Intre consumatorii de ceaiuri, ponderea cea mai mare o detin cei cu varsta de peste 55 de ani (82%). Femeile se delecteaza intr-o proportie mai mare cu astfel de produse decat barbatii (82,2% femei, fata de 64,1% barbati), insa consumul ocazional inregistreaza cote mai ridicate in randul persoanelor de sex feminin. Pe de alta parte, tinerii intre 18 si 24 de ani sunt cel mai putin atrasi de ceaiuri, doar 66% din ei consumandu-le in ultima luna.
In ceea ce priveste ocupatia, proportia cea mai mare de consumatori este atinsa de pensionari, iar cea mai redusa, de muncitori. Daca venitul sau educatia nu influenteaza in mod semnificativ consumul, intervin, in schimb, anumite diferente pe regiuni istorice. Astfel, ardelenii (81,2%) si locuitorii oraselor mari (82,3%) beau mai mult ceai decat media la nivel national (70%).
Potrivit rezultatelor cercetarii efectuate de compania Daedalus Consulting, infuzia din plante medicinale este de departe cel mai utilizat tip de ceai, 60,5% din persoanele adulte din mediul urban declarand ca l-au consumat in ultima luna. Sanatatea, in general, si tratarea problemelor de sanatate sunt motivele principale care genereaza utilizarea acestuia. O data cu varsta, creste si consumul: de la 43,6% pentru persoanele care au intre 18 si 24 de ani, pana la 73,3%, pentru cele trecute de 55 de ani. In Bucuresti, ceaiurile din plante medicinale au mai putini adepti (48%, comparativ cu o medie de 60%).
Ceaiul de fructe uscate ocupa pozitia a doua in preferintele orasenilor si este mai apreciat de femei decat de barbati. Consumatorul fervent al acestui tip de ceai este mai probabil sa aiba varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani, sa aiba studii superioare sau sa fie angajat cu functie superioara (patron/manager). Frecventa de consum a ceaiurilor din fructe uscate este semnificativ mai mare in orasele cu peste 200.000 de locuitori.
Produsul cel mai putin popular este ice tea (ceaiul rece, gata preparat), baut de numai 4,8% din romanii de la orase. Persoanele tinere, indeosebi femeile, au o inclinatie mai mare spre consumul de ice tea.
Romanii nu cunosc
marca de ceai pe care o consuma
Frecventa de consum difera semnificativ de la o categorie de ceai la alta. Astfel, ponderea celor care beau ceai mai putin de o data pe saptamana este urmatoarea: 47% din consumatorii de ceai negru sau verde simplu, 60% din adeptii ceaiului negru sau verde cu arome, 64% din cei care prefera ceaiurile din plante medicinale, 55% din cei care au optat pentru ceaiurile din fructe uscate si 28% din consumatorii de ice tea.
Teodora Dragusinoiu, analist la compania Daedalus Consulting, concluzioneaza: piata de profil continua sa fie dominata de consumul de ceaiuri din plante medicinale. Cu toate acestea, ponderea consumatorilor ferventi este in favoarea celorlalte tipuri de ceaiuri.
,,Alegerea ceai medicinal vs. alt tip de ceai inclina spre cel care ofera satisfactie in consum, si nu spre cel consumat mai mult din necesitate, ca raspuns la o problema de sanatate,,, precizeaza interlocutoarea noastra.
In ceea ce priveste brandurile existente pe piata locala de ceaiuri, romanii nu par a fi prea avizati, de vreme ce mai mult de jumatate din persoanele intervievate nu si-au amintit ce marca au consumat in ultima luna.