Valoarea cumulată a averilor deținute de cei mai bogați clienți ai băncilor au crescut în ultimii ani, evoluție susținută și de înmulțirea numărului de clienți.
Criza nu a micșorat portofoliile administrate de diviziile de private banking ale băncilor și nici nu a diminuat numărul de clienți al acestora. Dimpotrivă, clienții din această categorie au știut să profite din plin de oportunitățile oferite de criză. Acest lucru este demonstrat chiar de mișcările făcute de câteva din instituțiile de credit care oferă acest tip de servicii exclusiviste pe piața autohtonă. BCR și UniCredit Țiriac și-au redefinit în plină criză serviciile de private banking: le oferă numai celor care au lichidități de peste 200.000 de euro. BCR a urcat pragul la acest nivel începând din 2010. Anterior, acesta era stabilit la 75.000 de euro. Activitatea băncii pe segmentul de private banking se află în prezent într-un proces de aliniere la standardele Erste Group. „Noul model de afaceri recalibrează oferta curentă printr-o reașezare pe noi premise, în principal generate de modificările apărute în apetitul de risc al clienților, de creșterea gradului de sofisticare a acestora și de gama din ce în ce mai largă de soluții de plasamente și investiții oferite de BCR”, spun oficialii instituției de credit.
UniCredit Țiriac Bank a schimbat segmentarea clienților bogați mai demult: în 2009, a dublat pragul minim pe care trebuia să-l depășească averea unui client pentru ca acesta să se încadreze în categoria de private banking și astfel plafonul a ajuns la minimum 200.000 de euro. Cele două bănci au continuat să ofere servicii bancare personalizate și persoanelor care nu au mai intrat în categoria de clienți de private banking în urma resegmentării portofoliilor.
Avans lejer
Chiar dacă au fost mai mofturoase în selectarea clienților cărora le furnizează servicii bancare exclusiviste, băncile și-au mărit afacerile pe acest segment. „Portofoliul nostru a înregistrat o creștere susținută în ultimii ani, evoluție la care ne așteptăm și în continuare“, declară directorul de private banking al UniCredit Țiriac, Octavia Cutuș. Volumul activelor clienților de private banking a crescut cu circa 20% în 2010 față de 2009, iar numărul de clienți a avut un avans identic. Astfel, la sfârșitul anului trecut această bancă administra active de circa 270 de milioane de euro aparținând unui număr de circa 800 de clienți private banking.
Banca se așteaptă la avansul afacerilor cu clienții de top și în 2011. „În acest an, BT se aşteaptă la o creştere cu 10% a activelor şi cu 15% a numărului de clienţi din acest segment“, declară Crăciun.
Servicii personalizate
Clienții de top ai băncilor au un bancher dedicat care se îngrijește de investițiile lor, dar și ca aceștia să primească toate informațiile de care au nevoie. Acești clienți negociază cu banca condițiile în care accesează un produs sau un serviciu. Cel mai simplu exemplu: aceștia pot negocia dobânzile la depozite, dar și pe cele la credite.
Cardurile exclusiviste, premium şi superpremium sunt dedicate tot acestor clienți. Acestea vin la pachet cu servicii de top oferite în mod normal de un asistent personal: rezervări la hoteluri, restaurante și chiar bilete la concert „sold out“.
Băncile au chiar și sedii special amenajate pentru cei mai bogați dintre clienții lor. Acestea sunt de obicei vile situate în centrul orașelor foarte mari care nu au pe poartă sau pe ușă sigla băncii. Motivul: clienții nu-și doresc să iasă în evidență, iar băncile sunt extrem de discrete.
150.000 de români aveau averi lichide de peste 100.000 de euro la mijlocul anului trecut, potrivit unor studii comandate de Citibank
Volumul activelor clienților de private banking a înregistrat o creștere de circa 20% în 2010 față de 2009, la fel și numărul de clienți.
Octavia Cutuș, director Private Banking la UniCredit Tiriac Bank