cele mai bune tarife. Cu exceptia Statelor Unite, unde o companie obtine cele mai avantajoase tarife apeland la agentii de turism specializate in turism de afaceri, in restul lumii site-urile de genul expedia.com prezinta cele mai mici preturi de care pot beneficia si romanii. In general, site-ul propriu al hotelului este mai generos in informatii legate de serviciile hotelului si de zona in care se afla acesta decat agentiile online. Cele mai bune site-uri hoteliere apartin unitatilor de cazare din SUA si Canada: pe aceste site-uri turul virtual al camerei precum si convertoarele valutare au devenit o regula. Clientii care suna direct la departamentul de vanzari al hotelului obtin cele mai exacte informatii legate de tarife, camere libere, facilitati oferite. Managerii hotelurilor nu sunt totdeauna dispusi sa ofere detalii legate de canalele de distributie, iar limba este adesea o problema pentru clientii care nu vorbesc engleza. Numarul unitatilor de cazare prezente pe agentiile online este limitat.
Care sunt tendintele pe regiuni
In Europa de Est, spre deosebire de restul lumii, lipsesc aproape cu desavarsire agentiile locale online si foarte putine hoteluri au site-uri cu sisteme de rezervari, astfel ca in majoritatea hotelurilor nu se poate plati online o camera. In cel mai fericit caz, clientul este obligat sa trimita un e-mail pentru a verifica daca sunt camere disponibile si la ce tarife. Mai mult, agentiile online internationale prezinta date inexacte. Sunand direct la hotel sau la sistemul central de rezervari, clientii au obtinut tarife mai mici decat apeland la agentiile de turism. In vestul Europei, situatia este foarte diferita. Doar cateva din lanturile hoteliere internationale dispun de un sistem central de rezervari, iar la unele din acestea, clientii care au telefonat au avut surpriza sa li se ceara sa revina in timpul programului de lucru din Statele Unite. De asemenea, clientii care au apelat sistemul de rezervari au avut dificultati cu personalul hotelier, care vorbea foarte prost limba engleza. In Spania, nu toate hotelurile au site-uri de Internet, iar in Italia, nu toate hotelurile sunt listate pe agentiile online. In concluzie, gasirea unui hotel potrivit este un proces mult mai complicat si mai indelungat decat in SUA si Canada. Insa cele mai mici tarife sunt in mod clar cele afisate pe site-ul hotelului. In SUA, toate hotelurile care au participat la sondaj au oferit sisteme de rezervare si anulare online perfect functionale. In 45% din cazuri, agentiile specializate in turism de afaceri au oferit cele mai mici tarife. In 33% din cazuri, si mai ales in cazul marilor lanturi hoteliere, pe toate canalele de distributie tarifele au fost aceleasi. In general, la proprietatile mai mici tarifele difera in functie de canalul de distributie.Piata din Romania se incadreaza in tendintele remarcate de analistii KPMG pentru Europa de Est. Doar 45% din hoteluri au site-uri proprii si foarte putine dintre acestea au sisteme de rezervare online. „Faptul ca poti solicita o rezervare trimitand un e-mail, la care ti se va raspunde ulterior tot prin e-mail, nu reprezinta o rezervare online adevarata, asa cum se practica in strainatate. In Europa de Vest, pe site-urile hotelurilor sau ale agentiilor online poti vedea ce fel de camere sunt disponibile, la ce tarife, poti sa rezervi, sa platesti cu cardul si sa ai confirmarea platii in cateva minute”, spune Paul Marasoiu, directorul firmei de consultanta Peacock Hotels. De multe ori, sistemul central de rezervari al hotelului nu functioneaza, iar un client care a primit confirmarea unei rezervari se poate trezi ca o data ajuns la hotel, nu mai sunt camere libere sau ca tariful este mult mai mare. Clientii vor obtine, cu siguranta, cele mai mici tarife telefonand direct la hotel – adica invers decat in restul Europei si contrar tendintelor internationale.Din pacate, majoritatea proprietarilor de unitati de cazare nu inteleg utilitatea site-urilor de Internet si nu-si dau seama cati clienti le-ar putea aduce acestea. „Tinand cont ca in Romania doar 10% din populatie are acces la Internet, intelegem de ce hotelurile nu pun accent pe acest canal de rezervare. Este evident ca, pe viitor, ponderea rezervarilor online va creste, deoarece este un mod mult mai simplu si mai ieftin de a face rezervarea. Deocamdata, hotelurile reduc tarifele la rezervarile telefonice in functie de gradul de ocupare a hotelului in acel moment”, spune Calin Ile, director general al hotelului Ibis din Constanta, care se va deschide in martie 2005, ca urmare a parteneriatului, incheiat intre lantul Continental si grupul francez Accor.