Aparitia aparatelor de fotografiat compacte a simplificat la maximum obtinerea unor instantanee. Nu sunt necesare nici un fel de reglaje, ci doar putina atentie la alegerea peliculei, la incadrare si la distanta fata de obiectiv. Dintre aceste trei elemente, alegerea peliculei este cel mai dificil. Cu un mic bagaj de cunostinte, aceasta operatiune devine extrem de simpla.Un profesionist poate spune ce marca si ce tip de pelicula a fost folosita privind o fotografie doar cateva secunde. Sunt deta
Aparitia aparatelor de fotografiat compacte a simplificat la maximum obtinerea unor instantanee. Nu sunt necesare nici un fel de reglaje, ci doar putina atentie la alegerea peliculei, la incadrare si la distanta fata de obiectiv. Dintre aceste trei elemente, alegerea peliculei este cel mai dificil. Cu un mic bagaj de cunostinte, aceasta operatiune devine extrem de simpla.
Un profesionist poate spune ce marca si ce tip de pelicula a fost folosita privind o fotografie doar cateva secunde. Sunt detalii de finete pe care un fotograf experimentat le sesizeaza usor, dar care cu greu pot fi percepute de ochiul amatorului. La urma urmei, pentru fototeca personala, aceste detalii conteaza foarte putin. De altfel, majoritatea specialistilor sunt de parere ca diferentele existente intre marcile de filme sunt importante doar pentru profesionisti; fotografii amatori pot folosi cu succes orice marca.
Cinci producatori domina piata
Cel mai important parametru al unui film il constituie sensibilitatea. Cu cat lumina la care se face fotografia este mai slaba, cu atat mai mult este nevoie de un film cu sensibilitate mai mare. Pe timp de zi (mai ales daca este insorit) este recomandata folosirea unui film cu sensibilitate minima, 100 ASA. Un film cu sensibilitate medie, de 200 ASA, este potrivit pentru fotografii facute in aer liber in zilele intunecoase si pentru cele facute intr-o incapere; aceeasi sensibilitate este suficienta pentru realizarea unor fotografii seara sau noaptea cu o camera foto compacta cu blitz incorporat. Pentru acest tip de aparat foto, filmele cu sensibilitate mai mare, de la 400 ASA in sus, nu sunt recomandate: sunt scumpe, iar fotografiile ies aproape albe. In schimb, aparatele foto mai complexe, la care exista posibilitatea reglarii diafragmei si a timpului de expunere, lucreaza foarte bine si cu filme cu sensibilitate ridicata.
La categoria filmelor pentru amatori, pretul si gradul de dezvoltare al retelei de vanzare fac diferenta intre marcile existente in Romania. Kodak si Fuji sunt marcile cele mai scumpe, dar au si cele mai extinse retele de comercializare. Datorita reclamei agresive sunt si cele mai cunoscute marci pe piata romaneasca. Aproape la fel de bine, ca prezenta in piata, sta Konica, pretul acestor filme fiind cu cel putin 15.000 lei mai scazut. In aceeasi categorie (de calitate si pret) cu filmele Konica se situeaza Agfa; sunt insa mai greu de gasit pe piata. Producatorul roman, Azomures, inca exista pe piata filmelor foto, prezenta sa fiind extrem de discreta.
Tot in randul filmelor cu retea de comercializare mai putin dezvoltata este si Polaroid, un negativ cu pret scazut si cu performante de acelasi nivel cu Agfa. Polaroid este o marca celebra pentru fotografia instant si mai putin pentru filmele negative. Principalele avantaje ale fotografiilor instant sunt usurinta realizarii si rezistenta deosebita. Dezavantajul major al filmului instant Polaroid este pretul ridicat, motiv pentru care este mai putin folosit de fotografii amatori. tinand cont de rapiditatea cu care se obtine fotografia, Polaroidul poate fi, in anumite circumstante, singura solutie, chiar si pentru neprofesionisti.