Cel mai scump lot de autostradă din România a fost câștigat de turci

Asocierea de constructori condusă de turcii de la Makyol a câștigat licitația pentru construcția celui mai scump lot de autostradă din România, lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania, cu o valoare de 6,8 miliarde lei fără TVA. În ultima vreme, turcii au obținut numeroase contracte de infrastructură de mari dimensiuni.

„Proiectarea și execuția secțiunilor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău a fost atribuită Asocierii de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, cu suma de 6,62 miliarde de lei (fără TVA)”, a anunțat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

Constructorul Makyol este al doilea cel mai mare antreprenor de construcții din România. Compania activează pe toate cele patru loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș și, în asociere cu Nurol, pe lotul 3 Spătaru – Buzău al Autostrăzii A7 Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol colaborează cu Alsim Alarko pentru construcția primei secțiuni a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.

Ministrul Grindeanu: S-a atribuit cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat pe Facebook atribuirea celui mai scump contract de infrastructură rutieră din România, pentru construirea a 41 km din secțiunile Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău ale Autostrăzii Transilvania, care include și tunelul Meseș de 2,89 km, cel mai lung din țară.

„Astăzi a fost atribuit cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România!

Cu o valoare de 6,62 miliarde de lei (fără TVA), acest contract prevede și construcția tunelului Meseș (2,89 km), care va fi cel mai lung tunel de pe o autostradă din România.
Asocierea de firme turcești care a câștigat contractul are la dispoziție 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție) pentru construcția celor 41 de km ai secțiunilor Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (Autostrada Transilvania).
Pe traseul acestui sector al Autostrăzii A3 vor fi construite inclusiv 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 km.
Procedura pentru semnarea contractului, finanțat prin Programul Transport, va putea începe în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații.”, a scris Grindeanu.

Competitorii pentru lotul de autostradă

În competiția pentru „lotul Meseș” au participat băcăuanii de la UMB, cunoscuți sub numele de „regele asfaltului”, Dorin Umbrărescu, și italienii de la WeBuild. Totuși, UMB a pierdut în fața turcilor de la Makyol, ceea ce reprezintă al doilea mare contract pe care băcăuanii îl pierd în ultimii 3-4 ani, după Lotul 1 de pe Drumul Expres Craiova – Pitești. Conform informațiilor publicate pe Forumul Asociația Pro Infrastructură, ofertele depuse au fost de aproximativ 6,626 miliarde RON fără TVA din partea Makyol, 6,838 miliarde RON fără TVA din partea WeBuild și 7,479 miliarde RON fără TVA din partea UMB.

Lotul Meseș, care se întinde pe 41 de kilometri între Poarta Sălajului și Nușfalău, este cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până în prezent. Acesta reprezintă ultimul sector necontractat al Autostrăzii Transilvania (A3) și include secțiunea cu tunelul Meseș de 3 kilometri, cu o valoare estimată între 7,4 și 8,8 miliarde lei.

Termenele pentru construcție

Conform contractului, construcția celor două secțiuni trebuie finalizată în termen de 78 de luni, din care 18 luni sunt alocate pentru proiectare, iar 60 de luni pentru execuție. Tunelul Meseș, cel mai lung tunel de autostradă din România, are o lungime de 2,89 km și este format din două galerii unidirecționale, totalizând împreună 5,78 km. De asemenea, proiectul include 65 de viaducte, poduri și pasaje, având o lungime totală de aproximativ 13 km.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău a fost deschisă pe 10 februarie 2023, iar la sfârșitul lunii august 2023 au fost depuse șapte oferte. Acestea includ UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina, WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen. Ictaș și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, în timp ce Mapa, în asociere cu Cengiz, a început lucrările pregătitoare pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești. Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri, iar viteza de proiectare este de 120 km/h.