O privire superficiala in magazinele si supermarketurile din mediul urban ne-ar putea conduce la concluzia ca oferta de ceaiuri din import este aproximativ egala cu cea indigena. Sa nu uitam insa ca, la nivel national, numarul unitatilor care vand produse tip plafar este de cel putin 20 de ori mai mare decat cel al supermarketurilor, fara a mai face referire la piata taraneasca sau la plantele culese direct de consumatori. In aceste conditii, putem estima ca ceaiurile locale domina autoritar pia
O privire superficiala in magazinele si supermarketurile din mediul urban ne-ar putea conduce la concluzia ca oferta de ceaiuri din import este aproximativ egala cu cea indigena. Sa nu uitam insa ca, la nivel national, numarul unitatilor care vand produse tip plafar este de cel putin 20 de ori mai mare decat cel al supermarketurilor, fara a mai face referire la piata taraneasca sau la plantele culese direct de consumatori. In aceste conditii, putem estima ca ceaiurile locale domina autoritar piata, intr-un procentaj de aproape 80%.
Plantele medicinale iau drumul exportului
Conform propriilor estimari, Societatea Nationala Plafar SA ramane numarul unu pe segmentul de piata pe care actioneaza, avand o cota de 60%, luand drept criteriu cifra de afaceri anuala. Oferta Plafar inseamna peste 200 de produse distincte, oferta care creste in perioada verii. Concret, este vorba de patru grupe de produse, cu ponderi diferite in structura vanzarilor. Cea mai reprezentativa este cea a ceaiurilor simple, ambalate in cutii de 50g si 100g, care cuprinde mai multe subgrupe – flori, frunze, radacini, ierburi etc. – si care detine 40% din cifra de afaceri a societatii. Urmeaza categoria ceaiurilor combinate, respectiv ceaiuri amestec cu efect terapeutic (antibronsitic, antihepatic, gastric etc.), cu o pondere de 25%. A treia gupa (30%) este cea a ceaiurilor la doze (pliculete). Alte produse, cum ar fi tincturi, uleiuri volatile, siropuri concentrate, condimente etc. detin restul de 5% din oferta societatii Plafar.
Se stie ca, inainte de 1990, Plafar era singura unitate de profil din tara unde prestau din greu indeosebi pionierii si militarii. Ulterior, situatia s-a schimbat radical pentru aceasta societate cu capital de stat. In primul rand, amintim ca in Romania suprafata totala cultivata cu plante medicinale si aromatice s-a diminuat de zece ori in numai cinci ani, ajungand, conform Institutului National de Statistica, de la 20,6 mii hectare, in anul 1995, la numai 2,6 mii hectare, in 2000. Productia a scazut, la randul sau, de la 12,1 mii tone, la o mie de tone, in acelasi interval de timp.
Noii proprietari ai terenurilor pe care se cultiva plante medicinale prefera sa livreze productia obtinuta pe piata externa. Pentru ca economia de piata este dura si concurenta acerba, producatorii locali se confrunta cu mari probleme in ceea ce priveste achizitia de materii prime.
Alte cateva societati de profil – unele desprinse chiar din SN Plafar si care acum concureaza cu aceasta – sunt: Fitoterapia, Hofigal Bucuresti, Fares Orastie, Daphne Timisoara, Favisan Lugoj.
Consumul de ceai rece creste
Unilever a introdus ceaiurile Lipton in Romania la sfarsitul anului 1998. In prezent, oferta acestei companii cuprinde doua tipuri de produse: ceaiurile plic (Lipton Yellow Label si Lipton Sun Tea) si ceaiurile reci (Lipton Ice-tea, de lamaie si de piersici). Acestea se adreseaza populatiei tinere, cu varste intre 18 si 25 de ani, preocupata de propria sanatate si care petrece mult timp in afara casei.
Prima forma de prezentare, ceaiul la plic, este o nisa intr-o piata traditionala, unde principalul competitor este ceaiul tip plafar, dar si un produs de substitut al cafelei. Ceaiul rece este parte a pietei de soft drink din Romania, unde exista o puternica traditie a bauturilor carbonatate.
Asadar, un segment de piata aparte, aparut la noi relativ recent, este cel al ceaiului rece gata preparat (ice tea), incluzand aici si produsele din care se obtine bautura respectiva prin simpla adaugare de apa. Conform monitorizarilor efectuate de ACNielsen Romania in magazinele care practica vanzarea cu amanuntul pentru acasa, in anul 2002, piata pentru aceste produse a fost de 368 mii litri, respectiv de 6.713 milioane de lei. Insa, potrivit companiei Eurocafe, unic importator si distribuitor al marcii Pfanner, daca includem si vanzarile din celelalte canale de distributie, indeosebi din hypermarketul Metro, se poate vorbi deja de o piata de doua ori mai mare, fara a include si ceaiul granulat.
Oferta companiei Eurocafe consta in ceaiuri Pfanner Ice Tea la doi litri, in variantele „standard tea” (lamaie, piersici, exotic, fructe de padure), si „special tea” (ceai cu suc de fructe, ceai de lamaie cu lotus si ceai de lamaie cu cactus). Pretul mediu de vanzare la raft este de 1,6 euro cutia de doi litri, iar consumatorii vizati sunt tinerii pana in 35 de ani, cu venituri lunare mai mari de 300 euro.
Principalele branduri prezente pe piata ceaiului rece gata preparat sunt Lemona (Anin Polonia), Lipton (Unilever), Eis Tea (Rauch), Pfanner (Pfanner) si Vita Lade (Full Sport) care, impreuna, detin 94% din volumul vanzarilor pe anul 2002 (ACNielsen Romania).