Câteva cifre: 21.795 de vizitatori, patru zile de expoziție, peste 260 de expozanți dispuși pe 11.700 de metri pătrați, 34% companii internaționale – în creștere cu 7% față de ediția precedentă. Aparent, doar numere, însă citite cu atenție, aceste cifre reflectă interesul românilor, și nu numai, pentru turism. Potrivit Romexpo, gazda anuală a Târgului de Turism al României, ”mii de români și-au planificat vacanțele din 2015 la această ediție de primăvară”. 

De altfel, a fost aproape ultima șansă a turiștilor de a achiziționa pachete de vacanțe la tarife reduse, prin programul de ”early booking”, program care a înregistrat rezultate foarte bune în 2015. „Ne-am bucurat de un număr mare de vizitatori la Rompexo în zilele târgului, semn că bucureștenii, și nu numai,  și-au făcut un obicei din a veni la Târgul de Turism al României. De multe ori, turiștii decid în timpul târgului sau imediat după unde își vor petrece următoarea vacanță. Cele mai cerute au fost destinațiile tradiționale, România, Bulgaria, Grecia și Turcia. Rezervările early booking au fost impresionante anul acesta și, implicit, pe durata târgului, ele fiind mult mai mari decât în 2014”, spune Aurelian Marin, președinte Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT). Potrivit acestuia, vedeta litoralului rămâne Mamaia, însă, se observă o creștere și pentru zona de Sud unde în special ofertele pentru familii cu copii au prins foarte bine.

Cele mai vândute pachete au fost cele pe chartere, în destinații precum Grecia, Turcia, Spania, Egipt. Tarifele pe charterele verii au avut și reduceri de până la 35-40%, fiind atractive publicului. ”Charterele pentru care s-au putut face rezervări și pe perioada târgului au fost Mykonos de la 509 euro, Antalya de la 414 euro, Palma de Mallorca de la 561 de euro, Tenerife de la 769 de euro, Creta de la 310 euro, Corfu de la 337 de euro, Santorini de la 364 de euro, Rhodos de la 354 de euro și Kos de la 355 de euro. O noutate a fost sejurul gratuit pentru copiii până în 14 ani, la hotelurile de lux din Antalya.  O altă noutate a fost că am oferit posibilitatea celor care au ajuns la târg să-și rezerve vacanța cu un avans de 100 de lei”, spune Elena Anghel, director executiv Prestige Tours.

Circuitele în China, Antarctica și Africa de Sud, în atenția turiștilor

Potrivit datelor Romexpo, la mare căutare au fost și circuitele în China, Antarctica și Africa de Sud, vacanțe ale căror tarife se ridică la ordinul miilor de euro. ”Croaziera pe Antarctica, parte din circuitul pe întregul continent, circuit a cărui valoare este de 3.450 euro pentru 19 zile, cu începere din 12 februarie 2016, a fost extrem de căutată. La clasa economic este sold out, deci nu se mai pot cumpăra locuri. Noi le-am achiziționat pentru turiștii noștri din timp, iar pentru acest circuit mai avem disponibile doar patru locuri”, spune Dragoș Horhocea, director general Agetur.

Vedetă a târgului a fost și Delta Dunării, fiind promovată cu ”tarife speciale”.  ”Cu ocazia târgului am lansat programul Delta Dunării pentru toți. Ne propunem să promovăm Delta Dunării și să o așezăm pe lista celor mai dorite vacanțe. Prețurile pornesc de la 349 de lei pentru pachete de două nopți cu toate mesele incluse, la hotelul Genius Delta Resort, de trei stele. În acest preț se asigură și transportul de la București, cu autocarul, respectiv cu barca până la Uzlina”, spune Bogdan Ștefan, director general Genius Travel. De asemenea, Bulgaria a fost una dintre cele mai căutate destinații, pentru care s-au achizitionat multe pachete turistice, însă și pentru litoralul românesc au existat foarte multe cereri. ”Pentru Paște, o vacanța în Bulgaria pornește de la 76 de euro/persoană/trei nopți, la un hotel de patru stele din Nisipurile de Aur. În țară, unul dintre cele mai avantajoase tarife este pentru Băile Tușnad, 330 de lei/persoană/două nopți, la un hotel de trei stele, pachet care include masa festivă de Paște și accesul la piscină, saună, hammam”, spune Cristina Basarab, brand manager EXIMTUR.

Un touroperator a vândut de 1,6 mil. euro

Grosso modo, agențiile de turism au avut vânzări de sute de mii de euro, în unele cazuri cifrele sărind de un milion de euro. Christian Tour, de exemplu, a vândut în cele patru zile pachete pentru 5.464 de turiști, în valoare de aproximativ 1,6 milioane de euro.

"În primele zile ale târgului s-au vândut cele cca. 650 vacanțe de 1 euro pe care le-am pus la dispoziţia turiştilor", a declarat Marius Pandel, CEO al Christian Tour. Potrivit acestuia, cea mai căutată destinație turcească rămâne Antalya, ea fiind preferată de familiile cu copii. De asemenea, a mai spus Pandel, cele mai cerute hoteluri din stațiune sunt cele de 5* cu Ultra All Inclusive.

Mai mult, surpriza acestei ediții au constituit-o croazierele. La această ediție a târgului, românii nu au avut în vedere doar vacanța de vară, ci și destinațiile pascale, în special în stațiunile de la munte și în cele balneoclimaterice: Valea Prahovei, Poiana Brașov, Băile Felix, Sovata și Vatra Dornei. 

”Pe perioada târgului, reducerile au ajuns până la 80% și s-au acordat bonusuri pentru rezervări în funcție de numărul de persoane și de durata sejurului”, a adăugat Marius Pandel.