Cei de peste 16 ani sunt obligați să aibă acest document. Se eliberează în 20 de zile

elevi

SURSA FOTO: Dreamstime

Cei de peste 16 ani sunt obligați să aibă acest document! Se eliberează gratuit în doar 20 de zile lucrătoare, la orice centru multifuncţional, indiferent de domiciliul solicitantului. Unde se aplică regula?

În Republica Moldova, cei de peste 16 ani sunt obligați să aibă buletin

În Republica Moldova, persoanele de peste 16 ani sunt obligați să aibă buletin. Primul act de identitate al unui cetățean moldovean este eliberat gratuit în termen de 20 de zile lucrătoare, indiferent de locul de domiciliu al solicitantului.

În anul 2023, Agenția Servicii Publice (ASP) a furnizat gratuit 22.338 de buletine de identitate cetățenilor Republicii Moldova care au atins vârsta de 16 ani. Pentru a solicita eliberarea buletinului de identitate, este necesară prezența copilului, însoțit de unul dintre părinți, tutore sau curator.

Programarea poate fi efectuată online, prin intermediul paginii oficiale a instituției.

Cum se poate obține un buletin în Republica Moldova?

Conform Ambasadei Republicii Moldova în România, în Republica Moldova, buletinul poate fi eliberat în următoarele situații:

la prima eliberare:

  • pentru minori;
  • pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani care nu au avut niciodată acte de identitate;
  • pentru persoanele care au obținut pașaportul cetățeanului Republicii Moldova;
  • pentru cetățenii Republicii Moldova domiciliați în localitățile din stânga Nistrului și în municipiul Bender.

la preschimbarea:

  • pașaportului de tip sovietic (modelul anului 1974);
  • buletinului de identitate provizoriu sau a actului de identitate provizoriu (formularul nr. 9);
  • schimbarea, modificarea, rectificarea sau completarea datelor cu caracter personal;
  • constatarea inexactităților, neconformităților, furtului de identitate sau identității false;
  • schimbarea domiciliului;
  • în caz de schimbare a denumirii sau a rangului localităților, străzilor, de renumerotare a imobilelor, de înființare a localităților, a străzilor, în caz de modificare, rectificare sau de completare a datelor adresei de domiciliu;
  • în caz de pierdere, furt sau deteriorare;
  • expirarea termenului de valabilitate;
  • dobândirea sau redobândirea cetățeniei Republicii Moldova;
  • la solicitarea titularului pentru a-l preschimba.

Actele necesare

Se solicită următoarele documente pentru obținerea actului de identitate:

  • două fotografii de format 10×15 cm și două fotografii de format 3×4 cm, color, mat, pe fundal alb, având o vechime de maxim 6 luni; (Fotografiile trebuie să prezinte subiectul cu umerii drepți, privirea directă, expresie neutră a feței și gura închisă. Ochii trebuie să fie deschiși și neumbriți de păr. Nu trebuie să fie prezente accesorii de cap sau freze care să acopere fața, iluminare neuniformă, umbre sau reflexii pe față sau fundal, sau efectul de „ochi roșii”. Dacă subiectul poartă ochelari, ochii trebuie să fie vizibili fără reflexii de pe lentile. Lentilele întunecate nu sunt permise.)
  • buletinul de identitate împreună cu fișa de însoțire;
  • pașaportul valabil sau expirat (doar în cazul primei documentări a persoanei cu buletin de identitate);
  • buletinele de identitate cu fișele de însoțire sau pașapoartele valabile ale părinților (în cazul solicitării buletinului pentru un copil până în vârsta de 18 ani);
  • actul de identitate de uz intern, după caz, pașaportul de tip sovietic (modelul anului 1974), care se află în posesia solicitantului și urmează să fie schimbat;
  • certificatul de naștere, certificatul de naștere al copilului minor, certificatul de căsătorie, certificatul de divorț (eliberat pe numele solicitantului sau al părintelui solicitantului minor), certificatul de deces al soțului/soției, certificatul de schimbare a numelui și/sau prenumelui, avizul cu privire la anularea, modificarea și/sau completarea actului de stare civilă. În cazul divorțului părinților copilului, se va prezenta certificatul de divorț emis pe numele părintelui care se prezintă cu copilul;
  • documente necesare pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședință sau, după caz, pentru modificarea, rectificarea sau completarea adresei de domiciliu.
  • dovada achitării taxelor (taxele se achită la bancă cu chitanța primită la ambasadă sau prin virament la contul bancar al secției consulare – detalii la rubrica Taxe consulare și aferente). Este important de menționat că achitarea în avans a serviciilor consulare nu este obligatorie.