Marcată de creșterea prețurilor, criza financiară și competiția din partea retailerilor din străinătate, piața locală a ceasurilor de lux din România a supravieţuit cu greu în 2010, vânzările fiind în scădere cu până la 25% față de nivelurile din anul 2009, aşa cum relevă un studiu recent efectuat de CPP Luxury Industry Management Consultants. Potrivit lui Oliver Petcu, managing director al CPP, valoarea pieței accesoriilor de lux este de 120-140 de milioane de euro, o mare parte din acești bani reprezentând-o ceasurile.
„Oamenii de afaceri cumpără în continuare, ei reprezentând un procentaj semnificativ din vânzările noastre, însă chiar și așa am înregistrat o scădere a vânzărilor cu 25%-30%“, declară Andreea Ioniță, managing director al Micri Gold, în portofoliul căruia se găsesc brandurile Chopard și Bvlgari.
„Cele mai cumpărate sunt ceasurile exclusiviste de la Chopard și mărcile speciale de la Bvlgari, însă plafonul este mult inferior celui din 2007-2008“, spune Ioniță, adăugând că cele mai bine vândute ceasuri sunt cele cu valoare medie (3.000-5.000 de euro).
Potrivit retailerilor, majorarea TVA-ului a contribuit la scăderea vânzărilor. „La un ceas de 10.000-30.000 de euro, diferența de la 19% la 24% se simte“, explică Alessandro Amato, director general al Chronotime International, menționând că pierde astfel clienți în favoarea țărilor din Vest. Chronotime a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, o diminuare cu 10% a vânzărilor față de perioada similară din 2011. Scăderea se simte și pe brandul Montblanc.
„Firma este profitabilă, însă chiar și așa este al doilea an consecutiv de scădere a cifrei de afaceri, care în 2010 a fost de 1,6 milioane de euro, cu 40%-45% mai mică față de valoarea din 2008“, declară Marian Edelstein, directorul general al Conmart Trading, importatorul mărcii.
Cele mai scumpe ceasuri vândute
În România anului 2010, marii retaileri au vândut cel puțin câteva piese de ordinul zecilor de mii de euro, în unele cazuri de peste 100.000 de euro. Cel mai scump ceas vândut anul trecut (Glashutte Original Pano Tourbillon XL) a costat 108.900 de euro și a fost comercializat de Helvetansa. „38% din vânzările de anul trecut au fost constituite din produse cu prețuri mai mari de 15.000 de euro“, declară Daniela Filip, PR& marketing director al Helvetansa.
„Anul 2011 a debutat cu vânzarea unui Master Grande Tradition Tourbillon de la Jaeger Le Coultre, în valoare de 100.000 de euro“, adaugă aceasta. Potrivit Danielei Filip, clienții sunt atrași de mărcile cu tradiție, design clasic, în topul trei fiind Vacheron Constantin, Jaeger LeCoultre și Cartier, deși se observă o apreciere din partea consumatorilor și a mărcilor de nișă, precum Vulcain sau Carl F Bucherer.
Un alt model valoros vândut anul trecut este un Rolex GMT-Master II din aur alb și cadranul pavat cu diamante, al cărui preț a fost de 87.500 de euro, după cum spun reprezentanții Chronolink, importator exclusiv în România al mărcilor Rolex și Tudor. Același retailer a vândut anul acesta și modelul Rolex Royal Black, cu baghete de safire pe lunetă, al cărui preț este aproximativ 79.000 de euro.
„Există o puternică tendință de a căuta în special modelele Rolex în combinație de aur cu oțel, cu o mare varietate de cadrane“, spune Ramona Dobre, director de comunicare al Chronolink. Prețul de pornire al unui ceas Rolex este de 3.500 de euro și poate depăși 100.000 de euro.
„Dintre ceasurile pe care le-am vândut între 2008 și 2010, peste 60% s-au încadrat în categoria de preț 5.000 – 20.000 de euro“, menționează Raluca Dobre. Printre cele mai scumpe ceasuri vândute în 2010 de către Chronotime, distribuitor și importator al mai multor branduri printre care Hublot, Omega și Longiness, se numără o piesă Breguet, de peste 30.000 de euro.
„Cel mai bine se vând ceasurile de pe segmentul mediu, adică cele cu prețuri între 800 și 1.500 de euro, urmate de segmentul de lux (peste 5.000 de euro). Un al treilea sector, cu ceasuri mai scumpe de 15.000 de euro, este dedicat specialiștilor, oamenilor foarte bogați“, explică Alessandro Amato.
„Anual, se vând mai mult de zece ceasuri rafinate, a căror valoare depășește 15.000-20.000 de euro“, adaugă acesta. Spre deosebire de Chronotime, Montblanc vinde în România circa două astfel de ceasuri scumpe. În 2010, cea mai scumpă piesă vândută a fost Timewalker Chronographic Automatic, în valoare de 12.000 de euro. „Prețurile pentru un Montblanc pornesc de la 1.700-1.800 de euro, modelele mai ieftine pe cuarț fiind eliminate din colecțiile producătorului“, explică reprezentanții Montblanc.
Cine sunt clienții
Dacă în urmă cu cinci ani clientul îl reprezenta omul de afaceri cu vârsta peste 40 de ani, acum tinerii de până în 35-40 de ani sunt interesați de achiziția unei piese scumpe, pe măsura veniturilor. Brandul cel mai solicitat în rândul acestor persoane este Hublot, o piesă al cărui preț poate ajunge și la 12.000 de euro.
„Raportul între cumpărătorii bărbați și femei este de 2-2,5 la unu în favoarea celor de sex masculin, ceasul bărbătesc fiind de trei ori mai scump decât cel de damă“, declară Amato. Dacă înainte de criză clientul era ușor de convins să cumpere un ceas, în ultimii doi ani a devenit mai pretențios.
„Acordă o atenție mai mare. Clientul dorește să știe mai multe detalii despre produs, însă clar, este un segment de piață care rămâne atractiv“, spune Daniela Filip. Și dacă tot vrea să cumpere o piesă scumpă, clientul încearcă și arta negocierii. „Am avut clienți care ne-au cerut să lăsăm și 30% din preț“, conchide Amato.
Oamenii de afaceri cumpără în continuare, însă chiar și așa am înregistrat o scădere a vânzărilor cu 25%-30%.
Andreea Ioniță, managing director, Micri Gold
La un ceas de 10.000-30.000 de euro, diferența de TVA de la 19% la 24% se simte.
Alessandro Amato, director general, Chronotime