După avalanșa de comenzi de Black Friday, vine și valul de retururi! Statisticile spun că trei din zece produse sunt returnate. Românii care au prea multe retururi pot avea parte de probleme. Iată ce spun comercianții.
Avalanșă de retururi după Black Friday. Rochiile de damă, în top
Evenimentul Black Friday s-a terminat, însă acum urmează haosul, atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori. Datele unui mare retailer din România arată că 30% dintre coletele expediate ajung înapoi în depozite. Fenomenul este atribuit achizițiilor impulsive făcute de români, care profită de oferte.
Electronicele, în special telefoanele mobile, se numără printre produsele cu cele mai mari rate de retur. Situația indică tendința consumatorilor de a face achiziții fără o analiză detaliată, ceea ce poate duce la dezamăgiri ulterioare. Este posibil ca neconcordanțele între așteptări și realitate să contribuie la frecvența retururilor.
Black Friday a generat un val semnificativ de achiziții, în special în categoria de îmbrăcăminte și încălțăminte. Cu toate acestea, nu toate produsele primite au fost pe placul cumpărătorilor, rezultând într-un număr mare de retururi. Categoriile de produse cu cele mai mari rate de retur au inclus rochiile pentru dame, puloverele pentru femei și bărbați, pijamalele și articolele din denim.
Motivul cel mai frecvent invocat de clienți pentru returnări a fost măsura greșită. Unul dintre principalii retaileri online de modă din România anunță peste 150.000 de retururi, reprezentând aproximativ 30% din totalul comenzilor de Black Friday.
„Pentru noi, returul nu e neapărat o temere. Clienţii care încep primele comenzi cu retururi, tind să rămână la noi în platformă, pentru că văd că procesul de retur e foarte simplu, văd că le returnăm foarte repede banii”, a declarat Robert Berza, general manager retailer în domeniul de fashion online.
Românii riscă să nu mai poată plăti ramburs
Cristina Ilcenco, manager de magazin, afirmă, la rândul ei, că românii au cumpărat mult, dar au probat puțin. În plus, nu au fost selectivi.
„Cumva perioada aglomerată de Black Friday i-a îndemnat, centrul comercial fiind foarte mare, să facă foarte multe cumpărături şi nu au acordat timp şi să probeze. Dar au fost foarte atenţi şi selectivi la coşul de cumpărături”, a declarat Cristina Ilcenco.
Persoanele care adoptă o practică constantă de returnare a produselor pot fi supuse sancțiunilor. În situația în care articolele de îmbrăcăminte sau accesorii nu sunt returnate într-o condiție satisfăcătoare, acestea pot fi donate, revândute către magazinele second hand sau, în anumite cazuri, supuse distrugerii.
„Pentru cei care exagerează de-a dreptul, evident că le oprim anumite servicii. Nu-i mai lăsăm să plătească ramburs, pentru că în general asta înseamnă o blocare mai mare a banilor şi atunci oamenii sunt mult mai atenţi”, a mai declarat Robert Berza.
Românii returnează și decorațiuni și accesorii pentru casă, dacă acestea nu se potrivesc cu apartamentul pentru care au fost achizitionate.
„Decoraţiuni, accesorii pentru casă, pentru bucătărie, pentru grădină. Sunt achiziţionate, nu se potrivesc apartamentului sau casei şi atunci se returnează”, a precizat Adriana Manu, marketing manager general firmă de curierat.
În topul retururilor au fost și telefoanele mobile.
„La noi, rata de retur fluctuează între 3 şi 5%. Cele mai returnate sunt telefoanele mobile. După care urmează şi din celelalte categorii – laptopuri, electrocasnice mici”, a declarat Ionuţ Rădulescu, manager showroom electronice, potrivit observatornews.ro.
Black Friday din acest an a fost remarcabil în istoria României, înregistrând cel mai înalt nivel de vânzări. Cel mai important retailer online din țară a raportat încasări de peste 730 de milioane de lei, depășind cu 87 de milioane de lei rezultatele din anul precedent.