„Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I” („Harry Potter şi Talismanele Morţii”), „Prince of Persia: The Sands of Time” („Prinţul Persiei: Nisipurile timpului”) şi animaţia „Shrek Forever After” vor fi cele mai de succes filme din 2010 pe piaţa locală, susţin specialiştii consultaţi de capital.ro. Acest lucru demonstrează o dată în plus faptul că românii iubesc efectele speciale, animaţiile şi, nu în ultimul rând, comediile.
„Dacă vorbim despre filmele care au premiera în cursul acestui an, probabil în Top 3 se vor regăsi ‘Harry Potter şi Talismanele Morţii’, ‘Prinţul Persiei: Nisipurile timpului’ şi animaţia ‘Shrek Forever After’”, a declarat pentru capital.ro Ştefan Dobroiu, redactor senior al site-ului Cinemagia.ro.
Personaje de poveste în box office
„Harry Potter and the Deathly Hallows”, cel de-al şaptelea film inspirat din romanele britanicei J. K. Rowling, va apărea pe marile ecrane din România la finele lunii noiembrie. Pelicula, cu deja cunoscuţii Emma Watson, Rupert Grint şi Daniel Radcliffe, va duce mai departe peripeţiile vrăjitorului Harry Potter şi, judecând după încasările primelor şase filme, acesta va fi de asemenea un succes pe piaţa locală.
Filmul îi va purta pe micii vrăjitori în căutarea unor obiecte magice. Scenariul îi scoate pe eroi din Şcoala Hogwarts în cea mai mare parte a filmului, lucru care aduce o schimbare semnificativă de atmosferă, spre deosebire de restul filmelor seriei.
„Prinţul Persiei: Nisipurile timpului”, în regia lui Mike Newell, va fi lansat în cinematografele din ţara noastră în luna mai. Pelicula îi are în distribuţie pe Jake Gyllenhaal şi Gemma Arterton şi este bazat pe celebrul joc video. Acţiunea se petrece în Antichitate, unde un prinţ persan se aliază cu o prinţesă dintr-un imperiu rival pentru a dejuca planurile unui rege care vrea să provoace o furtună de nisip în stare să distrugă lumea întreagă.
Animaţia „Shrek Forever After” va avea şi ea un loc de cinste în topul filmelor din acest an, după părerea reprezentantului Cinemagia.ro. Ca şi în celelalte pelicule din serie, personajele vor fi animate de vocile unor actori cunoscuţi ca Mike Myers, Cameron Diaz sau Eddie Murphy. Producţia va ajunge pe marile ecrane în lulia iulie.
Cine continuă topul?
Topul filmelor care vor avea cei mai mulţi spectatori în acest an poate fi completat cu „Iron Man 2” şi „Inception” („Începutul”).
„Iron Man 2”, regizat tot de Jon Favreau, va fi lansat în cinematografe în aprilie 2010. Din distribuţia filmului fac parte Scarlett Johansson, Robert Downey Jr, Edward Norton, Mickey Rourke şi Don Cheadle. Parte a doua a „Iron Man” va fi însă mult mai epică, explozivă şi cu mai multă acţiune, comparativ cu primul „episod”.
„Inception” va fi, de asemenea, un succes după cum afirmă oficialul Cinemagia.ro. SF-ul va apărea în România la finele lunii iulie şi va avea în distribuţie nume mari ca Leonardo DiCaprio sau Ellen Page. „Acesta este în prezent unul dintre cele mai bine păzite secrete de la Hollywood, deoarece nu se ştie mai nimic despre subiect”, spune Ştefan Dobroiu. „Aş mai pune pe listă ‘Clash of the Titans’, care ar putea să fie ‘300’-le lui 2010”, mai subliniază acesta.
Raluca Moroianu, marketing manager al distribuitorului MediaPro Distribution, adaugă şi ea alte nume pe această listă: „Hubble 3D”, „Tron Legacy 3D”, „Toy Story 3 3D” sau „Twilight Saga: Eclipse”.
Nimic nu va egala „Avatar”
Cu toate acestea, în 2010, niciun film care va rula pe marile ecrane din România nu va reuşi să doboare încasările şi numărul de spectatori avut la finele lui 2009 de producţia „Avatar”. „Filmul lui James Cameron, care în prezent este pe locul 2 după ‘Titanic’ în topul celor mai mari încasări ale tuturor timpurilor la nivel mondial, nu prea poate să fie întrecut de o altă premieră a lui 2010”, spune Dobroiu.
