Românii au învăţat să trăiască pe credit. Şi, după toate aparenţele, a început să le placă. Numai că lucrurile se schimbă, atât pe piaţa împrumuturilor, cât şi în preferinţele clienţilor. Capital a încercat să ofere un ghid al serviciilor de credit pentru un anumit profil de client: cel raţional. După ce s-a dat undă verde la credite, în urmă cu patru ani, toată lumea s-a repezit spre consum. Foamea de bani i-a făcut pe cei mai mulţi să contracteze credi
Românii au învăţat să trăiască pe credit. Şi, după toate aparenţele, a început să le placă. Numai că lucrurile se schimbă, atât pe piaţa împrumuturilor, cât şi în preferinţele clienţilor.
Capital a încercat să ofere un ghid al serviciilor de credit pentru un anumit profil de client: cel raţional. După ce s-a dat undă verde la credite, în urmă cu patru ani, toată lumea s-a repezit spre consum. Foamea de bani i-a făcut pe cei mai mulţi să contracteze creditele din instinct, fără să fie atenţi la detalii – la costuri sau la cât de uşor le va fi să ramburseze împrumuturile, odată accesate. Dar profilul clientului bancar începe deja să se schimbe: pe lângă problema costurilor mari sau mici, apar altele legate de accesibilitatea unui credit, de flexibilitatea băncii în relaţia cu clienţii şi de riscurile pe care le are viitorul împrumutat de a fi sau nu acceptat de bancă.
Pentru a găsi cele mai bune credite, am introdus în analiză toate aceste criterii în medii ponderate, în funcţie de importanţa fiecăruia. Şi pentru că profilul consumatorului de credit se schimbă în timp, cea mai bună bancă de credite de retail nu este întotdeauna cea care are cele mai ieftine produse. Este aceea care oferă un echilibru între costuri şi satisfacţia personală a clienţilor care doresc împrumuturi.
Analiza realizată de Capital pentru întocmirea clasamentului relevă însă şi aspecte inedite ale mişcărilor de pe piaţa bancară. Băncile mari, care se bucură de notorietate şi încredere în rândul cetăţenilor, duc la ora actuală o „campanie de întreţinere“, asemănătoare somnului de frumuseţe. Chiar dacă produsele lor nu mai sunt printre cele mai bune din piaţă, cum erau cândva, populaţia a învăţat deja drumul către uşa acestor bănci, iar în caietele studiilor de piaţă tot ele conduc în topul preferinţelor.
Schimbări în ierarhia celor mai avantajoase oferte
Situaţia Bancpost şi a Băncii Comerciale Române este relevantă. În urmă cu trei ani, Bancpost conducea în topul băncilor cu cele mai accesibile produse pentru populaţie. Astăzi, produsele sale sunt printre cele mai scumpe din piaţă chiar dacă reclamele publicitare anunţă doar dobânzi incredibil de mici. O situaţie similară se întâlneşte şi la BCR.
În schimb, băncile medii, în lupta pentru cote de piaţă, sunt dispuse să cheltuiască bugete importante pe publicitate, dar şi să-şi ajusteze costurile pe fiecare produs. Cazul Romexterra este unul dintre cele mai elocvente în acest sens. La fel şi CEC, instituţie care pare decisă să lupte cu orice preţ pentru a-şi recâştiga poziţia pierdută în universul bancar românesc.
Ghidul de servicii financiare pe care Capital încearcă să vi-l ofere are, din păcate, două omisiuni: analiza nu cuprinde produsele Alpha Bank şi Piraeus Bank, cu o cotă de piaţă importantă în sistemul bancar. Deşi am solicitat şi băncilor menţionate datele necesare analizei, acestea nu au trimis răspunsurile.
Click pe imagine pentru versiunea marita