„Retailul este oarecum la limita de a ţine pasul cu era digitalizării şi a comunităţilor online. Unele companii din zonă comercială privesc internetul ca fiind un «duşman» al comerţului clasic, ceea ce cred că este atât neproductiv, cât şi destul de conservator… Adevărul este că o lume a iPad-urilor, smartphone-urilor şi like-urilor oferă practic nenumărate posibilităţi de a comunica şi a atrage consumatorii în magazine şi centrele comerciale”, a declarat Graham Kilbane,
COO Argo Real Estate Opportunities Fund (AREOF).
Retailerii trebuie să fie inovatori şi să creeze experinţe unice, care să determine mediul online şi comerţul tradiţional să se promoveze şi să se stimuleze reciproc, spune Kilbane.
Argo a fost unul dintre puţinii retaileri cu activitate în România care a participat la ultima ediţie a târgului internaţional imobiliar MAPIC de la Cannes. „În cadrul seminariilor au fost prezentate aplicaţii inovative de marketing digital pentru smartphone-uri şi realitatea augmentată, cu un impact direct asupra zonei de retail, pe care dorim să le încorporăm în planul de marketing din 2013 pentru centrele noastre comerciale”, a arătat Graham Kilbane.
Viitorul este virtual
International Telecommunication Union (ITU) a anunţat că numărul abonaţilor de telefonie mobilă la nivel mondial a depăşit şase miliarde la sfârşitul lui 2011. România nu face excepţie de la tendinţele mondiale. Conform Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii, numărul conexiunilor la internet ajunsese la 10,8 milioane la sfârşitul lui 2011, iar numărul utilizatorilor de telefonie mobilă (cartele SIM active) se ridica la 23,4 milioane. De asemenea, firma de cercetare de piaţă Gfk a anunţat că piaţa de telefoane mobile şi smartphone-uri a înregistrat o creştere semnificativă în al treilea trimestru din acest an, de 12,3%, comparativ cu perioada similară din 2011; dintre utilizatorii de smartphone-uri, 41% caută informaţii pe Internet atunci când se află la cumpărături, despre produsele pe care intenţionează să le achiziţioneze, iar 32% identifică un loc de distracţie în oraş cu ajutorul smartphone-ului. În plus, avem peste 5 milioane de utilizatori pe Facebook (cu o creştere exponenţială), la care se adăugă cei care folosesc alte reţele sociale personale sau profesionale, precum Linkedin.
„România a avut din start un dezavantaj- incorect din punct de vedere istoric- în ceea ce priveşte accesul populaţiei la tehnologie şi posibilităţile financiare aferente, însă românii recuperează rapid şi au abilităţi IT la «nivel naţional». Această caracteristică accelerează necesitatea că firmele ce activează pe piaţa de retail pur sau de retail real estate să se adapteze la noua realitate digitală. Câştigătorii deceniului viitor sunt cei care vor reuşi chiar mai mult, şi anume vor avea abilitatea de a anticipa dorinţele «generaţiei Facebook» în ceea ce priveşte experienţele mixte virtual-reale de shopping şi entertainement. Iar tableta şi smartphone-ul vor da un sens nou noţiunii de e-commerce”, a precizat Graham Kilbane.
O nouă generaţie de malluri
Centrele comerciale din România au parcurs deja două etape majore: prima a fost cea de apariţie şi extindere principală a retailului modern, de la sfârşitul anilor `90 până în 2008- 2009. Cea de-a doua etapă importantă, pe care încă o traversăm, a adus distracţia şi evenimentele în prim planul experienţelor de cumpărături.
„Trecem în cea de-a treia etapă a dezvoltării retailului din România, în care consumatorii au mai multe posibilităţi de a achiziţiona diferite branduri: extinderea retailerilor continuă, iar unicitatea unui produs nu mai este criteriul de bază, aşa încât se va pune problema de a deveni magazinul sau centrul comercial preferat datorită experienţelor mixte pe care le oferă în această era digitalizată. Marketingul în domeniu se va transforma dintr-o funcţiune esenţială într-una vitală”, a arătat Graham Kilbane.
Argo Real Estate Opportunities Fund deţine patru parcuri de retail în România Shopping City Sibiu, Shopping CitySuceava, Era Shopping Park Oradea şi Era Shopping Park Iaşi care cumulează o suprafaţă totală închiriabilă de 271.000 mp. Următorul în topul proprietarilor de centre comerciale din România este ieşeanul Iulian Dascălu cu o suprafaţă totală de 239.100 mp închiriabili şi austriecii de la Immofinanz cu 186.000 mp.
Citeşte şi Retailul viitorului: Până în 2020 magazinele fizice vor deveni showroom-uri