Ceasurile au dispărut treptat de la mâna oamenilor odată cu apariţia şi popularizarea smartphone-urilor, însă în prezent acestea sunt la mare căutare mai ales acelea cu care poţi achita cumpărăturile sau poţi comanda un taxi.
Ceasurile inteligente au devenit categoria vedetă după ce vânzările de smartphone-uri şi de tablete s-au temperat. Utilizatorii de smartphone-uri au achiziţioanat ceasuri în număr mare chiar de la lansarea acestora, deşi nu ofereau foarte multe aplicaţii. Chiar şi în ţara noastră vânzările au mers foarte bine. QuickMobile, unul dintre cei mai importanţi retaileri IT&C, a vândut anul trecut peste 11.000 de ceasuri inteligente, în valoare totală de 14,5 milioane de lei, în creștere cu 340% față de 2014, când a comercializat 2.500 de unități, în valoare de aproximativ 1,5 milioane de lei. Prețul mediu plătit pentru un astfel de dispozitiv a fost, anul trecut, de 1.290 de lei.
În prezent, cele mai ieftine ceasuri oferă posibilitatea de a urmări timpul, pașii și caloriile arse, în timp ce modelele mai scumpe sunt rezistente la apă și praf, oferă notificări prin Wi-Fi, posibilitatea de a comanda mașini Uber și de a achita cumpărăturile.
Cel mai popular ceas din lume este produs de americanii de la Apple. Deși mulți analiști nu au avut încredere că acestea se vor impune pe piață, așa cum Steve Ballmer fost CEO Microsoft nu a crezut că iPhone-ul va fi cumpărat de cineva, smartwatch-urile Apple au devenit cele mai vândute ceasuri din lume, fiind detronate doar de Rolex. Americanii au lansat, luna trecută, odată cu iPhone 7, a doua generație a ceasurilor. Apple Watch Series 2 include GPS, rezistă la apă până la 50 metri, procesorul este cu 50% mai rapid, iar ecranul de două ori mai luminos. Ceasurile sunt disponibile în variante de aluminiu, oţel şi ceramică, iar prețurile pornesc de la 370 de dolari.
Cel mai performant ceas Samsung, Gear S2, este disponibil în versiuni de aur de 18 carate, include aplicațiile CNN, eBay, ESPN, Uber și Bloomberg și poate fi folosit pentru a achita cafeaua sau cumpărăturile. Prin tehnologia NFC, ceasul le permite utilizatorilor să folosească serviciul de plății mobile Samsung Pay care va fi disponibil pe smartwatch în SUA.
Un alt ceas care a prins la public este Motorola Moto 360. Acesta are un design atrăgător și funcționează atât cu sistemul de operare Android, cât și iOS. Ceasul are comenzi vocale și chiar dacă ai uitat telefonul acasă, primești notificări prin Wi-Fi.
Pe segmentul de ceasuri au intrat și producătorii români precum E-Boda sau Evolio, însă mult mai cunoscut este produsul Vector Watch. Acesta a primit recent noi funcționalități printre care posibilitatea de a comanda mașini Uber. Odată confirmată cursa, notificări privind numele șoferului, marca și numărul mașinii, cât și timpul alocat până la sosirea acesteia sunt transmise direct pe ecranul ceasului.
Ceasurile inteligente ca oricare alt dispozitiv inteligent va trebui protejat de atacuri informatice. Cu cât consumatorii cumpără mai multe ceasuri inteligente, aparate pentru monitorizarea activităţii, headset-uri holografice şi alte dispozitive de tip Internet of Things, nevoia de securitate a acestor dispozitive va fi tot mai ridicată. Până în 2020, aproape 30 de miliarde de dispozitive conectate vor fi utilizate într-o gamă largă de industrii, conform unui raport Gartner.