În secolul vitezei, achiziţia unui autoturism a devenit o necesitate. Nu, însă, cu orice cost. Companiile îşi rezolvă problema apelând la leasing, în timp ce pentru persoanele fizice, varianta optimă rămâne creditul.

Dealerii vând, în prezent, autoturismele doar cu preţuri raportate la euro, iar costurile unui împrumut în moneda unică sunt sensibil mai mici decât cele ale unuia în lei. Din aceste motive, o analiză a ofertei bancare de credite auto în euro este cea mai indicată. În mod surprinzător, comparând ratele care se plătesc pentru un credit de 10.000 de euro pe cinci ani,  diferenţele între bănci apar ca fiind aproape inexistente. Ca şi când s-ar fi înţeles înainte, toate cele zece bănci analizate au rate de credit ce gravitează în jurul valorii de 200 de euro. Totuşi, diferenţe există: între cea mai ieftină ofertă din piaţă (Raiffeisen Bank) şi cea mai scumpă (BCR), diferenţa de punctaj (în sistemul de notare propus de Capital) este de 4,5 puncte. Din analiza dobânzii anuale efective (DAE), cea care arată toate costurile aferente unui credit, se observă că diferenţa dintre prima şi ultima clasată este tot de peste patru puncte procentuale. Chiar dacă la prima vedere costurile adiacente unei rate nu sunt sesizabile, ele se regăsesc în costul poliţelor de asigurare, în comisioanele lunare la sold şi mai ales în dobânzile fixe în primul an (care sunt atractive pe moment, dar care, pe un trend descrescător al dobânzilor, se pot transforma într-o veritabilă armă care se întoarce împotriva clientului).

Comparând analiza din acest an cu cea făcută de revista Capital în 2006, nu putem să nu remarcăm un paradox: deşi dobânzile la credite au scăzut destul de abrupt în ultimul an, chiar cu 2%-3%, ratele la creditul auto sunt mai mari în 2007 decât în 2006. Prin comisioane, asigurări de risc financiar de neplată sau alte metode „contabiliceşti“, băncile au reuşit astfel să-şi acopere deficitul creat în buget de aprecierea leului în faţa euro.

Ajungem astfel la o concluzie surprinzătoare: dobâzile sunt mai mici decât în 2006, dar plătim mai mulţi euro decât atunci. Leii pe care îi transformăm în euro pentru a rambursa ratele sunt tot atâţia ca acum un an, când cumpăram mai puţini euro cu ei ca să achităm rata la credit.

De asemenea, se vede că foarte multe bănci şi-au schimbat total politica pentru acest produs. Cea mai mare surpriză în acest sens este chiar Raiffeisen, care a renunţat la împovărătoarele comisioane lunare la sold în favoarea unui singur comision flat şi chiar a renunţat la câteva procente de dobândă. O surpriză mai puţin plăcută este făcută de BRD Groupe Société Générale, cu oferte speciale pentru autoturismele Dacia şi Nissan. Dacă anul trecut se afla pe locul doi în topul celor mai avantajoase credite auto, anul acesta s-a clasat abia pe locul şase. Nu trebuie să uităm, însă, că, în 2006, BRD a fost într-o agresivă campanie de extindere a reţelei şi de rebranding general, motiv pentru care şi produsele sale au fost mult mai agresive.   

Click pe imagine pentru versiunea marita

36-2215-50banci17.jpg