Localul care oferă cea mai autentică și cea mai placută atmosferă din Cluj se află în palatul Rhédey, la intersecția Pieței Unirii cu strada Napoca. Fondatorul și co-proprietarul întreprinderii fondate la mijlocul anilor 90 este Szarukán László, care la deschiderea primei ceainării încă nu era un fan al băuturii originare din Orientul Îndepărtat, dar cu timpul a devenit un iubitor al acestor ceaiuri.
Tânărul absolvent de educație fizică și-a fondat prima întreprindere acum 18 ani, împreună cu prietenul său din copilărie, Dani Zoltán, deschizând un magazin de cadouri care vindea în special produse din Asia. Fiind primul magazin de acest gen în Cluj-Napoca, a devenit curând foarte cunoscut și mulți clienți reveneau doar pentru a admira obiectele, produsele expuse. Pentru a face o atmosferă mai plăcută și să îi răsplătească pe acești clienți fideli, proprietaii au decis să le ofere câte o ceașcă cu ceai.
Celor doi asociați le-a plăcut atât de mult ideea de a oferi și de a bea ceai, încât în scurt timp și-au deschis prima ceainărie din Orașul Comorii, pe strada Iuliu Maniu. Piața de desfacere și de consum a ceaiului oriental era încă neexploatată în România, ceainării nu prea existau, iar comercializarea ceaiurilor se realiza exlusiv de Plafar.
„Am învățat din mers ce înseamnă a fi întreprinzător. Am călătorit în Europa în căutare de comercianți de ceaiuri și astfel am ajuns să batem la ușa fimei vieneze Demmers Teehaus, cu scopul de a cumpăra câte un kg de ceai din 15 tipuri de ceaiuri”- își amintește Szarukán László de începuturile carierei lor. În ceea ce privește distribuția și comercializarea en-gros, cei doi asociați și-au făcut primii pași tot în Cluj-Napoca, atunci când au început să vândă ceai în pub-ul Insomnia aflat tot pe strada Iuliu Maniu. "Ne raportăm la Dl. Demmer ca fiind ultimul domn vienez cu care, pe baza unei strângeri de mână, am lucrat timp de zece ani fără existența vreunui contract. Desigur, această relație se datorează faptului că am fost corecți din prima clipă”.
Un factor important în creșterea economică a firmei a fost cooptarea d-nei Adriana Ursoiu, care a devenit cel de-al treilea asociat și co-proprietar, experiența și expertiza ei au jucat un rol important în dezvoltarea întreprinderii.
Activitatea privind comerțul en-gros se dezvolta încontinuu, iar în noiembrie 2007 au deschis primul magazin de ceai în foaierul sălii de cinema Victoria.
Compania se dezvoltă an de an- cifra de afaceri a crescut cu 5-15 la sută, chiar și în timpul crizei economice. Acum șase ani au primit de la Demmers Teehaus Austria drepturile exclusive de vânzare cât și dreptul de utilizare a brand-ului. Flag Store-ul Demmers Teehaus Romania, situat in Piata Unirii „este unul dintre cele mai frumoase magazine Demmers din lume”, declară mândru Szarukán László. Compania mai are trei ceainării în sistem de franciză- unul în Constanța, unul în București și unul în Slatina- iar ca si comerciant en-gros lucrează cu aproximativ 3000 locatii.
„Vindem 350 de tipuri de ceaiuri. Produsele Demmers reprezintă vârful de lance, care desigur se reflectă și în preț. Este singura companie europeană care ține evidența originii tuturor tipurilor de ceai și care testează în mod constant calitatea lor, si care nu cumpără din medii poluate. Fiecare lot este verificat și cu un detector de radiații, iar de la nenorocirea de la Fukushima, testele prin care trece ceaiul sunt si mai amanuntite ” – a explicat Szarukán László. De asemenea, el mai adaugă faptul că în cazul ceaiurilor Demmers, prețurile reflectă întotdeauna calitatea. In unele cazuri 100 g ceai, costă 60-70 sau chiar și 100 de lei, însă folosind 4g din fiecare aceste ceaiuri obținem un ceai deosebit, iar anumite ceaiuri pot fi infuzate de doua sau de trei ori.
Grija companiei Demmers Teehaus se regaseste inclusiv in calitatea ambalajelor pe care le folosesc. Pentru a-și menține aroma, ceaiurile sunt vândute în pungi realizate din trei straturi de hârtie. O mare atenție se acordă și instruirii personalului, care trebuie să aibă cunoștințe de limbi străine, sa cunoasca detalii despre ceaiurile si culturile de pe care ele sunt recoltate.
Acum câțiva ani, compania a creat, cu ajutorul unei investiții externe, un centru logistic în Transilvania.
Planurile de viitor includ deschiderea unor noi magazine în sistem de franciză în București, precum și în alte orașe importante din țară, lansarea exportului în Bulgaria și Turcia, precum și culegerea plantelor medicinale autohtone din zone certificate bio. Szarukán László este optimist, conform declarațiilor sale, anul trecut ceainăria din Cluj și-a incheiat cel mai bun an de până acum. Optimismul lui se bazează pe de-o parte pe faptul că potențialul acestei piețe este enorm de mare, în ciuda răspândirii culturii consumului de ceai, consumul intern pe cap de locuitor este încă foarte scăzut, mai mic de 100 de grame ( în cazul popoarelor care consumă ceaiuri, aceasta depășește de 1 kg/capita).
Pe lângă creșterea continuuă a consumului de ceai, putem fi martorii transformării obiceiurilor de consum, menționează întreprinzătorul. Consumatorii interni nu au favorizat niciodată ceaiul negru. În anii 90 ceaiurile de fructe au fost cele mai bine vândute, apoi ceaiul alb și roiboos din Africa de Sud au devenit favoritele. În prezent, ceaiul verde și amestecurile pe bază de plante sunt cele mai populare. Cei mai mulți consumatori de ceaiuri sunt studenții, precum și intelectualii având între 30 și 50 de ani, iar tendințele de a consuma ceai sunt dictate mai degrabă de femei, ele fiind segmentul majoritar in shopurile noastre.
Vom continua si cu alte detalii, dar pana atunci, sa aveti parte de un week-end placut si de ceaiuri de calitate!