Efectele crizei economice, ale gafelor legislative și lipsa de viziune a comercianților sunt tot mai vizibile. Scăderea cu 45,85% a înmatriculărilor de autoturisme noi în chiar prima lună de desfășurare a programului „Rabla“, iunie, arată clar că nici această măsură controversată nu are darul de a opri piața auto din rostogolirea ei către colaps. Impunerea, la începutul lui 2013, a unei taxe pe poluare cu un sistem de calcul complet eronat, care favorizează importul de mașini cu vechimi mari a pus și ea umărul la distrugerea a ceea ce a mai rămas din piață. Așa se face că, în primele șase luni din acest an, românii au mai înmatriculat doar 24.549 de autoturisme noi, în scădere cu 26,37% față de primul semestru al anului trecut, când intrau în circulație 33.343 de unități. Și nu trebuie uitat că 2012 nu a fost deloc un an bun pentru vânzările de mașini.
Click pentru mărire
Din nefericire, ultimii șase ani au dovedit că bula din 2007, când erau înmatriculate în România nu mai puțin de 312.589 de autoturisme noi, nu reprezintă nici pe departe potențialul real al pieței. Încă din 2008 și apoi, mult mai dramatic, în 2009, numărul de mașini înmatriculate a început să scadă. Așa se face că vânzările de anul trecut nu mai reprezentau decât o cincime din volumul anului de glorie al pieței. Iar perspectivele sunt cât se poate de sumbre.
Spre maximum 55.000 de mașini noi
Dacă ritmul de scădere continuă și în al doilea semestru al acestui an ca și până acum, este posibil să ajungem la o piață de circa 49.000 de unități. Însă, luând în calcul presupusele efecte pozitive ale programului „Rabla“, precum și evoluția sezonieră a comerțului cu mașini, este de așteptat să asistăm la o ușoară revenire în perioada septembrie – noiembrie, astfel încât, până la finalul anului, piața să tindă spre 55.000 de unități. Acest rezultat ar evidenția 2013 drept anul cu cele mai mici vânzări de autoturisme din istoria recentă a pieței auto românești. Niciodată din 1996, de când există statistici clare privind vânzările de mașini, piața autoturismelor noi nu a fost atât de slabă.
Goană după mașini de ocazie
Modalitatea cât se poate de defectuoasă de a taxa poluarea provenită de la autovehicule a dus la o creștere puternică a comerțului cu vehicule second-hand. În perioada ianuarie – iunie au fost înmatriculate în România, conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), nu mai puțin de 100.684 de astfel de mașini, în creștere cu 36,56% față de anul anterior. Deloc surprinzător având în vedere sistemul de taxare a poluării și prețurile mari ale mașinilor noi, românii se orientează tot mai des către vehiculele de ocazie. Desigur, faptul că pentru fiecare mașină nouă sunt înmatriculate alte patru second-hand nu trebuie interpretat ca o tragedie. Un astfel de raport este relativ normal în multe state europene. În cazul României însă, segmentarea pe vechimi și norme de poluare a vânzărilor de mașini de ocazie arată clar o apetență pentru vehiculele cu emisii mari de noxe. Statisticile Autovit.ro arată că în primele cinci luni ale acestui an, dintr-un total de 100.120 de anunțuri, cele mai multe (36.022) au vizat mașini cu norma de poluare Euro III. Alte 18.280 de anunțuri au fost aferente unor mașini Euro II. Și asta în timp ce pentru mașini Euro IV au fost postate doar 15.824 de anunțuri, iar pentru Euro V, 16.396.
Învingători și învinși
În primul semestrul al acestui an mărcile lovite cel mai dramatic au fost Infiniti (-77,78%), Chevrolet (-64,93%), Volvo (-60,21%), Citroën (-56,04%), Subaru (-53,54%) și Suzuki (50,56%). În același timp, brandurile care au reușit să își majoreze vizibil vânzările au fost Mini (65,52%), Mazda (25,71%), Ferrari (25%), Jaguar (25%) și Honda (19,34%). Conform DRPCIV, românii au înmatriculat în primele șase luni doar 6.440 de autoturisme noi purtând marca Dacia (-23,07%) și 1.407 Ford (-45,1%).
(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 15 iulie 2013)