Ajunsă la cea de-a XVI-a ediție, competiția „Cel mai 4X4“ a adunat în acest an la start 13 vehicule făcând parte din categoriile SUV, SUV premium, off-road și pick-up. În cele două zile de teste, membrii juriului au încercat să descopere punctele forte, dar și lacunele mașinilor înscrise în concurs. În timp ce pe traseul virajat dintre mausoleul de la Mateiaș și combinatul Holcim de la Câmpulung Muscel testele au relevat superioritatea SUV-urilor în domeniul stabilității, al manevrabilității și al confortului pe asfalt, a doua zonă de teste a fost un adevărat supliciu atât pentru mașini, cât și pentru participanți. Kilometri parcurși pe teren accidentat în jurul comunei Lerești s-au dovedit dificili în special pentru vehiculele înscrise în categoriile „Off-road“ și „Pick-Up“. Presărat cu ravene pline cu noroi, frunziș care acoperea rădăcini alunecoase și zone de iarbă pe care roțile se învârteau haotic fără aderență, traseul a demonstrat că performanța sistemelor de tracțiune moderne poate fi anulată complet de o alegere neinspirată a anvelopelor.
Cum SUV-urile și crossoverele fără tracțiune integrală nu se puteau aventura pe un traseu atât de dificil, acestea au concurat de-a lungul unui drum forestier acoperit în mare parte cu pietriș ud,element care a arătat importanța sistemelor electronice de control al tracțiunii.
Pentru ca departajarea să nu fie influențată de îmbunătățiri la care clienții nu pot avea acces, toate modelele din concurs au avut echiparea pe care fabricantul a omologat-o pentru utilizarea rutieră obişnuită, nefiind permise îmbunătăţiri ale motorului, transmisiei, trenului de rulare sau caroseriei, inclusiv în privința pneurilor.
La finalul celor două zile de teste, jurizarea a dat câștig de cauză la categoria SUV modelului Suzuki Vitara S care are un raport performanțe/preț cât se poate de competitiv. Cel mai ieftin Vitara costă, cu TVA, 13.650 de euro, însă pentru varianta mai performantă, Vitara S, trebuie achitați minimum 18.400 de euro. Cei care, în afara performanțelor își doresc și un confort sporit, iar pentru asta sunt dispuși să deschidă mai larg punga pot opta pentru câștigătorul categoriei SUV premium, Mercedes-Benz GLC. Încadrat în gama producătorului german între micul GLA și fratele mai mare GLE, SUV-ul are un preț minim de 43.470 de euro (250 4Matic). În afara celor doi câștigători menționați, alte câteva vehicule și-au disputat un loc fruntaș în competiția SUV-urilor. Printre acestea se numără Renault Kadjar, Mitsubishi Outlander, Honda CRV, Kia Sportage sau Range Rover Evoque.
Trecând la categoria vehiculelor care se pot aventura fără mari probleme pe orice tip de teren. În segmentul off-road, liderul incontestabil din acest an a fost Jeep Grand Cherokee în echipare Overland. Deși la prima vedere pare un model care, prin masă și proporții, nu se poate aventura în zone greu accesibile, Grand Cherokee Overland s-a dovedit un adevărat cățărător învingând atât terenul dificil, cât și competitorii. Asta în special grație confortului arătat chiar și în teren accidentat și polivalenței sistemului inteligent de tracțiune intergrală complet asistată.
Noul Nissan NP300 Navara a fost declarat câștigătorul categoriei Pick-Up. Considerat de majoritatea membrilor juriului, deținătorul unui compromis aproape perfect între capacitatea de transport a unei utilitare, îndârjirea unui 4X4 și confortul unui SUV, vehiculul nipon a impresionat de-a lungul fiecărei probe. Este demn de menționat că Navara și-a adjudecat în acest an și titlul de International Pick-up of the Year.
În cele 15 ediții precedente ale concursului „Cel mai 4X4“, producătorii asiatici au înregistrat 20 de victorii, cei europeni 16 victorii, iar americanii două. Constructorul cu cele mai multe victorii la activ este Mitsubishi (9 victorii), urmat de Land Rover cu șapte victorii. Anul acesta a fost pentru prima dată când un model Mercedes-Benz se impune la categoria SUV Premium, prin noul GLC. De asemenea este tot pentru prima dată când Nissan Navara câștigă la clasa Pick-up, categorie dominată până acum de Ford Ranger (2008, 2009 și 2013).
Mercedes-Benz GLC
Suzuki Vitara S
Jeep Grand Cherokee Overland
Nissan NP300 Navara