Companiile mari care dezvoltă afaceri în comerț s-au remarcat și anul trecut prin investițiile pe care le-au realizat în extindere. Acestea vor fi premiate în cadrul Galei „Premiile Capital“, care se va desfășura în a doua parte a lunii mai.
Zeci de milioane de euro în extinderi, în modernizări sau relocări. Sunt doar câteva din direcțiile pe care au mers anul trecut jucătorii din comerț. Planurile pe care aceștia și le-au făcut au vizat sume mari de bani, în contextul unei piețe concurențiale, unde rezistă doar cei care pun mare preț pe consolidare, indiferent dacă luăm în calcul supermarketurile, lanțurile de farmacii, retailerii electro-IT sau benzinăriile. În acest număr, sunt prezentate zece mari companii, care vor fi votate de către cititorii revistei Capital și care, în funcție de aceste voturi, vor primi statuete OSKAR.
Vă prezentăm mai jos lista celor 10 candidaţi şi motivele pentru care au fost nominalizaţi:
Kaufland
Kaufland România este cel mai mare jucător din piaţa supermarketurilor, cu afaceri de 2 miliarde de euro anul trecut. Compania a ajuns deja la 108 magazine în piața locală, ținta fiind 150 de unităţi în următorii cinci ani. Anual, Kaufland a investit între 80 și 100 de milioane de euro în dezvoltare, numai pentru un singur magazin suma totală depășind 7 milioane de euro. Potrivit unei analize realizată recent de ICAP România, Kaufland are o cotă de piaţă de 23%, aflându-se în topul listei marilor retaileri din țara noastră. La jumătatea lui 2015, compania înregistrase cel mai mai mare profit operaţional, de peste 300 de milioane de lei. Mai mult, Kaufland a început să dezvolte și alte segmente: de curând, a anunțat lansarea primei rețele publice de stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice din România, în parteneriat cu Renovatio. Rețeaua de stații va fi disponibilă tuturor utilizatorilor de vehicule electrice, fie ele 100% electrice sau hibride plug-in, gratuit și non-stop, pe axa Arad – Constanța, în parcările a nouă magazine Kaufland România și pe autostrada A2.
Mol România
2015 a reprezentat pentru MOL România un moment de referință, nu numai pentru că a marcat încheierea celui de-al doilea deceniu de prezență în România, ci și pentru că, pe parcursul anului, au fost înregistrate o serie de evenimente marcante. În prima parte din 2015, a finalizat tranzacția de preluare a stațiilor Agip, reușind astfel să depășească pragul de 200 de benzinării pe piața locală. Tot anul trecut, compania a deschis alte șapte stații noi, investițiile totale ridicându-se la peste 15 milioane de euro. În acest an, Mol România a inaugurat încă patru stații, făcând astfel un pas în atingerea obiectivului propus în următorii trei ani, și anume acela de a se situa între primii trei jucători de profil din România. În decursul celor două decenii, compania a realizat investiții de peste 200 mil. euro pe plan local, iar numărul de angajați direcți depășește 200 de persoane, la care se adaugă circa 2.100 de salariați care lucrează în benzinăriile Mol din toată țara.
Altex
Cel mai mare retailer electro-IT din ţara noastră a avut anul trecut cele mai bune rezultate din istoria companiei. Cifra de afaceri a fost de 433 milioane de euro, faţă de 322 milioane euro în 2014. Pentru anul acesta, Altex şi-a propus să mai deschidă cinci până la zece magazine în locuri în care compania are o prezenţă limitată. De asemenea, în următorii doi ani Altex va ataca pieţele vecine. În acest context, reprezentanții companiei au declarat că nu este exclusă intrarea pe mai multe pieţe deodată, dar acest lucru se va întâmpla în 2017-2018. Aceștia au mai spus că în 2016, până la acest moment, compania are deja o creştere peste media pieţei, estimată la 10-15%. Cu o vechime de 23 de ani pe piața din România, rețeaua înseamnă 109 magazine Altex și Media Galaxy și un portofoliu de 20.000 de articole electro-IT. Numărul de angajaţi este de 2.642, dintre care 1.775 de persoane lucrează pentru Altex, iar 867 pentru Media Galaxy.
Inditex
Spaniolii de la Inditex au în România 108 magazine, dezvoltate sub şapte branduri: Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Oysho, Pull&Bear, Bershka, și Stradivarius, grupul fiind liderul pieţei locale de modă. Segmentul online reprezintă un business important pentru companie, la nivel local toate cele şapte branduri fiind deja prezente și aici. Uterqüe este singurul brand cu care spaniolii nu sunt prezenți pe piața românească, acesta fiind disponibil doar online, lansare care a avut loc în urmă cu câteva luni. Ultimele date publicate, privind afacerile Inditex în România, se referă la 2014 și înseamnă 200 de milioane de euro. În ultimii cinci ani, Inditex a deschis, în medie, peste 400 de magazine anual şi în prezent a ajuns la o reţea de 6.746 de magazine în 88 de ţări. Cu toate acestea, Europa este responsabilă pentru două treimi din vânzările Inditex.
Dedeman
Reţeaua de bricolaj Dedeman, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, este un business de succes. În ciuda faptului că sectorul construcțiilor a înregistrat, în ultimii ani, un declin, frații Pavăl au continuat să obțină profit. În 2014, cifra de afaceri a companiei a ajuns la aproximativ 3,4 miliarde de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 27% , față de anul precedent. De asemenea, compania a încheiat primul semestru al anului 2015 cu o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, în creștere cu 30% față de perioada similară a anului precedent. Tot în 2015, Dedeman a inaugurat două magazine: unul în București, iar altul în Timișoara. Investiția pentru fiecare unitate a fost de circa 17 milioane de euro. Mai mult, compania a investit 13 milioane de euro, în 2015, în relocarea unei unități din Suceava, iar spre sfârșitul anului frații Pavăl au cumpărat de la Aviația Utilitară un teren de aproape 51.000 de metri pătrați, situat pe Șoseaua București-Ploiești.
Dona
„Un an foarte bun“ pentru lanțul de farmacii Dona, cu afaceri de aproximativ 200 de milioane de euro. Așa poate fi caracterizat 2015 pentru rețeaua dezvoltată de omul de afaceri Eugen Banciu, care este atât președinte, cât și fondator al grupului Dona. Ultimii ani au fost extrem de activi, un exemplu sugestiv fiind 2014, când a început un proces de rebranding care a culminat, anul trecut, cu o investiție într-un magazin online. Proiectul a fost gândit tocmai pentru a atrage acel public interesat și de un alt canal de comunicare. Este un segment important în businessul companiei Siepcofar, care deține această rețea, cu circa 270 de unităţi. În prezent, strategia pe care Eugen Banciu a definit-o cu farmaciile Dona ia în calcul investiții de 15 milioane de euro, în următorii ani, în modernizarea actualelor farmacii și în deschiderea mai multor unități.
Carrefour
Flanco
Praktiker
Help Net
Celelalte categorii: