Când încep lucrările pentru tronsonul Chiribiș-Biharia din cadrul Autostrăzii Transilvania

Vineri, la Oradea, Sorin Grindeanu că lucrările pentru tronsonul Chiribiș-Biharia din cadrul Autostrăzii Transilvania vor demara în primăvara anului viitor. Până atunci, vor fi soluționate și litigiile aflate pe rol între compania constructoare și CNAIR.

„Vă readuc aminte o istorie care merită a fi spusă. Nişte domni, cam acum patru ani, au venit în această clădire, dacă nu mă înşel, şi au semnat un contract. Era prim-ministru un domn Orban, şi alţii pe la Transporturi, şi au semnat un contract cu această companie care s-a dovedit, după ce au trecut alegerile, că nu era viabilă. Era subdimensionat ca şi valoare, subfinanţat.

Nu poate să îşi asume nimeni şi nu şi-a asumat nimeni demersul electoral al lui Ludovic Orban din 2020, care a dat bine atunci, probabil, dar care nu putea fi dus la bun sfârşit. Am avut nenumărate discuţii cu domnul Rus (patronul de la Selina, n.n.), în aceşti doi ani şi jumătate, spunând că eu nu pot să oblig oamenii din Ministerul Transporturilor să redimensioneze acest contract când tu ai semnat pe anumite sume de bani în 2020”, a spus acesta.

Sorin Grindeanu
Sorin Grindeanu; SURSA FOTO: Dreamstime

De asemenea, Sorin Grindeanu a menționat că, drept urmare, contractul a fost anulat și a fost organizată o nouă licitație, câștigată de aceeași companie.

„Are ordin de începere în primăvara anului viitor, ca, până atunci, partea de proiectare şi toate procesele – pentru că sunt ceva procese pe rol între CNAIR şi Selina, Selina contra CNAIR, CNAIR contra Selina să se clarifice şi să poată începe lucrările la acest tronson de la Chiribiş la Biharia.

Dar, repet, răul a pornit în urmă cu patru ani, când, dintr-un heirupism că facem cincinalul în patru ani jumate, s-au gândit că dacă semnăm nişte contracte pot fi duse la bun sfârşit şi rezolvate lucrurile după alegeri. Din păcate, şi pentru constructori şi pentru oameni, în primul rând, a fost un demers pe care îl calific acum pur electoral”, a conchis ministrul Transporturilor.

Licitația din vara anului trecut a fost câștigată de firmele Precon și Citadina

Licitația organizată de CNAIR pentru tronsonul Chiribiș – Biharia, cu o lungime de 28,55 km, a fost câștigată în vara anului trecut de asocierea formată din firmele Precon Transilvania din Oradea, controlată de Beniamin Rus, proprietarul grupului Selina, și Citadina 98 din Galați.

Valoarea contractului pentru construcția acestui tronson este de 785,215 milioane lei (fără TVA), cu finanțare din fonduri europene prin Programul Transport 2021-2027. Pe traseu sunt prevăzute construcția a 7 poduri și 11 pasaje.

Lucrările pe acest segment al autostrăzii nu au putut începe din cauza mai multor contracte reziliate, începând cu cel semnat cu firma americană Bechtel în 2004. Cel mai recent, în 2021, CNAIR a reziliat contractul cu o asociere de firme din grupul Selina, invocând cererea acestora de suplimentare a valorii contractului cu 326 milioane lei pentru lucrări de consolidare a solului, necesitate care a fost ulterior inclusă în caietul de sarcini.

Lucrările la lotul 2 al Autostrăzii Ploiești-Buzău au progresat semnificativ

În altă ordine de idei, amintim că lucrările la lotul 2 al Autostrăzii Ploiești–Buzău au făcut progrese considerabile. Pe 19 septembrie, secretarul de stat în transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat finalizarea asfaltării pe șase din cele 18 poduri. Inaugurarea tronsonului este planificată să aibă loc în curând.

„Pe șantierul Lotului 2: Mizil – Pietroasele al Autostrăzii Moldova #A7 (Ploiești-Buzău), se execută lucrări atât la traseul autostrăzii, cât și la structuri,” a declarat Scrioșteanu.

Pe tronsonul dintre km 21 și km 33+750, au fost instalate parapete laterale de tip H1 pe o lungime de 12,6 km. Montarea parapetului central va începe în curând, iar panourile fonoabsorbante vor fi instalate ulterior. Mai multe puteți citi aici.