Pandemia de coronavirus a generat probleme majore din punct de vedere economic la nivel mondial, iar situația ar putea lua o întorsătură negativă în următoarea perioadă. În acest context, un analist financiar trage un semnal de alarmă cu privire la evoluția prețurilor din țară.
Un articol relatat de Financial Times scotea la iveală faptul că în timpul pandemiei, cei mai mulți consumatori au fost nevoiți să stea acasă iar acest lucru a generat o creștere majoră la nivelul Europei în ceea ce privește vânzările de mobilă.
Acest lucru a fost unul decisiv în redresarea cheltuielilor din retail, potrivit sursei citate. De cealaltă parte, se pare că, totuși, încrederea consumatorilor rămâne scăzută în Europa, preţurile sunt în scădere, cheltuielile pe servicii sunt în continuare reduse, în timp ce economiile gospodăriilor înregistrează creşteri record.
În contextul datelor prezentate, analistul financiar Iancu Guda este de părere că dacă tendința va continua în urmtăoarea perioada, se va ajunge la o deflație, iar efectele pot fi dezastruoase pe termen lung.
„Se confirmă apetitul consumatorilor pentru anumite categorii de produse. Greu de anticipat care va fi evoluția pentru că depinde de comportamentul consumatorilor și de emoția acestora, nivelul de confort când lucrează din ce în ce mai mult de acasă. Se simte nevoia de echilibru și de economisire.
O altă tendință este creșterea consumului online, ceea ce arată o migrare puternică pe acest segment, iar firmele trebuie să se gândească la o strategie de promovare în online.
La nivel total, consumul nu cred că va reveni curând la nivel similar cu cel de dinainte de pandemie, ceea ce duce la creșterea riscului deflației”, a spus Ioan Guda.
Care va fi situația prețurilor
Totodată, acesta a mai vorbit și despre creșterea prețurilor, care în opinia sa, dacă România ajunge la deflație, prețurile vor lua o întorsătură diferită și vor scădea. De asemenea, potrivit analistului financiar, cel mai negru coșmar al economiștilor îl reprezintă recensiunea și deflația.
”Vedem tendința pentru temperarea creșterii prețurilor. Dacă trendul va continua, în toamnă vom ajunge către deflație, adică scăderea prețurilor. Aparent, pentru unii este o evoluție extraordinară, mai ales dacă privim din perspectiva consumatorilor pe termen scurt, dar per ansamblu, efectele sunt dezastruoase pe termen mediu și lung.
Deflația cu recesiunea reprezintă cel mai negru coșmar al economiștilor.
Când vânzările companiilor scad și prețul scade și el, o firmă foarte greu rezistă, pentru că scade volumul producției, scade și prețul. Astfel că majoritatea companiilor trebuie atunci să se restructureze.
Produse ieftine, haos pe piața muncii
Noi ne bucurăm ca și consumatori, pentru că avem produse ieftine, dar pe de altă parte nu mai sunt locuri de muncă.
Efectele pe lanț sunt evidente: creșterea șomajului, scăderea veniturilor statului pentru că nu mai sunt atâtea venituri din taxe, statul ajunge să facă investiții mai mici pentru că nu are bani. Dacă scad investițiile, scade și consumul și se realimentează un nou nivel al spiralei al recesiunii care se adâncește.
Astfel, economia va fi si mai greu de resuscitat. Acesta este principalul risc.
Este vremea investițiilor deștepte. Cine are o idee de antreprenoriat poate începe acum un proiect. Este nevoie de oameni, de idei și de bani.
Antreprenoriatul, start-up-urile, începerea unor noi afaceri, acestea sunt un nou început. Asta trebuie să oportunitatea care trebuie exploatată de unii antreprenori, dar și de cei care și-au pierdut locul de muncă”, a mai explicat Iancu Guda, la Digi24.