Conform statisticilor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în perioada ianuarie – august din acest an au fost înmatriculate cu 17,59% mai puține autoturisme noi decât în perioada similară din 2012. Acest recul corespunde intrării în circulație a doar 36.582 de mașini noi. Ei bine, pornind de la acest rezultat, o simplă proiecție ne arată că, până la finalul lui 2013, numărul înmatriculărilor ar putea ajunge la cel mult 58.000 de unități. Această valoare este sensibil mai mică decât cea pe care Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) o raporta la finalul lui 2000, adică 66.000 de unități. Pe atunci, APIA considera rezultatul drept cel mai slab de când asociația realizează statistici ale vânzărilor.

Piedici guvernamentale

La dezastrul previzibil al vânzărilor de mașini noi din acest an a contribuit în mod direct decizia actualului guvern de a impune un timbru de mediu al cărui sistem de calcul dezavantajează clar tocmai zona din piață pe care, la nivel declarativ, ar fi trebuit să o susțină: cea a vânzărilor de autoturisme noi și mai puțin poluante. Sub o titulatură pompoasă și „sensibilă“ – timbru de mediu -, Executivul a distrus și ceea ce mai rămăsese din piață după intervențiile la fel de nereușite ale foștilor ocupanți ai scaunelor de la Palatul Victoria. În goana lor după strângerea de fonduri la buget, oficialii noștri au ignorat toate avertismentele venite de la presă, analiști și oameni din industrie, preferând chiar să „uite“ faptul că intervenţia statului într-o piaţă liberă nu poate duce decât la distorsiuni. Din nefericire, în acest an, nici efectele programului de casare („Rabla“) nu au mai fost cele din trecut. Și era previzibil. Iar guvernanții au fost avertizați în timp util că românii nu își mai pot permite diferența dintre valoarea tichetelor primite de la REMAT și un vehicul nou. De fapt, singurul efect al acestui mult-lăudat program a fost obișnuirea clienților cu prețuri nerealiste.

Ce mai cumpără românii

Cea mai vândută marcă de pe piața autohtonă rămâne Dacia, la mare distanță de ocupantele locurilor doi și trei, Volkswagen și Skoda. În clasamentul alăturat se poate observa și că ultimele două locuri din Top 10 sunt ocupate de mărci premium, una dintre acestea fiind chiar într-o creștere substanțială. Singura marcă de volum dintre primele zece care a raportat o majorare a înmatriculărilor este Opel.
În clasamentul modelelor, primul loc este ocupat în acest an de Dacia Logan (6.605 unități), urmată de colegele de brand, Duster și Sandero. Primul model de import, Volkswagen Golf, ocupă locul patru și este urmat, în ordine, de Skoda Octavia, Renault Clio, Dacia Dokker, Ford Focus, Volkswagen Jetta și Ford Fiesta.

Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013.