categoria „Sanatate”, unde au fost doar sapte concurenti, in schimb lupta s-a dat la „Servicii sociale pentru categorii defavorizate”, unde au fost inscrise 30 de proiecte. Nu s-ar putea spune ca sunt foarte multe, oricum. In orice caz, scopul evenimentului a fost atins: mediatizarea si incurajarea initiativelor sectorului nonguvernamental. „Timp de mai bine de patru luni am vorbit despre importanta si despre problemele sectorului nonguvernamental in mass-media de larg tiraj, in presa locala sau cea de afaceri. Am obtinut sprijinul unor organizatii profesionale sau de afaceri, ai caror membri s-au oferit sa le impartaseasca din experienta lor reprezentantilor societatii civile si chiar sa stabileasca cu acestia parteneriate pe termen lung”, spune Dragos Dehelean, presedintele Asociatiei de Comunicare Ethos, organizator al evenimentului. De asemenea, manifestarea a urmarit imbunatatirea imaginii sectorului ONG. Un studiu realizat chiar in toamna 2003 a relevat faptul ca ONG-urile se numara printre institutiile cu cea mai scazuta credibilitate din Romania. Lucru trist, dat fiind ca pe plan international situatia se prezinta invers, aceste organizatii aflandu-se pe locul doi in topul increderii in institutii. Anemia sectorului ONG din Romania se vindeca totusi, incet, dar sigur. „La Gala Societatii Civile au participat peste 1.000 de lideri din sectorul de afaceri, mediul politic, institutiile publice, sectorul nonguvernamental si mass-media. Cred ca toti acesti oameni vor fi mai departe vectori ai schimbarii de atitudine”, mai spune Dragos Dehelean. Problema acuta a societatii civile romanesti – implicarea activa a opiniei publice – a fost de data aceasta un punct forte: campania pe Internet a adus peste 20.000 de utilizatori pe site-ul www.galasocietatiicivile.ro. Galei. Desi premiile s-au dat deja, inca se mai poate vota pentru „Topul Publicului”, premiu care va fi acordat la sfarsitul anului.
„Salvati Vama Veche!”, cea mai buna initiativa a societatii civile din 2003
Proiectul castigator al trofeului „Gala Societatii Civile” apartine unui grup de initiativa, a implicat cateva sute de persoane si s-a bazat integral pe munca voluntara. Proiectul si-a propus, ca o prima faza a Miscarii Salvati Vama Veche, sa atraga atentia autoritatilor si opiniei publice asupra pericolului distrugerii, din punct de vedere ecologic si cultural (traditii), a zonei amintite. Proiectul a inclus doua activitati culturale si una ecologica. In paralel, proiectul a presupus o campanie de lobby catre autoritatile locale si centrale, precum si catre organizatii de mediu si culturale. Miscarea Salvati Vama Veche a luat amploare o data cu consolidarea unei comunitati de turisti frecventi ai zonei, autointitulati „vamaioti”. Aceasta comunitate a devenit activa atat in apararea drepturilor acestora, cat si ale localnicilor, prin intermediului unui site si al unei liste electronice de discutii. Ca actiune civica, mobilizarea comunitatii a depasit 400 de persoane si a inregistrat peste 20.000 de sustinatori. Proiectul a beneficiat de suportul specialistilor si organizatiilor de mediu, precum si al unor cunoscute personalitati ale vietii culturale din tara si strainatate. In urma demersurilor efectuate, planul urbanistic general pentru zona vizata a fost anulat, autoritatile fiind de acord sa realizeze un alt plan, care sa ia in considerare propunerile membrilor grupului.
„Cum poti deveni student in Romania”, cel mai bun proiect de educatie
„Grupul de atitudine civica”, organizatie din Republica Moldova, a realizat ghidul „Cum poti deveni student in Romania”. Asa cum declara acestia, in tara lor, „informatia este un lux sub aspect tehnic, dar si un privilegiu: cei care o detin o pastreaza pentru ai lor”. Motivatia proiectului a fost faptul ca, anul trecut, bursele oferite de Guvernul roman tinerilor din Moldova nu au fost completate din lipsa informatiilor oficiale. Despre proiectele inscrise in concurs, sociologul Alin Teodorescu spune ca „au atins puncte sensibile pe agenda publicului”, cum ar fi accesul la educatie al copiilor provenind din familii sarace sau emigrarea tinerilor inteligenti”.
World Vision Romania-Biroul Iasi a realizat un program de dezvoltare comunitara care a relevat urmatoarele probleme in zona: peste 2.000 de familii pe cale de a-si abandona copiii din cauza saraciei. Scopul proiectului a fost acela de a dezvolta abilitatile antreprenoriale si de a stimula familiile pentru a dezvolta solarii in scopul cresterii calitatii alimentatiei si al diversificarii acesteia, in vederea diminuarii efectelor malnutritiei si a cresterii venitului familial.Proiectul a inceput in anul 2001. World Vision (WV) a pus la dispozitia beneficiarilor materiale de constructie pentru solarii. In 2003, WV a finalizat proiectul. Pe baza contractelor incheiate intre WV si cei 51 de beneficiari, acestia vor continua sa multiplice solariile supervizati de grupurile de initiativa.
Prima editie a Festivalului Bucuresti.Vest, organizata de Fundatia DCM in colaborare cu o serie de institutii culturale, ambasade si centre culturale, a reprezentat un eveniment important in peisajul cultural romanesc, ce s-a bucurat de o afluenta mare de public si de o mediatizare intensa in mass-media romaneasca. Datorita festivalului, o serie de tineri coregrafi romani au avut sansa afirmarii internationale, fiind invitati sa prezinte spectacole pe scene importante din Berlin, Paris, Viena, Varsovia etc.Datorita rezultatelor pozitive si interesului manifestat de public, profesionisti ai dansului si de catre mass-media, Fundatia DCM a organizat cea de-a doua editie a festivalului in perioada 25 septembrie – 18 octombrie 2003.
Campania „Salvati Rosia Montana” initiata de catre Asociatia Aurarilor „Alburnus Maior” nu mai are nevoie de nici o prezentare. Anul trecut, campania de ajutor pentru Rosia Montana, de data aceasta realizata de Fundatia „Terra Mileniul III”, a castigat premiul pentru Protectia Mediului. Anul acesta, intre aprilie si octombrie 2003, proiectul „Salvati Rosia Montana” a fost lansat in parteneriat cu PATRIR, Cluj-Napoca. O serie de alte ONG-uri si-au oferit sprijinul pentru mai multe dintre componentele sale (a se vedea P.III/5). Acest proiect a avut trei componente de baza: 1. Caravana pentru referendum regional; 2. O mare actiune de informare la Campeni; 3. Marsul de Solidaritate cu Rosia Montana. Motivatia campaniei: „Proiectul de minerit al Gabriel Resources va stramuta si distruge intreaga Comuna Rosia Montana pentru a face loc activitatilor miniere. Efectele sale negative asupra mediului inconjurator se vor rasfrange asupra intregii Vai a Ariesului.