Cel mai lung tunel din lume are un „sistem anti-claustrofobie” incredibil. Ideea de a conduce printr-un tunel lung de peste 24 de km nu este deloc una plăcută, mai ales pentru cei care suferă de claustrofobie.
În general, tunelurile nu sunt deloc o opțiune pentru oamenii care urăsc spațiile închise. De altfel, se crede că aproximativ 5 până la 12,5% din populația lumii suferă de claustrofobie, fiind una dintre cele mai comune fobii de pe glob, scrie Unilad.
Ținând cont de această realitate, cei care au construit tunel Lærdal din vestul Norvegiei s-au gândit cum pot elimina senzația de claustrofobie a celor care ajung să călătorească prin el.
Un grad înalt de calitate a aerului în tunel este obținut prin două metode: ventilația și purificarea. Ventilatoare de dimensiuni mari trag aer din exterior la ambele intrări, iar aerul poluat este evacuat prin intermediul unui tunel de ventilare.
Construcția tunelului a durat cinci ani și a fost deschis în 2000
Construcția tunelului a durat cinci ani și acum leagă municipalitățile Lærdal și Aurland după deschiderea sa, în anul 2000.
Aparent, o echipă de psihologi a fost angajată pentru a sugera tehnici speciale care să ajute la ameliorarea sentimentului de izolare.
Tunelul este iluminat în albastru și galben pentru a evita eventualele atacuri de claustrofobie
După cum scrie ziarul El Pais, tunelul este iluminat în albastru și galben, cu scopul de a „simula zorii, a menține șoferii în alertă, a face călătoria mai plăcută și de a evita eventualele atacuri de claustrofobie”.
Există și peșteri de stâncă iluminate la fiecare patru mile, cu scopul de a adăuga ceva pitoresc pentru șoferi și pasageri, pe lângă nesfârșitele ziduri de piatră. Tunelul nu este prevăzut cu ieșiri de urgență, dar, pentru cazurile de accident și/sau incendiu, au fost adoptate multe măsuri de precauție.
La fiecare 250 m sunt plasate telefoane de urgență, marcate cu SOS, prin intermediul cărora se pot contacta poliția, pompierii și spitalele, iar la fiecare 125 m sunt situate stingătoare de incendii.
De fiecare dată când este folosit un telefon de urgență, pe toată lungimea tunelului sunt declanșate lumini de stop și afișaje luminoase cu textul „snu og køyr ut” (întoarceți și părăsiți tunelul).
Tunelul norvegian, sursă de inspirație pentru britanici
Inginerii britanici s-au gândit să se inspire din Tunelul Lærdal când au construit tunelul de 18 mile dintre Manchester și Sheffield.
Autoritățile și-au manifestat îngrijorarea cu privire la claustrofobie, dezorientarea și oboseala oamenilor care trec prin tunel, așa că au luat ca model tunelul norvegian.
Guvernul britanic a efectuat un studiu strategic asupra a ceea ce ar fi fost cel mai lung tunel rutier din Marea Britanie.
O parte a studiului menționat a citat cercetări care au constatat că „utilizarea corectă a spațiilor tunelului este una dintre cele mai eficiente modalități de a atenua temerile călătorilor, iar culorile, iluminarea și modelele utilizate în tunelul Lærdal ajută la atenuarea efectelor claustrofobiei, dezorientării şi oboselii”.
Tunelul Zhongnanshan din China are nori falși proiectați pe acoperiș și palmieri artificiali
Marea Britanie s-a inspirat și din Tunelul Zhongnanshan din China. În încercarea de a ajuta șoferii să se simtă cât mai relaxați în tunelul de 11 mile lungime, există lucruri precum nori falși proiectați pe acoperiș și palmieri artificiali.
Inițial s-a spus că proiectul britanicilor va costa 1 miliard de lire sterline, dar până în 2020 această estimare a ajuns la 20 de miliarde de lire sterline. Mult mai mult decât cele 100 de milioane de dolari pe care Norvegia le-a alocat pentru tunelul Lærdal.