Pozițiile a patra și a cincea sunt ocupate de Granini și de Bel Vita.
“Ce este o marcă? Toate ideile, amintirile și sentimentele care se nasc în noi de fiecare dată când ne gândim la un anumit brand. Atunci când aceste asociații mentale fac respectivul produs sau serviciu mai relevant, mai interesant sau mai convingător decât pe cele ale competitorilor, acestea creează valoare. Iar valoarea mișcă produsele de pe raft. În plus, continua optimizare a portofoliilor și poziționarea corectă a brandurilor în segmentul potrivit de preț și cu atributele care răspund unei nevoi reale a consumatorilor sunt cele mai bune strategii de diferențiere”, afirmă Gabriela Luca, Market Strategy Advisor GfK România.
Studiul GfK National Brands & Private Labels Drivers analizează cinci piloni în funcție de care consumatorii români cumpără produse de larg consum și le diferențiază de restul jucătorilor din piață – notorietatea mărcii, capacitatea lor de a face consumatorul să se simtă bine, încrederea în calitate, tradiția mărcii și raportul bun calitate/ preț.
În topul privind încrederea în calitatea mărcii, Heidi se diferențiază foarte puternic în special pe atributele privind încrederea deplină pe care consumatorii o au în această marcă și prin faptul că satisface așteptări foarte înalte. Următoarele două clasate se diferențiază pe atributele de calitate excelentă și încrederea mai mare pe care consumatorii o au în ele în comparație cu alte mărci.
A doua componentă importantă în construirea încrederii este esența mărcii, înțeleasă ca fiind o marcă cu tradiție, legendară, pe care consumatorii o cunosc de o lungă perioadă de timp. La acest capitol, Coca-Cola și Pepsi dețin primele poziții, urmate de Kinder, Joe și Jacobs.
Mărcile private sunt prezente de mai puțină vreme pe piață, de aceea ele încă nu se diferențiază în termeni de tradiție sau de notorietate a mărcii. Se poziționează însă în top pentru caracteristicile care se referă la raportul bun calitate / preț. Cele două mărci private pe care le regăsim în top cinci pe acest pilon sunt Pilos și Promienna.
Studiul GfK National Brands & Private Labels Drivers a fost realizat online pe 1.000 de respondenți și au fost investigate individual 100 de mărci de produse la larg consum. În total, 7.500 de evaluări de mărci au fost obținute. Selectia mărcilor a fost realizată pentru toate segmentele de preț (premium, mainstream, economic, mărci private cu valoare adăugată și mărci private din segmentul economic). Culegerea datelor a fost făcută în octombrie 2013.