Companiile de pe primele trei locuri au in portofoliu peste 2.000 de denumiri inregistrate

Firmele autohtone isi trec in cont marci pe banda rulanta. Numarul cererilor de inregistrare a crescut exponential, depasind 20.000 la finele anului trecut. Iar integrarea in Uniunea Europeana va accelera, cu siguranta, acest proces.



Tot mai multe companii de pe piata autohtona aleg sa-si protejeze marcile, inregistrandu-le la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), desi o parte dintre acestea nu sunt lansate imediat pe piata.
“Companiile dobandesc astfel un drept exclusiv asupra denumirii si au siguranta ca marca le este protejata impotriva contrafacerii si imitarii”, spune Florina Iazu, avocat in cadrul firmei stefanica, Dutu & Partners. “Aceasta strategie este foarte profitabila pentru titular, intrucat poate obtine importante sume de bani prin transmiterea drepturilor asupra marcii inregistrate, prin contracte de cesiune si de licenta de marca”, explica ea motivul acestui dute-vino continuu la OSIM. Strategia este cat se poate de simpla si eficienta: firmele incep sa constientizeze valoarea unei marci si, drept urmare, incep sa isi rezerve denumirile pentru momentul in care vor lansa produse noi pe piata.



Asa au aparut companii care au inregistrate sute de denumiri din cele mai variate domenii.
Doru Resmerita, administratorul grupului de firme Galmopan din Galati, care activeaza in domeniul alimentar, spune ca a depus cereri pentru aproape 900 de denumiri de produse. Intr-un clasament al detinatorilor de marci inregistrate din Romania, firma galateana figureaza pe pozitia a doua, dupa compania Intermark, parte a grupului European Drinks, care a oprit peste 900 de denumiri. “Galmopan are o activitate diversificata. In prezent avem in portofoliu peste 350 de produse alimentare. In aceste conditii si tinand cont de planurile de dezvoltare pe termen scurt, am considerat ca este necesar sa inregistram un numar mare de marci, astfel incat sa acoperim intreaga gama de produse si servicii pe care o vom realiza”, explica Resmerita. Din toate cele aproape 900 de marci ale Galmopan, in prezent sunt utilizate doar circa 50% din ele.



Restul sunt puse la pastrare pentru a fi utilizate mai tarziu. “Le vom folosi insa intr-un termen scurt”, continua Resmerita. Intr-un fel, acesta va fi obligat sa le lanseze pe piata rapid, deoarece legislatia in vigoare spune ca, daca titularul marcii nu o foloseste vreme de cinci ani de la data intregistrarii, decade din dreptul de proprietate asupra acesteia. “Daca nu am fi inregistrat marcile, am fi pierdut mai mult. Tranzitia de la marca la brand presupune investitii insemnate. Daca cineva inregistra intre timp o anumita denumire, ne-ar fi putut cere retragerea produselor de pe piata”, spune administratorul Galmopan.
Pentru protectia unei marci timp de zece ani, valoarea minima a taxelor ce trebuie platite la OSIM este de o suta de euro. Costul creste, insa, proportional cu lista de produse sau servicii corespunzatoare, putand ajunge la circa 2.000 de euro.


Televiziunea Romana figureaza si ea, cu peste 290 de marci, pe lista primelor zece companii care au inregistrat pe cale nationala marci la OSIM. Reprezentantii postului spun ca TVR nu si-a propus sa aiba cat mai multe marci, ci doar pe acelea pe care le foloseste (titluri de emisiuni, sloganuri, sigle). “Este o decizie fireasca si chiar necesara sa inregistram la OSIM marcile pe care le construim si pe care le promovam. Inregistrarea marcii este o forma de “aparare” a produsului respectiv, in conditiile in care concurenta pe piata mass media este mare si practicile nu sunt intotdeauna ortodoxe”, precizeaza Departamentul de Comunicare si Relatii Internationale din TVR.
Exista si in Romania posibilitatea inregistrarii asa-ziselor “marci de blocaj” sau a indisponibilizarii unor marci de catre firme care nu mai exista in Registrul Comertului, dar sunt trecute in evidentele OSIM cu marci in vigoare. “Sumele platite pentru deblocarea unei marci variaza intre cateva mii de euro si cateva milioane, in functie de valoarea marcii”, spune avocatul Laurentiu Popescu de la firma Voicu&Filipescu.


Multinationalele folosesc, in general, o alta strategie. Ele inregistreaza de cele mai multe ori in Romania familii de marci si nu simple denumiri. In aceste cazuri, portofoliile mari de marci se justifica prin existenta unor game foarte largi de produse. Ce se intampla insa in cazul in care o multinationala vine in Romania si isi gaseste marcile sale blocate? De cele mai multe ori urmeaza un proces, dar pentru ca acesta dureaza foarte mult, partile incearca sa ajunga rapid la o intelegere. Iar asta inseamna, de fapt, plata unei sume de bani pentru cesionare. “Daca o multinationala constata atunci cand vine in Romania ca are marci blocate, ea trebuie sa ceara in instanta decaderea din drepturi a celui care a inregistrat anterior marca, chiar si atunci cand acesta nu a folosit-o timp de cinci ani”, spune Laurentiu Popescu. Totusi, blocarea de marci este o practica utilizata peste tot in lume si asta pentru simplul motiv ca este foarte profitabila.

Un lucru este cert. Desi procedura de inregistrare a unei marci la OSIM este destul de greoaie si poate dura aproximativ un an, din motivele expuse mai sus, vom asista in continuare la cresterea numarului de astfel de cereri pe piata din Romania.



Topul titularilor de marci

Companie

Nr. marci

Intermark SRL
912
Galmopan SA
895
Mars Incorporated
296
Societatea Romana de Televiziune
275
Colgate Palmolive Company
206
Procter&Gamble Company
197
Farmec SA
156
Rieni Drinks SA
149
SC Editura Cassandra SRL
148
SC Sicomed SA
147




Numarul cererilor de inregistrare de marci s-au triplat in ultimii zece ani. Potrivit datelor furnizate de reprezentantii Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), anul trecut, numarul cererilor de protejare a marcilor noi a ajuns la aproape 23.000, fata de 21.000 in 2004 si 17.000 in 2003.
Pe primele trei locuri in topul primelor zece firme care au inregistrat pe cale nationala marci la OSIM se afla:




• Intermark – compania apartine grupului European Drinks, detinut de oamenii de afaceri Ioan Micula si Viorel Micula.


• Galmopan – afacerile grupului de firme Galmopan sunt concentrate in industria alimentara, depozitarea cerealelor si imobiliare. Per total, cifra de afaceri a grupului a fost, in 2004, de circa 32 de milioane euro.


• Mars Incorporated – compania multinationala Mars Incorporated are in portofoliul sau marci cunoscute in intreaga lume: Mars, Snickers, Twix, Bounty, Whiskas, Pedigree, Chappi, Kitekat, Uncle Ben’s etc. Pe piata locala, firma este reprezentata de Masterfoods Romania.


Sursa: OSIM