librariilor clasice, unde este contractata o carte oarecare expusa in rafturi si daca se vinde bine, daca nu, asta e. La Amazon.com, retururile sunt de 0,25% fata de 30% in librariile clasice. In al doilea rand, clientul poate face o selectie printre cele 4,7 milioane de titluri si nu este nevoit sa parcurga kilometri intregi de rafturi in cautarea unei carti. In plus, este evitat conflictul dintre client si o posibila vanzatoare plictisita, care nu stie sau nu vrea sa dea detalii despre ceea ce cauti. In al treilea rand, avand in vedere numarul de titluri si imensitatea traficului, preturile sunt considerabil mai mici.
Cetatenii romani pot fi clienti ai Amazon.com in conditiile in care dispun de o carte de credit acceptata international, dar cum aceste lucruri sunt rara avis in Romania, numarul clientilor romani este nesemnificativ.
Exista, bineinteles, si competitie (Barnes&Noble sau Borders), dar Amazon.com vrea sa ramana cel mai important magazin de acest fel de pe Internet. Pe langa diversificarea gamei de produse, Bezos a inventat asa-numitele comunitati de interese. Existenta, pe un site, a unui link catre Amazon.com aduce proproprietarului acestuia un comision, in cazul in care este vanduta o carte prin aceasta legatura.
Libraria virtuala este un succes imens, numarul cumparatorilor fiind cel mai important argument. Profiturile sunt uriase, iar cei care au investit de la inceput in Amazon.com sunt oameni bogati.