Investiţii de nouă milioane de euro, mărirea volumului de vånzări şi restructurarea personalului sunt principalele mişcări pe care AERO Vodochody le plănuieşte la Avioane Craiova.
Aproape de a fi preluată de către compania cehă AERO Vodochody, Avioane Craiova decolează de la statul romån cu pierderi de peste două milioane de euro, numai anul trecut, la o cifră de afaceri de şapte milioane de euro. Viitorii proprietari ai firmei din Bănie, selectaţi de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) pentru privatizarea Avioane Craiova, au declarat pentru Capital că intenţionează să restructureze din temelii activitatea. „Principalele bile negre ale companiei sunt volumele mici de comenzi şi lipsa investiţiilor, situaţie pe care intenţionăm s-o schimbăm“, spune preşedintele AERO Vodochody, Igor Hulak.
Cånd a aflat că firma din Cehia a cåştigat licitaţia, preşedintele AVAS, Teodor Atanasiu, s-a declarat surprins. AERO şi-a adjudecat fabrica după o competiţie strånsă cu Alenia (Italia) şi INAV Bucureşti. Îi costă 16,5 milioane euro, din care nouă milioane reprezintă investiţiile ce vor fi făcute în următorii cinci ani pe platforma din Bănie.
AERO Vodochody a fabricat în ultimii 50 de ani 6.500 de avioane cu reacţie de antrenament, reprezentånd două treimi din producţia mondială de gen. Firma este controlată de fondul de private equity Penta, care a preluat-o în ianuarie 2007 de la un consorţiu format din statul ceh şi Boeing. Cifra de afaceri pe anul trecut a fost de 182 de milioane de euro, în creştere cu 47% faţă de anul anterior. Profit: zece milioane de euro, faţă de 41 de milioane de euro pierderi în 2006.
Aflaţi în Romånia, cehii au discutat cu toate părţile, de la conducerea AVAS, pånă la managerii fabricii şi liderii sindicatului. Primul lor obiectiv: continuarea contractelor în curs. La Craiova se modernizează două avioane IAR 99 Standard pentru Forţele Aeriene Romåne, iar printre clienţii privaţi pentru care produc componente se găsesc giganţii Airbus şi British Aerospace. Vor fi continuate şi contractele cu SABCA (Belgia), pe care Avioane Craiova le-a încheiat recent pentru producerea pieselor „tail-con“- părţi inferioare ale structurii unui avion.
Igor Hulak vrea să extindă portofoliul de componente şi a început deja negocierile pentru noi proiecte. Astfel, la Craiova vor fi produse aeronave militare, iar o parte din producţia de subansamble din Cehia va fi mutată în Romånia. E vorba de structuri pentru elicoptere comerciale Sykorsky S-76C, produse în Cehia începånd cu anul 2000, spune managerul Avioane, Anatolie Boldişor. Apoi, ar mai fi piese pentru aeronave, iar în fabrică se pot asambla şi elicopetere Sykorsky. „Vedem un potenţial mare de creştere pe segmentul de componente pentru industria aeronautică, iar negocierile pe care le purtăm indică o creştere a cererii pentru serviciile pe care le oferim“, adaugă Hulak.
Piesele de avion, din ce în ce mai căutate
Pentru a creşte producţia, cehii vor să reducă din personalul TESA şi să angajeze muncitori, spun surse din conducerea fabricii. Încă înainte ca firma sa să fie selectată pentru privatizare, Igor Hulak ceruse scoaterea din contractul colectiv de muncă a clauzelor referitoare la acordarea salariilor compensatorii pentru personalul disponibilizat. Replica lui Victor Peţa, liderul sindicatului de la Avioane Craiova, unde lucrează aproximativ 700 de oameni, a venit prompt: „Nu putem fi de acord cu disponibilizări de personal doar după o analiză din exterior a situaţiei fabricii. Mai întåi, AERO Vodochody să efectueze analiza din interior şi dacă se impune o diminuare a personalului, atunci vom discuta altfel.“
Dincolo de porţile uzinei din Craiova, AERO are planuri mari, iar această ultimă achiziţie conduce în direcţia dorită. „Vestea din Romånia ne confirmă obiectivele strategice pe care le avem, şi anume construirea unui nou holding european în domeniul aviaţiei“, a spus Hulak.
Vor să construiască încă o fabrică de componente aeronautice, fie printr-o investiţie de tip „greenfield“, fie printr-o achiziţie, în regiune sau, de ce nu, tot în Romånia.
«Vestea din Romånia ne confirmă obiectivele strategice pe care le avem, şi anume construirea unui nou holding european în domeniul aviaţiei.»
Igor Hulak, preşedintele AERO Vodochody
Şapte pentru IAR Ghimbav
Cehii s-au înscris şi în cursa pentru cumpărarea fabricii de elicoptere IAR Ghimbav, pentru care au cumpărat caietul de sarcini. „Suntem foarte interesaţi şi de această privatizare“, a declarat Igor Hulak. AVAS a scos la privatizare fabrica, în 2006, dar a avut un singur ofertant: Eurocopter Franţa. Comisia de negociere a solicitat ofertantului îmbunătăţirea ofertei depuse şi a prelungit succesiv termenul de valabilitate. La solicitarea Eurocopter şi a UTI Systems, AVAS a prelungit termenul de depunere a ofertelor pentru cumpărarea IAR pånă la 15 septembrie 2008, termen necesar pentru finalizarea propriului audit asupra societăţii. UTI Systems e proprietatea omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Mai sunt interesaţi de IAR holdingul Grivco (al familiei Voiculescu), Rups SA Brazi (controlat de Gheorghe Chealfă, fost acţionar la o firmă din grupul RAFO), Marcovici Capital Israel Ltd (proprietate a unui israelian cu afaceri în Africa) şi Ro Mike Trade. „Planul nostru la Braşov este să facem bani, nu proiecte imobiliare. Sunt unii care vor şi imobiliare acolo, pe cele 100 de hectare de pămånt, dar pe noi ne interesează să vindem componente pentru industria aviatică“, spune Alexandru Niculescu, director al Ro Mike Trade, companie care oferă servicii aeronautice. IAR Ghimbav a avut anul trecut o cifră de afaceri de 55,7 milioane de euro, cu pierderi de 1,3 milioane de euro în primul trimestru.