• Industria IT&C
Astăzi în România sunt undeva la 350 000 de IT-iști, aceștia reușind să creeze un ecosistem suficient de sofisticat pentru a crea produse cu valoare adăugată mare. Cu o pondere de aproximativ 6% din PIB și o creștere anuală de 15-20%, acest domeniu ne poate transforma într-unul din principalele hub-uri IT din Europa. Anual, acestei industrii se adaugă 15-20 000 de specialiști ceea ce creează un potențial de 500 000 de specialiști în 10 ani. Astăzi, IT-iști din România sunt cei mai bine plătiți din estul și sudul Europei, existând déjà mulți portughezi, sloveni sau italieni care lucrează în București în acest domeniu.
• Industria energetică
România are o serie de avantaje geografice care o pot transforma într-un hub energetic extrem de important în regiune. Potențialul hidroenergetic, eolian, nuclear dar și rezervele de gaz ne pot transforma în furnizor de energie pentru toți vecinii noștri. Dacă reușim să înțelegem dinamica acestei piețe la nivel european putem face o serie de mișcări care ar putea transforma companii precum Electrica sau Transelectrica în multinaționale românești de calibru. Din păcate acest domeniu este cel mai influențat de politică, iar până acum autoritățile noastre nu au arătat că au vreo strategie clară. Cu toate acestea, România își păstrează masivul potențial energetic.
• Agricultura
Cernoziomul din Bărăgan, clima temperat-continental și piața unică ne transformă în una din țările cu cel mai mare potențial agricol din Europa. Dacă ne uităm la creșterile anuale din acest domeniu putem observa cât de mare este creșterea posibilă. Dacă la cereale și la producția de vin stăm bine, România de abia acum își revine la pomicultură și legumicultură. Un guvern inteligent ar axa cea mai mare parte a fondurilor europene din bugetul 2020-2027 pentru dezvoltarea unei industrii agroalimentare locale care să folosească potențialul nostrul productiv. Astăzi, agricultura este de departe zona care a beneficiat cel mai mult de apartenența noastră la Uniunea Europeană însă pe viitor ar trebui să devină și baza unei industrii agroalimentare emergente care să îi pună la treabă pe cei aproximativ 2 milioane de români care lucrează în agricultura.
• Turismul
Anul acesta, încasările din turism au explodat. În primul rând datorită voucherelor de vacanță dar și datorită dezvoltării unei industrii care oferă servicii din ce în ce mai calitative. Potențialul turistic al Transilvaniei, al Moldovei de Nord sau al Deltei Dunării nu este prea exploatat, iar orașele din România încă nu apăr pe hartă city-break-urilor Europene. O strategie modernă, bazată pe experiența turiștilor și folosind influencerii și social media, ne-ar putea accelera și mai mult această industrie care ar mai putea balansa deficitele noastre externe.
• Industria constructoare de mașini
Astăzi România este una din puținele țări din lume care produce aproape toate piesele necesare construcției unei mașini. De la motoare, la airbag-uri, la roți și cauciucuri, totul este produs în România. Dacă ar exista suficient capital autohton, nu ar fi foarte greu să se facă un autoturism românesc. Școlile noastre de ingineri sunt încă foarte bune iar vechile baze industriale comuniste au fost refăcute și modernizate. Provocarea viitorului însă, care ne-ar ajuta să sărim o serie de etape în dezvoltarea noastră economică ar fi conjugarea industriei auto cu cea IT&C pentru a realiza în România mașini inteligente. Mașinile viitorului vor fi cu siguranță niște calculatoare mobile, bazate pe inteligență artificială, iar noi avem toate mijloacele pentru a le realiza.