Capital: Cum va fi influențată piața de intrarea în vigoare a ordonanței privind obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă?

Cedric Binoit: În primul rând, trebuie să subliniez că aceasta este o lege care va salva vieți pe drumurile României. Michelin promovează constant importanța utilizării anvelopelor potrivite pentru siguranța conducătorilor auto și pentru o longevitate superioară a anvelopelor. Suntem în favoarea acestei legi, mai ales că una dintre direcțiile strategice ale grupului Michelin este siguranța rutieră.
Este foarte bine știut că aceasta nu este o lege foarte populară, întrucât publicul nu este încă destul de informat în privința importanței anvelopelor pentru siguranța rutieră. Responsabilitatea noastră principală este să oferim clienților noștri produse sigure, potrivite pentru utilizare, de înaltă calitate, conforme cu reglementările în vigoare.
Pentru un producător, contrar primelor impresii, această lege nu reprezintă „lovitura secolului” Este destul de simplu de înteles: faptul că anvelopele, schimbate la începutul și la sfârșitul iernii, nu conduc la un consum mai mare de cauciuc. Bineînțeles, în 2011 vom vinde semnificativ mai multe anvelope de iarnă, dar în detrimentul vânzărilor viitoare. Astfel, în următorii trei ani, această lege nu va avea un impact relevant asupra dimensiunii pieței, în ciuda unui vârf de vânzări de anvelope de iarnă în acest an, vârf ce va fi compensat în cei doi ani care urmează.
S-a simțit deja că vânzările de anvelope de vară, în iunie-iulie, au fost deja influențate de aceasta lege, fiind mai scazute decat ne asteptam. Putem sa explicam acest lucru prin faptul că anumiți consumatori au amânat schimbarea anvelopelor și vor cumpăra, fără îndoială, destul de repede un echipament de iarnă.

Capital: Sunt posibile scumpiri ale anvelopelor cauzate de cererea crescută? Cât, procentual, ar putea fi această creștere față de prețul actual sau cel de anul trecut?

Cedric Binoit: Oscilațiile prețurilor la anvelope sunt cauzate de cursul valutar și de costul materiilor prime. Pentru moment, Michelin nu ia în calcul creșterea prețurilor anvelopelor, o astfel de măsură nefiind necesara. Totuși, consumatorul final nu cumpără direct de la producător, ci prin dealeri. Și vreau să vă reamintesc și faptul că cei care fac distribuția sunt liberi să-și stabilească prețurile.

Capital: Care este diferența medie de preț dintre o anvelopă de iarnă şi una de vară?

Cedric Binoit: E foarte dificil să raspund la această întrebare! În România, preţurile sunt foarte diferite de la o locaţie la alta. Şi noi ar trebui să comparăm ceea ce este comparabil din punct de vedere al profilului anvelopelor, dimensiunilor, locaţiilor în care sunt comercializate. Ceea ce am observat în ultimii trei ani, pentru brandul Michelin, este că diferenţa nu este semnificativă.
Trebuie să luaţi în calcul că, atunci când aveţi două rânduri de anvelope, de vară şi de iarnă, nu utilizaţi mai mult cauciuc. Pe termen lung, aveţi acelaşi cost, însă veţi obţine mai multă siguranţă. Şi cred că aceasta este baza acestei legi – mai multa siguranţă pentru şoferi. Şi chiar nu se poate pune un preţ pe viaţa dvs. şi a familiei dvs.

Capital: Consideraţi că, având în vedere puterea redusă de cumpărare, românii vor apela, mai degrabă, la aşa-numitele anvelope „all season”?

Cedric Binoit: Cred că alegerea anvelopelor, între cele de iarnă și cele „all season” depinde foarte mult de educația consumatorului. Trebuie ținut cont de faptul că pentru a utiliza aceleași anvelope atât vara cât și iarna, amestecul chimic pentru compozitia cauciucului ar trebui să asigure aceleași caracteristici fizice, atât pentru temperaturi foarte ridicate cat și pentru temperaturi foarte scăzute (- 30 grade C sau + 30 grade C). Din punct de vedere tehnic este foarte dificil pentru aceeași anvelopă să-și păstreze caracteristicile (în ce privește flexibilitatea, tracțiunea, frânarea, stabilitatea și așa mai departe). Anvelopele „all season”, ar putea fi o soluție pentru zonele cu climat moderat, fără oscilații spre temperaturi ridicate (pentru zonele în care nu există zăpadă sau nu sunt temperaturi extrem de ridicate).
În timpul iernii, mai mult decât oricând, este indispensabil de a avea anvelopele potrivite, mai ales că acestea sunt singurele elemente dintre vehicul și carosabil. Pentru o anvelopă, iarna începe mai devreme de căderea primei zăpezi: de îndată ce temperatura scade sub 7 grade Celcius, o anvelopă de vară nu mai asigură același nivel de siguranță ca o anvelopă de iarnă. De aceea, noi recomandăm ca atunci când temperatura scade sub 7 gr. C, anvelopele de vară să fie schimbate cu cele de iarnă. Conform studiilor Michelin, pe carosabilul ud, în cazul în care temperatura este inferioară valorii de 7 gr. C, o anvelopă de iarnă reduce distanța de frânare cu șase metri, comparativ cu o anvelopă de vară. O anvelopă de iarnă este de două ori mai eficientă pe zăpadă. În plus, cauciucul anvelopelor de vară își pierde progresiv flexibilitatea pe măsură ce temperatura scade. Cauciucul anvelopelor de iarnă este mai flexibil. Beneficiul său este că își păstrează flexibilitatea, pentru a garanta o aderență excelentă chiar și atunci când temperatura scade mai jos de 7 gr. C. Anvelopa de iarnă are și un profil pătrat, cu scopul de a maximiza zona de contact pentru o aderenta îmbunătățită.
Dacă aveți un set de anvelope de iarnă, pentru iarnă, și un set de anvelope de vară pentru vară, din punct de vedere al costurilor, pe termen mediu și lung veți ajunge la aceeași valoare atât pentru  anvelopele „all season” cât și pentru anvelopele de iarnă, respectiv de vară (deoarece pe acestea din urmă le veți schimba la intervale mai mari de timp).
Consumatorii ar trebui să acorde atenție atunci când își aleg anvelopele, deoarece, conform reglementărilor din România, anvelopele potrivite pentru iarna ar trebui să aibă afișate literele «M + S» (care înseamnă noroi și zăpadă). Dar, ar trebui să fie atenți, și la prezența simbolului «Fulg de Zăpadă», ceea ce înseamnă că, din punct de vedere tehnic, anvelopa este pregătită pentru condiții de iarnă. Și nu în ultimul rând, mai ales în acest an, ne vom confrunta cu o avalanșă a mărcilor de anvelope de pe piață. Desigur, toate aceste produse nu vor garanta același nivel de calitate și, prin urmare, același nivel de siguranță.

Capital: Ce procent din parcul de autoturisme din România estimați că este deja dotat cu anvelope de iarnă?

Cedric Binoit: Nu avem date statistice oficiale în acest moment. Totuși, estimările arată un număr destul de redus al autovehiculelor echipate cu anvelope de iarnă. Mai puțin de 20%.
Citiți în revista Capital din această săptămână un articol despre piața anvelopelor de iarnă și efectele impunerii de către autorități a utilizării acestora.
Citește și: Vânzările on-line de anvelope cresc, dar nu sunt încă soluția optimă