Filmul, la nivel de business
Privind din perspectiva business-ului, anul 2009 a fost unul foarte bun pentru piaţa autohtonă a filmelor. „Mai exact, piaţa de distribuţie de film din România a înregistrat o creştere spectaculoasă de 54% a încasărilor de box office, faţă de 2008. În ceea ce priveşte numărul admisiilor (număr de spactatori, n.r.) în cinematografele româneşti, acesta a crescut în 2009, faţă de 2008, cu 26%”, după cum spune Raluca Moroianu, marketing manager al MediaPro Distribution.
Conform datelor centralizate de Cinemagia.ro, în 2009 numărul adimsiilor a ajuns la 4,7 milioane la cele 175 de filme care au rulat în cinematografe. În acelaşi timp, încasările au fost şi ele pe măsură: peste 19,6 milioane de euro.
Cele mai competitive la aceste capitole au fost peliculele: „Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs” („Epoca de gheaţă 3: Apariţia dinozaurilor”), „Avatar” şi „2012”.
Motorul creşterilor
Potrivit reprezentantei MediPro Distribution, printre cei mai importanţi factori care au determinat această creştere spectaculoasă se numără dechiderea de noi cinematografe şi lansarea de tehnologii precum 3D sau IMAX.
„Printre factorii care au influenţat aceaste creşteri se numară în primul rând lansarea unor noi cinematografe de tip multiplex: Starplex în Bucuresti, Cinema City în Bacău, Piteşti şi Bucureşti, Odeon în Cluj-Napoca şi Cityplex în Braşov”, spune Raluca Moroianu.
2010, anul paşilor mici
Pentru anul acesta creşterea va fi mai moderată, spune oficialul MediaPro Distribution, însă totuşi se va raporta un avans atât la numărul de admisii cât şi la încasări. „Pentru 2010, estimăm o creştere cu 18% a încasărilor din box office pentru piaţa de distribuţie de film din România. Din punctul de vedere al intrărilor la cinema, estimăm un avans cu 7%”, spune Moroianu.
Motivul va fi şi în acest an acelaşi: apariţia unor noi cinematografe de tip multiplex. În acest sens Cinema City a anunţat deja că intenţionează să deschidă în 2010 noi cinematografe de tip multiplex în Targovişte, Constanţa şi Buzău.
Cu toate acestea, Raluca Moroianu susţine că şi conţinutul filmelor este foarte important. „Bineînteles, nu este de neglijat conţinutul, care este foarte important în determinarea creşterilor atat la nivel de box office, cât şi la nivel de admisii. Când piaţa se va satura sau obişnui cu noile tehnologii, credem în continuare că diferenţa va fi făcută de conţinut”, sublinează aceasta.
Ce vor românii?
În ceea ce priveşte punctele de atracţie în cinema în rândul românilor, oficialii din domeniu susţin că aceştia iubesc filmele escapiste, efectele speciale, animaţiile şi comediile.
Noile tehnologii, 3D sau IMAX, sunt şi ele la mare căutare. „În Top10 filme 2009 se regăsesc cinci filme care au rulat 3D: ‘Ice Age’, ‘Avatar’, ‘Final Destination’, ‘A Christmas Carol’ şi ‘My Bloody Valentine’”, spune Raluca Moroianu. Acest lucru este demonstrat şi de primul film lansat în România pe un ecran IMAX, care a generat încasări uriaşe. „În weekendul de lansare, ‘‘Avatar’ a obţinut 67.000 de admisii, din care 4.400 de în sala IMAX. Cu siguranţă şi următoarele filme lansate în acest format vor avea succes”, mai spune aceasta.
Mai muţi români în cinematografe
2009 a marcat şi o creştere a frecvenţei la cinema pe cap de locuitor. Astfel, dacă în 2008 aceasta era de 0,18, în 2009 s-a consemnat un avans la 0,22.
„Comparativ cu ţările Uniunii Europene, această frecvenţă este foarte mică, dar în creştere faţă de anii trecuţi. Un exemplu foarte clar în acest sens îl constituie faptul că în 2006 valoarea frecvenţei pe cap de locuitor în cinematografele româneşti era de 0,13”, a declarat Raluca Moroianu.