Cele mai frumoase șosele din România

Obișnuiți (de multe ori total justificat) să vedem mai degrabă jumătatea goală a paharului, riscăm să trecem cu vederea locurile și lucrurile deosebite din imediata noastră vecinătate

Peisaje care-ți taie răsuflarea, edificii impresionante, asfalt bun. O combinație pentru care mulți călătoresc mii de kilometri. Cu puțin efort, însă, ea poate fi găsită și în România. Uneori, melanjul e atât de reușit încât poți uita în ce țară ești.
Alteori, din păcate, o groapă, o parcare năpădită de gunoaie, o depășire în curbă, o căruță care te obligă să frânezi brusc sau o mână de case dărăpănate îți aduc aminte imediat unde te afli. Una peste alta, sunt cel puțin câteva șosele autohtone pe care se pot îmbina de minune plăcerea de a conduce cu cea de a admira natura ori lucrurile ieșite din comun. Toate se află, desigur, în zona montană sau pre-montană, iar apele (fie ele fluvii, râuri ori lacuri) joacă un rol important în gradul de pitoresc al acestor trasee.

TRANSFĂGĂRĂȘANUL
Lungime: 115 km (Curtea de Argeș – Cârța)
Altitudine maximă: 2.042 m
Obiective: Barajul și lacul Vidraru, lacul Bâlea, cascada Bâlea
Cea mai cunoscută și probabil cea mai frumoasă șosea din Carpați este deschisă de obicei din iunie până în noiembrie, iar în weekend și în lunile de vacanță este de cele mai multe ori foarte aglomerată. Calitatea asfaltului variază, de la porțiuni foarte bune la unele zone cu denivelări și chiar mici gropi.

Transalpina
Lungime: 135 km (Novaci-Sebeș)
Altitudine maximă: 2.145 m
Obiective: Munții Parâng, Cândrel, Căpățânii, Lotrului și Șureanu
Cazare: Rânca
Cea mai nouă șosea alpină din Carpați este încă în lucru, însă în iulie 2012 peste 99% din acest drum era asfaltat. Lipseau marcajele, parapeții, indicatoarele. Până la finalizarea lucrărilor, parcurgerea traseului trebuie făcută cu grijă, mai ales în condiții meteo nefavorabile sau noaptea.

DN 12 C
Lungime: 56 km (Gheorgheni-Bicaz)
Obiective: Cheile Bicazului, Lacu Roșu
Drumul leagă Ardealul de Moldova, trecând pe lângă celebrul lac-baraj natural Lacu Roșu și strecurându-se, la propriu, printre pereții de stâncă ai Cheilor Bicazului. Starea asfaltului variază de la porțiune la porțiune, de la județ la județ (sectorul din Neamț a fost, mai mereu, semnificativ mai bun decât cel din Harghita) și chiar în funcție de anotimp (iarna și primăvara gropile se înmulțesc).


Valea Oltului
Lungime: 86 km (Râmnicu Vâlcea-Veștem)
Obiective: mănăstirile Cozia și Turnu, Defileul Oltului
Șoseaua, mărginită pe o parte de versanții abrupți ai munților Căpățânii și Lotrului și de alta de apele Oltului, cocoțată uneori pe viaducte de sute de metri lungime, este într-o stare foarte bună. Problema celor care vor să o străbată agale este traficul aglomerat și grăbit, DN7 fiind cel mai scurt traseu între București și granița de vest.

Drobeta Turnu-Severin – Moldova Veche
Lungime: 132 km (DN 6 plus DN 57)
Obiective: Defileul Dunării, Cazanele Mari și Mici, barajul Porțile de Fier
De la Drobeta Turnu Severin la Orșova, șoseaua, reabilitată de curând, este în stare foarte bună. Pe DN 57 (în Clisură), însă, zonele cu asfalt foarte bun alternează cu unele cu petice și chiar cu câțiva kilometri neasfaltați. Cu toate acestea, șoseaua poate fi parcursă fără probleme de orice mașină, iar unele peisaje te duc cu gândul la fiordurile norvegiene.

DN 17

Lungime: 124 km (Bistrița- Câmpulung Moldovenesc)
Altitudine maximă: 1.277 m
Obiective: pasul Tihuța, Vatra Dornei, pasul Mestecăniș
Traseul, plin de serpentine, traversând două trecători alpine de peste 1.000 de metri altitudine fiecare, nu prea aglomerat și cu un asfalt aproape perfect, este ideal pentru cei cărora le place cu adevărat să conducă. Iarna (care în zonă poate dura până la șase luni pe an) există riscul înzăpezirii.

CULOARUL RUCĂR-BRAN
Lungime: 58 km (Câmpulung-Bran)
Obiective: Peștera Dâmbovicioarei, castelul Bran
Una din vechile rute comerciale este azi o șosea pitorească, ce taie Carpații la 1.254 m altitudine.

Valea Cernei
Lungime: 105 km (Băile Herculane – Târgu Jiu)
Obiective: Defileul Cernei, peștera Cloșani, mănăstirea Tismana
În apropierea Clisurii se află DN 67D, ce leagă Banatul de Oltenia pornind din Băile Herculane. Deși anii trecuți existau variații semnificative în calitatea asfaltului, mai ales în Gorj, se pare că șoseaua a fost reabilitată recent și este acum în stare bună.