Producătorul ceh şi importatorul Porsche România au lansat pe piaţa autohtonă un model cu un preţ extrem de atractiv, dar slab echipat în versiunea de bază.
Încă de anul trecut, când a fost lansat modelul Roomster, designerii de la Skoda au dat de înţeles că imaginea mărcii din Cehia este în curs de schimbare. Odată cu prezentarea noii Fabia, se observă clar că această intenţie a devenit deja o certitudine. Pe lângă fiabilitatea dovedită de varianta anterioară, coordonatele de confort ale spaţiului interior, comportamentul rutier foarte bun şi raportul preţ/performanţe peste medie, noul model oferă o gamă largă de culori exterioare, în completarea unui design tineresc şi a calităţii sporite a finisajelor din habitaclu.
Ambiţia cehilor de a menţine Fabia în atenţia publicului prin modificarea radicală a caracteristicilor vizuale este justificată de poziţia deţinută pe pieţele din Europa Centrală şi de Est, unde Fabia se clasa în 2004 pe primul loc, iar la finele lui 2005, pe poziţia a doua, dar şi de succesul repurtat de brandul Skoda în partea de vest a continentului, unde vânzările au crescut cu 10,7% numai în primul trimestru din acest an. Pe de altă parte, necesitatea de a readuce modelul în atenţie rezidă şi din vânzările foarte bune ale concurenţilor direcţi Opel Corsa, Peugeot 207, Fiat Grande Punto şi Renault Clio III. Aceste patru modele se află, conform companiei de consultanţă JATO Dynamics, în topul vânzărilor din statele Uniunii Europene, ocupând în luna martie poziţiile 4,5,6 şi 8.
În România, Skoda Fabia a avut rezultate impresionante. La sfârşitul anului trecut, modelul se clasa pe poziţia a doua în clasamentul importurilor de autoturisme, fiind depăşit numai de Renault Clio, iar după primele trei luni din 2007, un număr de 1.721 de clienţi achiziţionaseră o Fabia, poziţionând modelul pe locul şase. Noua versiune porneşte deci cu un avantaj puternic în faţa concurenţei. În plus, datorită noului design al spoilerului frontal, lungimea noii Fabia a crescut. Prin dimensiunile sale exterioare (3.992 x 1.642 x 1.498 mm), noua Skoda Fabia hatchback se situează la limita superioară a clasei sale. Spaţiul destinat pasagerilor este sesizabil mai mare decât în cazul primei generaţii, atât în faţă, cât şi în spate. Portbagajul oferă un volum util standard de 300 de litri, iar prin rabatarea banchetei spate rezultă un volum de 1.163 litri.
Şapte motoare performante
Unul dintre cele mai interesante aspecte legate de noua Fabia este gama de propulsoare. Maşina porneşte încă din momentul lansării cu o familie formată din şapte motoare, patru alimentate cu benzină (1,2 HTP/60 CP, 1,2-12V HTP/70 CP, 1,4-16V/86 CP, 1,6-16V/105 CP) şi trei diesel (1,4 TDI-PD/70 CP, 1,4 TDI-PD/80 CP şi 1,9 TDI-PD/105). Ca alternativă la transmisia manuală cu cinci trepte, Skoda oferă, în cazul motorizării pe benzină 1,6-16V, posibilitatea dotării cu transmisie automată cu şase trepte Tiptronic. Alte dotări demne de toată atenţia sunt funcţia de monitorizare a presiunii în pneuri, farurile adaptive şi proiectoarele de ceaţă cu funcţie „Cornering“. În domeniul tehnologiei comunicaţiilor, noua Fabia propune o pregătire GSM cu Bluetooth, la care se adaugă sistemul audio cu posibilitatea conectării unei surse audio externe, cum ar fi un MP3-Player. Din nefericire, majoritatea acestor dotări apar doar la versiunile scumpe sau chiar numai în lista de opţionale. Preţurile cu TVA pentru acest model pornesc de la 9.549 de euro şi pot ajunge la aproape 16.000 de euro.
Nu ne place
• designul „ascuţit“ al părţii frontale
• planşa de bord păstrează multe dintre elementele fratelui mai mare Volkswagen Golf
• echiparea spartană a versiunii de bază, Classic, din care lipsesc multe dintre dotările altor modele concurente. Radio-CD-ul cu MP3 şi computerul de bord apar doar la al doilea nivel de echipare
• garanţia de numai doi ani oferită de Porsche România prin comparaţie cu alte noi modele apărute pe piaţă care beneficiază chiar şi de şapte ani
• includerea doar în lista de opţionale a airbagurilor cortină
Ne place
• schimbarea de atitudine a designerilor de la Skoda care au decis să întinerească vizibil imaginea modelului care până acum se pierdea în mulţime
• preţul atractiv care plasează modelul în zona accesibilă a pieţei
• posibilitatea de a echipa opţional maşina cu mufa input audio
• portbagajul de dimensiuni mai mari decât ale oricărui model cu o lungime între 3,9 şi 4,1 metri
• consumul redus de combustibil
• emisiile de CO2 destul de mici în raport cu cele ale competitorilor din aceeaşi clasă
Modele alternative
Fiat Grande Punto a intrat pe piaţă cu misiunea clară de a salva grupul Fiat de la dezastru. Graţie unui design foarte reuşit şi a unui raport calitate/preţ extrem de atractiv modelul italian a cucerit mulţi clienţi. Cu 10.499 de euro poate fi achiziţionată cea mai ieftină variantă.
Opel Corsa a cucerit publicul din România şi nu numai prin designul avangardist şi prin mulţimea de concursuri „Masina anului“ câştigate în mai multe ţări europene. La începutul acestui an, perioada de aşteptare pentru doritori era de câteva luni, iar preţul cel mai mic atingea 9.150 de euro.
Renault Clio are ştate destul de vechi pe piaţa autohtonă şi europeană. În momentul lansării, era considerat un viitor best-seller, dar piaţa şi, mai ales, concurenţa au ştirbit mult din gloria modelului care costă în varianta cu trei uşi şi motor Euro 4 numai 10.649 de euro.
Peugeot 207 este urmaşul best-sellerului european 206. La finalul primului trimestru din acest an, creşterea vânzărilor pe piaţa europeană era incredibilă: +11.771%. Cea mai ieftină versiune cu cinci uşi, Urban, are un preţ de pornire de 11.624 euro.