Deşi afacerile le-au scăzut cu până la 50% anul trecut, comercianţii de ceasuri şi bijuterii ţin ştacheta ridicată. Peste zece noi magazine vor fi lansate în următoarea perioadă. Şi, contrar aşteptărilor, cele mai multe vor fi deschise în provincie. Nici mediul online nu este omis.
Piaţa de ceasuri şi bijuterii din România se situează în jurul valorii de 230 de milioane de dolari, relevă primul studiu realizat în acest domeniu şi semnat de unul dintre cei mai mari operatori de sondaje din lume, Datamonitor. Defalcat, 63% din sumă revine pieţei de bijuterii. Aceasta întrucât, potrivit raportului, românii au început să-şi achiziţioneze ceasuri de lux din ţară abia de prin 2003, anterior preferând să şi le cumpere din Occident. De atunci, însă, venirea a tot mai multe branduri de orologerie a adus creşteri anuale de 7,1% ale pieţei autohtone, iar în momentul de faţă estimările Datamonitor indică vânzări totale de aproape 85 de milioane de dolari.
Cifre contrazise de jucătorii locali
Ce părere au despre aceste cifre jucătorii din domeniu? În mare, că sunt prea optimiste. „Cred că suma este uşor exagerată. Ponderarea ei cu un coeficient de 0,6 ar da o imagine mai realistă“, apreciază Porfir Popescu, managing partner în cadrul Impulse România, operatorul reţelei „Galt Orologerie Elveţiană“, importator al unor mărci precum Girard-Perregaux, Ulysse Nardin sau Raymond Weil. Şi Alexandru Caravaniez, directorul reprezentanţei autohtone a producătorului italian de bijuterii de lux Cielo Venezia 1270, are unele rezerve. „Poate fi o cifră realistă, dar cred că e foarte greu de făcut un studiu pe o piaţă cum este cea pe care activăm noi, pentru că este foarte fragmentată. Până la urmă, există încă o mulţime de magazine micuţe de bijuterii, pe care le găseşti la colţ de stradă“. Compania sa a investit şase milioane de euro în deschiderea celor zece magazine cu care este prezentă pe piaţă în acest moment (ultimul inaugurat în februarie). A avut însă ghinion. „Am deschis primul magazin în octombrie 2008, cu mari speranţe. Ne-am ales însă doar cu experienţa crizei şi, evident, nici nu am mai apucat să atingem cifrele la care ne gândisem în momentul lansării“. Dezamăgirea, crede Alexandru Caravaniez, i-a fost împărtăşită de toţi marii jucători prezenţi în România. „Din câte ştiu eu, toţi au avut scăderi cu 30%, chiar şi cu 50% faţă de perioada dinaintea crizei“. Are însă încredere în felul în care vor evolua bilanţurile în următoarea perioadă.
Astfel, după ce anul trecut a atins o cifră de afaceri de 1,4 milioane euro, anul acesta speră la o creştere de circa 70%. Dezvoltare accelerată şi de inaugurarea a cinci noi magazine în următoarele 12 luni. Niciunul dintre ele însă nu îşi va deschide porţile în Bucureşti. „Avem deja şapte unităţi aici, nivel pe care eu îl consider maxim în condiţiile actuale, aşa că de acum încolo ne axăm pe provincie“.
Ținuţi la suprafaţă de speranţe
Un paradox evident: deşi afacerile nu le merg nici pe departe aşa cum sperau, cei mai mulţi şi mai mari comercianţi se extind, pe alocuri destul de agresiv. Prin urmare, în ultimele luni Cellini a lansat trei noi magazine, dintre care unul online, iar Chronolink (unicul distribuitor Rolex) a anunţat deschiderea a două noi unităţi, până la finalul acestui an. Motivaţia? Potrivit directorului general al Chronolink, Loucas Ellinas, „piaţa bunurilor de lux din România are cel mai mare potenţial dintre statele emergente din regiune, cu atât mai mult cu cât în ultimii ani s-a creat o nouă clasă a persoanelor cu venituri medii, formată din avocaţi, oameni de afaceri, directori de bănci, interesată să îşi facă cunoscut statutul pe care îl deţine“. Cu alte cuvinte, consideră Alessandro Amato, unul dintre acţionarii Cellini, „pe timp de criză trebuie să te mişti, altfel te scufunzi“.
Era firesc să scădem. În final, cele mai ieftine produse ale noastre costă cam trei sute de euro, deci mult peste salariul minim pe economie.
Alexandru Caravaniez, director general, Cielo Venezia 1270