Relansarea economică nu se poate face fără bănci, în contextul în care sectorul bancar furnizează aproximativ 91% din finanțarea totală acordată de sistemul financiar din România. Acum, la aproape opt ani de la debutul crizei, piața bancară pare să-și fi revenit, iar bancherii s-au pregătit de majorarea profitului. Anii de „suferință“ i-au învățat că prin regândirea strategiei și inovație vor ajunge la portofolii mai ample de clienți, iar ritmul de creditare de dinainte de criză va reveni.
Vă prezentăm mai jos lista celor 10 candidaţi şi motivele pentru care au fost nominalizaţi:
BCR
Dovadă stă și Banca Comercială Română (BCR), care dacă în 2014 a raportat o pierdere de 2,7 miliarde de lei, pe fondul provizioanelor ridicate și a vânzării de credite neperfomante, în 2015 a reușit să obțină un profit de 919 milioane de lei. BCR a avut o cotă de piață de 16%, iar stocul de credite a scăzut cu 0,35% la 32,45 miliarde de lei, în urma curățării portofoliului. Prin campania „Scade Rata“, banca a redus ratele a 30 de mii de clienți în 2015. Tot atunci, BCR a lansat eXperience BCR, prima unitate bancară digitală dotată cu consiliere video și alte tehnologii în comunicarea clienților. Agenția face parte dintr-un proces de extindere cu 10 unități digitale în următorii doi ani și din strategia băncii de educare a clienților pentru digital banking.
BRD Groupe Societe Generale
Și pentru BRD, 2015 a fost un an spectaculos, în contextul în care profitul băncii a crescut de aproape șapte ori față de anul precedent. Mai precis, BRD a anunțat un profit net de 467 milioane de lei, față de cele 68 de milioane de lei înregistrate în 2014. În ceea ce privește numărul clienților activi persoane fizice, acesta a crescut cu 14 mii, până la 2,1 milioane în urma unei activități comerciale dinamice. Totodată, BRD s-a implicat și în sistemul educațional, demarând campania Bursele superscrieri/BRD prin care s-au oferit șase burse jurnalistice în valoare de 20 de mii de euro fiecare autorilor care au realizat articole amănunțit documentate despre educație.
Banca Transilvania
Cel de-al treilea jucător ca mărime, cu o cotă de piață 12,5% în 2015, Banca Transilvania a obținut un profit record de 2,4 miliarde de lei în 2015, mai mare cu 456% față de 2014. Acesta este doar unul dintre indicatorii care fac din 2015 cel mai bun an pentru BT. Anul trecut, Banca Transilvania și-a consolidat prezența pe piață prin preluarea Volksbank și a avut o contribuție majoră la dezvoltarea mediului de afaceri autohton, prin produsele și serviciile oferite clienților. De altfel, numărul acestora s-a majorat cu peste 14%.
OTP Bank
După un an plin de provocări în piața financiar-bancară, OTP Bank a înregistrat un profit de aproape două ori mai mare față de anul anterior, de 4,8 milioane de euro. Preluarea Băncii Millennium a contribuit la creşterea cu 55% a veniturilor nete din taxe și comisioane, precum şi a cheltuielilor operaționale, care au fost cu 58% mai mari față de anul anterior, în timp ce portofoliul de credite brute a crescut cu 25%. Astfel, cota de piață a băncii a crescut la circa 2%, banca urcând pe poziția 11 în clasamentul băncilor din țară după active. OTP a pus mult accent pe dobândirea încrederii clienților. Astfel, în 2016 banca și-a propus să contribuie la educarea lor financiară atât prin activitatea de consiliere din partea specialiștilor din unitățile teritoriale cât și prin proiecte derulate de Fundația Dreptul de Educație, fondată de OTP Bank.
Idea Bank
Deși nouă pe piața românească, Idea Bank, banca construită pe bazele Romanian International Bank și achiziționată în 2013 de grupul financiar polonez Getin Holding, a raportat în 2015 pierderi de circa 37 milioane de lei. Însă șefii băncii poloneze au declarat că nu au planuri mărunte, ei vor să ajungă între primele zece bănci românești în trei ani. Pe plan local, banca are o cotă de piață de 0,3%. Potrivit presei locale, în 2016 Idea Bank și-a propus să deschidă trei sucursale în Transilvania, ajungând astfel la 35 de unități teritoriale.
UniCredit Leasing
Lider al pieței de leasing, cu o cotă de piață constantă de 18%, UniCredit Leasing a finanțat în 2015 bunuri în valoare de circa 338 milioane de euro, incluzând volumele de leasing operațional ale UniCredit Fleet Management, în cuantum de 43,5 milioane de euro. În același timp, profitul consolidat al activităților de leasing s-a majorat cu 15%, ajungând la 5,5 milioane de euro. Compania face parte din grupul italian UniCredit, prezent pe piața din Romania si prin intermediul UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Insurance Broker, Unicredit Leasing Fleet Management, UCTAM, Pioneer Asset Management și UniCredit Business Integrated Solutions.
Allianz Țiriac
„Ce am luat pe mere, am dat pe pere“, spunea recent Remi Vrignaud, CEO-ul celui mai mare asigurator local, Allianz-Țiriac. Anul trecut, compania a înregistrat prime subscrise de peste un miliard de lei în 2015, mai mult cu 7% comparativ cu anul anterior. Ponderile celor două segmente principale în totalul veniturilor au rămas, practic, neschimbate: 90% asigurări generale, respectiv 10% asigurări de viață. În ceea ce privește segmentul asigurărilor de viață, asiguratorul a avut afaceri de circa 110 milioane lei.
Safety Broker
Cel mai mare broker din țară, Safety Broker a intermediat în 2015 prime brute în valoare de 85 milioane de euro, atingând astfel o cotă de piață de 8%. Printre principalele obiective ale companiei în acest an se numără dezvoltarea continuă a portofoliului non-RCA și depășirea unui volum total al primelor brute intermediate de 450 milioane lei. Din punct de vederea al investițiilor, anul acesta Safety Broker și-a propus să crească capitalul social al companiei până la valoarea de 1 milion lei, pentru a putea continua dezvoltarea. Cu un capital social de 300 de mii lei, Safety Broker este cel mai mare jucător în piața de profil din ultimii trei ani.
Omniasig Vienna Insurance Group (VIG)
Omniasig, al doilea cel mai mare asigurator local, a înregistrat un profit de aproape 29 milioane de lei în 2015, adică o creștere generală a businessului cu peste 13%. Potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, rezultatele anului 2015 plasează compania pe primul loc pe piața asigurărilor generale, cu o cotă de piață de 14,08%, și tot pe primul loc în funcție de volumul total al despăgubirilor plătite. Anul trecut, compania a raportat prime brute subscrise în valoare totală de peste 976 milioane lei, mai mult cu 13,52% față de anul anterior. De asemenea, Omniasig a platit în 2015 despăgubiri totale de 539,11 milioane lei, o valoare cu 19,27% mai mică decât anul anterior.
Banca Feroviară
Banca Comercială Feroviară S.A. s-a lansat în anul 2009 cu un capital privat, integral românesc. Dacă anul trecut au fost zvonuri prin piață că BCF ar fi de vânzare, Valer Blidar, acționarul principal al instituției, le-a demontat. Capitalul social al băncii care are ca acționari pe Valer Blidar (38,445%), S.C. Astra Vagoane Călători S.A. (28,389%), S.C. Tristar S. R. L. (23,666%) și S.C. Atelierele CFR Grivița S.A. (9,5%) este de peste 70 de milioane de lei.
Celelalte categorii: