În ultimii ani, au fost lansate licitații pentru modernizarea sau construcția a mii de kilometri de drumuri naționale sau variante ocolitoare, însă doar o mică parte din proiecte au fost duse la capăt.
Licitații amânate, termene de execuție prelungite, contracte anulate, creșterea plăților efectuate sunt doar câteva dintre problemele semnalate în presă în ultimul deceniu.
Cele mai multe proiecte întârziate sunt cauzate de contestații, susțin reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Un exemplu în acest sens este Centura Capitalei, un proiect care se amână de la un an la altul.
Dar nu Centura Bucureștiului este cel mai contestat proiect de infrastructură din România, conform reprezentanților CNAIR.
Contactat de Capital, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, ne-a declarat că cel mai întârziat proiect din cauza contestațiilor este varianta de ocolire Sud a municipiului Timișoara.
În vara anului trecut nu mai puțin de 12 constructori au depus oferte pentru proiectarea și execuția Variantei de ocolire Timișoara Sud.
Valoarea contractului pentru realizarea întregului proiect era estimate anul trecut de CNAIR la 381 milioane de lei fără TVA. Obiectul contractului este proiectarea şi execuţia a 25,690 km de drum național nou la standarde europene. Pe lângă beneficiile locale, acest proiect are ca principal scop fluidizarea traficului intern dar şi acelui internaţional de tranzit care intră în țară prin zona Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timişoara și se îndreaptă către centrul țării pe DN 6 sau pe sectoarele de autostradă Arad – Timișoara – Lugoj.
Alin Șerbănescu ne-a precizat că înainte de depunerea ofertelor au existat mai multe rânduri de clarificări, CNAIR fiind nevoită să răspundă la zeci sau chiar sute de întrebări.
Cele 12 oferte au fost depuse de Alsim Alarko Sanay Tesisleri Ve Ticaret AS; Asocierea Comsa, SAU – Aldesa Construcciones SA; Danya Cebus Rom SRL; Asocierea Elf Road SRL – RPA SRL – Aleandri SPA; Asocierea ICM SPA – SC Tancrad SRL – Impresa di Construzioni ING E. Mantovani SpA; Asocierea Max Boegl Romania SRL – Max Boegl Stiftung & co KG – Tehnocer SRL; Porr Construct SRL; Asocierea PST Group JSC – SC PST Construction Works SRL – SC Alpenside SRL; Asocierea Sinohydro Corporation Limited – SC Nord Vest Infrastructură și Servicii SRL; Societa Italiana per Condotte D’Acqua SPA; Tirrena Scavi SPA Italia ; Asocierea Trameco SA – Vahostav SK – SC Construcții Erbașu SA – SC Grafic Tends SRL.
În primăvara acestui an, mai exact pe data de 27 februarie, CNAIR a anunțat că a desemnat câștigătoare oferta depusă de TIRRENA SCAVI S.p.A, iar valoarea de semnare a contractului este de 272.432.921,95 lei fără TVA.
“Contractul va putea fi semnat după epuizarea perioadei de depunere a contestaţiilor sau după soluţionarea eventualelor contestaţii”, anunța atunci CNAIR.
De atunci proiectul este plimbat de la o instanță la alta, nici acum, după mai bine de cinci luni, nefiind soluționate toate contestațiile.
Ultima decizie în privința constructorului care va ridica centura a venit de la Tribunalul București. Magistrații din capitală au respins contestația depusă de una dintre asocierile prezente la licitație, dar decizia nu este definitivă. Acum, dosarul a ajuns la Curtea de Apel București. Însă judecătorii nu au fixat încă un termen, iar fără o decizie definitivă, proiectul bate pasul pe loc.
”Constructorii și-au făcut un obicei să depună contestații chiar dacă le pierd. Nu au în vedere însă faptul că prin acest joc al contestaiilor întârzie semnarea contractelor și începerea lucrărilor la obiective de interes public”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR.