Cei care apelează abuziv 112 vor avea cartela blocată

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) propune restrângerea temporară a accesului persoanelor, care apelează abuziv 112, la serviciile comerciale de telefonie, urmând ca aceştia să poată suna doar la numărul de urgenţă. „Autoritatea consideră necesară definirea şi implementarea unui set de măsuri simultane de combatere a apelării abuzive la 112, set care poate conţine transmiterea unei avertizări prin mesaje scrise (SMS) a ce

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) propune restrângerea temporară a accesului persoanelor, care apelează abuziv 112, la serviciile comerciale de telefonie, urmând ca aceştia să poată suna doar la numărul de urgenţă.

„Autoritatea consideră necesară definirea şi implementarea unui set de măsuri simultane de combatere a apelării abuzive la 112, set care poate conţine transmiterea unei avertizări prin mesaje scrise (SMS) a celui care apelează abuziv 112, dar şi o soluţie de restrângerea temporară a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apelează abuziv să nu mai poată folosi telefonul decât pentru a suna la 112”, a declarat,  Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

Amendă între 500 de lei şi 1.000 de lei

Şeful ANCOM a spus că deblocarea cartelei nu se va putea face decât de către operatorul care a vândut-o şi numai după prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite Poliţiei să aplice amenzile prevăzute de lege, care variază între 500 de lei şi 1.000 de lei.

În urma analizării efectelor măsurii provizorii de avertizare prin SMS a celor care apelează abuziv numărul de urgenţă 112, aplicată în perioada 20 martie-20 iunie, a reieşit că aceasta nu a fost suficientă, efectul fiind scăzut şi diminuându-se rapid.

Statisticile analizate de ANCOM arată că, deşi se constată o scădere cu 36,84% a numărului de apeluri abuzive în cele trei luni de bombardament faţă de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constată şi o scădere cu 39,11% a numărului de apeluri reale, astfel că ponderea medie a apelurilor abuzive în totalul apelurilor către 112 a înregistrat o uşoară creştere de la 53,1% în cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% în perioada de bombardament

Astfel, numărul mediu total de apeluri către 112 în lunile decembrie 2008 – februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe lună, în timp ce numărul mediu lunar de apeluri abuzive în aceeaşi perioadă a fost de 524.195, adică 53,1% din total. În perioada „bombardamentului”, adică 20 martie-20 iunie, numărul mediu total de apeluri către 112 a fost de 612.687 apeluri pe lună, în timp ce numărul mediu de apeluri abuzive în aceeaşi perioadă a fost de 331.078, adică 54% din total.

Ce se întâmplă în Europa

Printre măsurile adoptate pe plan european împotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenţă se numără posibilitatea ca, în cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un număr, apelantul să fie înscris pe o listă neagră temporară (blacklist) în Danemarca, Republica Cehă, Germania, Spania, Lituania şi Olanda.

Spania, Olanda şi Belgia au implementat mesaje vocale automate de avertizare în timp ce în Germania şi Slovenia există posibilitatea de a reveni (call back) la apelanţii care încalcă regulile pentru a-i avertiza şi descuraja.

Ţări ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Cehă, Irlanda, Slovenia şi Slovacia impun sancţiuni penale, de la amenzi între 300 şi 3.000 euro până la două săptămâni de detenţie celor care încalcă regulile în cazuri serioase.

Conform unui document de lucru al Comisiei Europene, publicat la 23 iulie 2008, proporţia de apeluri abuzive/false la numărul de urgenţă 112 era în anul 2007 foarte mare (85%-95%) în Bulgaria, România, Slovacia şi Ungaria. Procentajul era de asemenea ridicat în Republica Cehă (60%-80%), Spania (73%), Polonia (70%), Olanda (66%), Suedia (60%) şi Letonia (52%).

SURSA: ANCOM