Datele Observatorului European de Combustibili Alternativi (EAFO) arată că Islanda și Portugalia sunt printre cele mai ieftine locuri din Europa pentru a încărca un vehicul electric atunci când sunteți departe de casă, în timp ce Norvegia și Slovenia sunt cele mai costisitoare.

Franța și Germania, două dintre cele mai mari economii ale continentului, alături de Croația, Italia, Danemarca și Suedia, au rate de încărcare a vehiculelor electrice erau în jurul mediei europene, scrie Euronews.

Pentru a standardiza cercetarea, calculele s-au bazat pe o sesiune tipică de reîncărcare rapidă DC pentru un Tesla Model 3, al doilea cel mai popular vehicul electric din Europa, după Tesla Model Y.

Cercetătorii EAFO au impus un timp de încărcare de 25 de minute pentru a genera o încărcare a bateriei de 10% până la 80% de la punctele de încărcare publice, cu date privind prețurile provenite direct de la operatorii punctelor de încărcare (CPO).

Islanda este țara unde se plătește cel mai puțin pentru încărcarea unui vehicul electric

Cele mai ieftine locuri din Europa pentru a încărca vehiculul electric. Islanda este pe primul loc, fiind țara din Europa unde se plătește cel mai puțin pentru a încărca o mașină Tesla Model Y, la un cost de 2,89 euro la 100 de km.

În Portugalia, șoferii trebuie să plătească 3,18 euro pentru a parcurge aceeași distanță. Finlanda s-a clasat pe locul al treilea, șoferii fiind nevoiți să plătească 4,63 EUR pentru încărcarea rapidă DC.

Deși este o piață mică, Islanda a trecut rapid la vehicule electrice. Resursele sale mari de energie regenerabilă au contribuit la reducerea prețului de încărcare a VE.

Norvegia, locul unde se plătește cel mai mult pentru încărcarea VE

Norvegia este, de departe, cel mai scump loc din Europa, cu o taxă de aproximativ șase ori mai mare decât în ​​Islanda, ajungând la 18,93 EUR – o diferență de preț de 16,04 EUR.

Slovenia a fost a doua cea mai scumpă țară, cu o taxă de 17,02 EUR.

mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Prețurile variază în sudul Europei, Spania fiind locul unde se plătește cel mai puțin

Cele mai ieftine locuri din Europa pentru a încărca vehiculul electric. Prețurile au variat în sudul Europei, Spania fiind cea mai ieftină, cu 7,11 EUR, după Portugalia. Bulgaria (7,34 EUR), Italia (9,12 EUR), Grecia (9,83 EUR), Malta (9,83 EUR) și Cipru (9,83 EUR) cu o diferență  de 2-3 EUR față de media regională.

Germania și Franța se numără printre statele din nordul și centrul Europei ale căror tarife de încărcare erau în jur de 7 până la 10 EUR.

Estonia și Germania sunt cele mai costisitoare națiuni, cu taxe de 9,99 EUR și 8,93 EUR la 100 km, urmate îndeaproape de Danemarca, cu 8,81 EUR.

În Marea Britanie,șoferii de vehicule electrice sunt taxați cu 7,79 EUR. În Austria, taxa a fost de 7,88 EUR.

Care este explicația acestor disparități

Economiștii din domeniul energiei cred că disparitățile privind costurile de încărcare din Europa pot fi atribuite mai multor factori, inclusiv sursa de electricitate, taxe și politici guvernamentale. Statele cu resurse regenerabile foarte mari tind să aibă costuri mai mici, deoarece sunt mai puțin dependente de combustibilii fosili importați.

În schimb, țările cu taxe mari, taxe de rețea sau care se bazează pe importuri scumpe, cum ar fi Danemarca și Germania, aplică prețuri mai mari.

Mai multe puncte de încărcare decât oricând

Cele mai ieftine locuri din Europa pentru a încărca vehiculul electric. Țările de Jos sunt lider în Europa cu peste 154.000 de puncte de încărcare publice pentru vehicule electrice, reflectând angajamentul națiunii față de adoptarea VE și dorința de a investi în infrastructura vitală pentru vehicule electrice.

Germania și Franța au rețele publice extinse de încărcare pentru vehicule electrice, ambele având peste 125.000 de puncte publice de încărcare. Germania este pe locul doi, după Țările de Jos, cu 130.828, în timp ce Franța este pe locul trei cu 127.530, conform datelor EAFO.

Germania și-a crescut rapid rata de adoptare a vehiculelor electrice, acestea reprezentând peste 25% din vânzările de mașini noi în 2023. Cifrele EAFO pentru 2024 sugerează că tendința se inversează, deoarece vânzările din prima jumătate a acestui an – 184.000 de VE cu baterie, reprezintă o scădere de 16,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, subliniază Euronews.