Orice monedă are două feţe, la fel şi foaia de hârtie. Orice ai face, şi dacă ai tăia-o în două paralel cu suprafaţa, tot două feţe vei obţine. Criza şi ea are două feţe: una urâtă, cu şomaj, inflaţie, scăderea puterii de cumpărare, contracţia pieţelor şi a businessului companiilor, stres, boli şi multe altele. Însă există şi o faţă frumoasă: ne mobilizăm mai mult, cercetăm mai intens, căutăm pieţe noi, produse noi, ne punem întrebări, supravieţuim, ne bucurăm mai tare când avem un succes, ne întărim spiritul şi credinţa, creşte unitatea organizaţiei în faţa pericolului. Surprizele plăcute nu te ajută în viaţă. Îţi dau bucurie şi plăcere, dar satisfacţia o ai când ai depăşit o problemă.

Poate că avem ceva de câştigat din această criză. E limpede că a venit vremea ca societatea să se reinventeze. Nu ştiu dacă această conjunctură se va mai numi tot capitalism, dar ştiu că va fi acordată o mai mare atenţie resurselor naturale, că soluţiile ecologiste vor fi şi mai mult încurajate, că am ajuns la cota maximă a egoismului şi rapacităţii, că profitul cu orice preţ nu mai este singura soluţie.

Statul va avea un rol important în controlul sferei financiare. Vor exista intervenţii importante, sub forma unor ajutoare financiare acordate unor sectoare din economia reală. Distribuirea birocratică va domina, va fi importantă capacitatea de lobby şi de influenţă asupra birocraţilor şi a politicienilor pentru accesarea unor fonduri publice.

Industriile care probabil vor avea cele mai puţine probleme în timpul crizei vor fi alimentele de bază, energiile neconvenţionale, serviciile care oferă posibilitatea unor economii ale costurilor fixe, prelucrarea modernă a resurselor naturale. Câştigătorii crizei vor fi acele firme care se pot reinventa, care folosesc criza ca pe o modalitate de a scăpa de angajaţii neperformanţi, dar în acelaşi timp investesc în personalul-cheie, talentat, performant şi mânat de principii şi valori sustenabile.

Cei care vor trece cu bine criza trebuie să elimine resursele şi procesele neproductive, să refacă structura şi nivelul costurilor fixe, să conceapă un portofoliu de produse care oferă o valoare reală, durabilă clienţilor şi să fie capabili să gestioneze cash‑ul companiei astfel încât să aibă o independenţă relativă faţă de sfera financiară.

Lipsa banilor din economie (pentru că în această criză va trebui să dispară banii virtuali care nu poartă valoare reală, cam de zece ori PIB-ul global actual) va fi suplinită de încrederea dintre firmă şi clienţi, respectiv dintre partenerii de afaceri şi angajaţii firmei. Lipsa de capital financiar se poate suplini prin utilizarea capitalului de relaţii sociale. Acele firme care vor fi în stare să genereze capital social şi să-l transforme în capital economic vor supravieţui.

Cătălin Ionescu este preşedinte şi CEO al CODECS