Motivele oferite de CECCAR
Vă prezentăm câteva motive oferite de CECCAR pentru păstrarea actualului cadru de reglementare a modului de exercitare a profesiei de expert contabil și pentru respingerea modificărilor din propunerea legislativă B398/2023.
Reprezentanții CECCAR consideră că „este imperios necesar să se păstreze reglementările actuale în materia modului de prestare a serviciilor contabile, acestea având rol esențial în asigurarea calității și NU sunt de natură a constitui o barieră care să afecteze concurența, respectiv să restricționeze accesul operatorilor economici pe această piață”.
CECCAR consideră că prin această propunere legislativă se dereglementează profesia de expert contabil ca profesie liberală prin pierderea controlului asupra activității profesionale desfășurate prin intermediul societăților. În plus, astfel se creează o situație de concurență neloială pentru liber-profesioniștii din România pe piața globală, „prin lipsirea de efecte juridice doar pe teritoriul național a prevederilor Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale – legislația specială în materia profesiilor reglementate, respectiv cea de expert contabil -, invocându-se, în mod eronat, doar prevederile legislației generale – Directiva 2006/123/CE privind serviciile în cadrul pieței interne”.
1. Strategia ANAF
CECCAR precizează că strategia ANAF de creștere a gradului de conformare fiscală voluntară pune accent pe datele din sistemele de contabilitate.
„În acest sens, în România a fost implementat Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile între societăți/organizații și autoritățile fiscale. Acest standard a fost conceput de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în 2005, iar de atunci a suferit o serie de perfecționări. Fișierul SAF-T poate aduce numeroase beneficii contribuabililor, dar acestea sunt condiționate de calitatea datelor din sistemele contabile, iar această calitate, la rândul ei, depinde de profesionalismul, etica și independența celor care generează datele, respectiv liber-profesioniștii contabili”.
Instituția a mai adăugat că „Fișierul SAF-T reprezintă o structură standardizată a informațiilor relevante pentru controalele fiscale, are ca scop reducerea costului conformării pentru societăți și va contribui la asigurarea echității în derularea activităților economice, precum și la îmbunătățirea conformării fiscale voluntare prin reducerea efortului ambelor părți în ceea ce privește alocarea resurselor umane și materiale pentru verificările fiscale”.
2. Independența expertului contabil este afectată prin pierderea controlului asupra activității profesionale
Reprezentanții CECCAR consideră că se impune existența unei independențe a prestatorului față de client, chiar dacă aceasta este una relativă, dar și față de deținătorii capitalului și administratori.
„Lipsa controlului real asupra sistemului decizional în cazul în care profesionistul decide să-și exercite activitatea prin intermediul unei societăți ar afecta în mod evident independența expertului contabil. Astfel, prin pârghiile legale oferite de prevederile Legii nr. 31/1990, deținătorii capitalului pot influența independența expertului contabil, având în vedere că se introduce un nou nivel al subordonării și răspunderii, respectiv față de deținătorii capitalului și față de administratorii societății. Or, afectarea independenței ar atrage în mod evident o încălcare a prevederilor Codului etic al profesioniștilor contabili, bazat pe Codul etic IFAC”, a precizat CECCAR într-un comunicat de presă.
„Pe de altă parte, răspunderea profesională față de organismul profesional nu poate fi atrasă decât față de expertul contabil, membru CECCAR. În aceste condiții, eliminarea controlului societății exercitat de către experții contabili ar distorsiona piața, întrucât unii ar avea de îndeplinit obligația respectării normelor profesionale elaborate de organismul profesional, a Codului etic și dezvoltării profesionale continue menite să asigure calitatea serviciilor profesionale prestate, în timp ce alții nu ar avea astfel de obligații. În aceste condiții, nu se mai poate vorbi despre o piață concurențială, având în vedere că pentru actorii din piață nu se aplică aceleași condiții, o anumită categorie fiind „avantajată”, se arată în comunicat.
3. Manifestul de la Roma
CECCAR invocă prevederile Manifestului de la Roma, astfel: „Potrivit Manifestului de la Roma, profesiile liberale prestează servicii intelectuale pe baza unor calificări și competențe profesionale speciale. Aceste servicii se caracterizează printr-un element personal și sunt prestate în baza unei relații de încredere. Liber-profesioniștii își desfășoară activitatea autonom, pe proprie răspundere și în mod independent. Se remarcă prin etica profesională și servesc atât intereselor specifice ale beneficiarilor serviciilor lor, cât și interesului general, intrând sub incidența unui sistem de organizare profesională și de control”.
Citeste aici întreaga motivație a respingerii propunerii legislative B398/2023.