Cele mai bune companii feroviare din Europa

Compania italiană Trenitalia a fost desemnată cea mai bună companie feroviară din Europa, cu un scor de 7,7 pe o scară de la 1 la 10, potrivit unui studiu realizat de ONG-ul Transport & Environment (T&E). Clasamentul a evaluat 27 de operatori europeni pe baza unor criterii precum prețul biletelor, punctualitatea, experiența călătorilor, disponibilitatea trenurilor de noapte și politicile de rambursare.

România este reprezentată în clasament de compania de stat CFR Călători, care ocupă locul 11, cu un scor total de 6,1, devansând operatori de renume precum Deutsche Bahn (locul 16) sau PKP din Polonia (locul 13). La polul opus, Eurostar, cunoscut pentru legătura sa între Londra și Paris prin Canalul Mânecii, ocupă ultimul loc (27), fiind criticat pentru prețurile ridicate și performanțele mediocre.

Topul celor mai bune companii feroviare din Europa:

  • Trenitalia (Italia)
  • SBB (Elveția)
  • RegioJet (Cehia)
  • ÖBB (Austria)
  • SNCF (Franța)
  • CD (Cehia)
  • Renfe (Spania)
  • Italo (Italia)
  • VR (Finlanda)
  • SJ (Suedia)
  • CFR Călători (România)

CFR Călători: puncte tari și slabe

CFR Călători se evidențiază pozitiv prin disponibilitatea trenurilor de noapte, fiind printre liderii acestui segment alături de operatorul austriac ÖBB. Cu toate acestea, compania românească este printre cele mai slab cotate la capitolul politici de rambursare a biletelor în caz de întârzieri sau anulări, o problemă comună și altor operatori din Europa de Est.

cfr
SURSA FOTO: Dreamstime

Criteriile evaluării și concluziile studiului

Studiul realizat de T&E s-a bazat pe opt criterii principale:

  • Prețul biletelor (factor principal);
  • Punctualitatea trenurilor;
  • Reducerile și facilitățile oferite;
  • Politicile de despăgubiri;
  • Experiența generală a călătorilor;
  • Disponibilitatea trenurilor de noapte;
  • Spațiul disponibil pentru biciclete.

Trenitalia a fost apreciată pentru raportul calitate-preț și experiența oferită călătorilor, SBB a impresionat prin punctualitate, iar RegioJet a obținut punctaje ridicate pentru accesibilitatea tarifelor.

În schimb, Eurostar, deși oferă servicii premium, a dezamăgit din cauza prețurilor de două ori mai mari decât media europeană, lipsei opțiunilor pentru biciclete și performanțelor medii în privința fiabilității.

Probleme și soluții propuse de T&E

ONG-ul subliniază că doar 11 dintre cei 27 de operatori evaluați au o punctualitate mai mare de 80%. Deutsche Bahn, cel mai mare operator feroviar din Europa, este pe locul 25 la acest capitol, în timp ce SNCF din Franța se clasează pe locul 11.

Pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor, T&E recomandă:

  • Creșterea investițiilor în infrastructura feroviară, pentru a reduce tarifele și a îmbunătăți fiabilitatea rețelelor.
  • Dezvoltarea concurenței pe rutele cheie, cum ar fi cele operate de Eurostar, pentru a forța scăderea prețurilor.
  • Adoptarea unor politici flexibile de rambursare, cum ar fi cele practicate în Marea Britanie, unde compensațiile încep de la întârzieri de 15 minute.

România în context european

Deși ocupă locul 11, CFR Călători trebuie să depună eforturi suplimentare pentru a îmbunătăți experiența călătorilor, în special prin politici mai prietenoase de rambursare și o mai bună fiabilitate a trenurilor. Raportul subliniază că prețul nu este întotdeauna un garant al calității, iar investițiile în infrastructură și servicii moderne pot face diferența.

Studiul T&E este un semnal de alarmă pentru toate companiile feroviare din Europa, încurajând adoptarea celor mai bune practici și oferirea unor alternative atractive și accesibile pentru călătorii europeni.