Adrian și Neculai Mihai au început afacerile în 1991. Adrian a intrat în business chiar în primul an de facultate. Acest business, din domeniul materialelor refolosibile, nu era unul care să le aducă satisfacții, astfel că șase ani mai târziu frații Mihai, împreună cu Felix Pătrășcanu, pun bazele FAN Courier. În mai puțin de 10 ani, compania ajunge liderul pieței de curierat din România. De atunci și până în prezent și-a păstrat locul în clasament, iar pe termen mediu, cei trei parteneri, sunt încrezători că, datorită planurilor de dezvoltare, își vor păstra poziția. Anul trecut, cifra de afaceri a crescut cu aproape 30%, până la 113 milioane de euro, iar în 2017, cei trei membrii fondatori și-au propus atingerea unei cifre de 125 milioane de euro, adică o creștere de două cifre.

De la 3 Dacii vechi la 3.200 de autovehicule

Adrian, cel mai mic dintre frații Mihai, își amintește cu nostalgie despre primele livrări realizate de companie. „Am început undeva spre finele anului 1997, într-un apartament, confort 2, din zona Gării de Nord. Am fost foarte încântați când am reușit să-l convingem pe administratorul blocului să ne ofere spațiul tehnic, unde ne-am amenajat primul depozit“, spune Adrian Mihai. În ceea ce privește „flota“ de atunci, FAN Courier se baza pe trei autoturisme Dacia 1300, mașinile personale ale celor trei asociați. „Felix avea o Dacia de culoare neobișnuită, o nuanță de verde. Acesteia i-am spus «furia verde». Mașina mea era cea mai veche. Cred că era din anul în care m-am născut eu – 1970“, povestește Adrian Mihai. 

Primul client a venit la puțin timp de la înființarea firmei, în ianuarie 1998, L.T. Exim SRL, o firmă din domeniul stomatologiei. Un an mai târziu, FAN Courier înregistra un număr de peste 26.000 de expediții. Spre comparație, în 2015, livrările realizate au crescut de peste o mie de ori față de cele din 1990. Anul trecut, numărul de expediții s-a majorat cu peste 30% și a ajuns la 34.480.864. 

Prima investiție majoră realizată de cei trei asociați a fost în sediul din zona Pipera. Este vorba de o sumă de peste 500.000-600.000, o parte din bani provenind dintr-un credit bancar. Apoi a urmat sediul de pe Șoseaua de Centură a Capitalei. Este vorba de un HUB, care se întinde pe o suprafață de 30.000 mp, compus dintr-un depozit de peste 10.000 mp cu 119 porți de descărcare, o clădire de birouri și parcare. Investiția a depășit 20 milioane euro și a fost lansată în 2011. Cinci ani mai târziu, FAN Courier a investit 5 milioane de euro într-un HUB regional, la Brașov. „Aici am fost nevoiţi să gândim o schemă de recrutare şi transport a persoanelor din localităţile învecinate. În partea de vest a ţării ne-am confruntat cu o piaţă a muncii extrem de grea. Această involuţie a pieţei forţei de muncă s-a suprapus pe o creştere care a depăşit evoluţia prognozată şi pe o infrastructură care continuă să rămână una dintre cele mai mari probleme ale tuturor curierilor“, spunea, anul trecut, Adrian Mihai.

 

În 2016, compania a relizat investiții de 18 milioane de euro, cu aproape 50% mai mult decât în 2015, principalele direcţii către care au fost direcţionate fondurile fiind flota auto – 12 milioane euro, finalizarea HUB Braşov şi reamenajare HUB-uri Bucureşti – 4 milioane euro, training personal -350.000 euro, IT şi softuri. În 2017, prioritare au rămas investiţiile în flotă, tehnologia informaţiei şi, mai ales, în dezvoltarea resursei umane. „Cea mai mare parte a investițiilor realizate în decursul anilor a venit din capitaluri proprii. Am apelat și la împrumuturi bancare, dar, de obicei, am reinvestit tot profitul“, explică Adrian Mihai strategia de dezvoltare. Mai mult, el spune că an de an alocă un buget de circa 300.000 de euro în traininguri pentru salariați. Doar anul trecut, FAN Courier și-a mărit echipa cu peste 1.000 de persoane, iar în acest an vrea să mai angajeze 600 de oameni. „Acum avem circa 5.500 de angajați și dorim să creștem“, spune Adrian Mihai, precizând că echipa FAN Courier nu s-a oprit niciodată din cursuri de dezvoltare personal și perfecționare. Tot el recunoaște că este tot mai greu să găsească forță de muncă: „am ajuns acum să ne confrutăm cu aceeași problemă ca la finele anului 2007, înainte de criză. Mulți români pleacă în afara țării, noi nu putem concura cu salariile din Vest, deși din punct de vedere al tehnologiei avem același standard“. Motivul este simplu, din cauza infrastructurii deficitare din România și a încrederii scăzute în plata on-line, businessul de curierat nu este la fel de performant ca în Occident. „Am vorbit cu un fost angajat care s-a dus să lucreze în curierat în Germania. Mi-a spus că face de 2,5 ori mai multe livrări ca la noi. Dacă ar fi fost aceeași situație și la noi, ne-am fi permis să-i dublăm salariul“, povestește antreprenorul. 

În România e nevoie de mai multă încredere

Omul de afaceri spune că societatea românească se confruntă cu o problemă majoră. „Gândiți-vă doar la infrastructura rutieră de la noi și câți miniștri sau premieri au promis că fac autostrada București-Brașov“, dă un exemplu Adrian Mihai, cu mențiunea că lipsa de încredere în România este uriașă, de la autorități până la vecini sau colegi. Dacă în Vest plata se face online, iar coletele pot fi lăsate cu încredere la ușa clientului, dacă acesta nu este acasă, la noi, potrivit lui Adrian Mihai, peste 80% din români preferă să achite cash la primirea coletelor. „Lipsa de încredere între noi duce la o creștere a costurilor. În timp va crește încrederea, dar până atunci cu toții pierdem“, arată Adrian Mihai.

 

De altfel, aici poate fi găsit și punctul forte al companiei FAN Courier: încrederea între cei trei asociați, în angajați și în partenerii de business. De multă încredere a beneficiat și compania în procesul de dezvoltare. Chiar la începutul afacerii, când sistemul bancar autohton era șubred, cei trei parteneri au vrut să lucreze cu o bancă solidă și au ales Banca Comercială Română. Deși au trecut aproape 20 de ani, parteneriatul continuă și astăzi. „Fără o bancă, nu ai cum să te dezvolți. Nu știu dacă am putea sta o zi fără să lucrăm cu o bancă, având în vedere că mulți clienți plătesc la livrare“, menționează Adrian Mihai. Întrebat care sunt valorile companiei, managing partner-ul FAN Courier nu stă pe gânduri: „Onestitatea, rapiditatea în luarea deciziilor și, mai ales, punctualitatea sunt valorile care ne reprezintă și pe care le căutăm atunci când facem angajări“. La acestea, el adaugă deschiderea oamenilor pentru învățare continuă, cu mențiunea că, la ședinte, cei trei manageri le recomandă angajaților cărți de dezvoltare personală.

DECLARAȚIE

„Îmi place că nicio zi nu seamănă cu cealaltă. Tot timpul am găsit la conducerea companiei o ușă deschisă, o mână de ajutor, un sfat. Probabil, este unul din motivele pentru care cei care au fost de la început alături au rămas și în continuare”, a spus George Tachescu, Chief Operations Officer.