Achiziţionarea unui automobil nou într-o perioadă în care fiecare leu contează este o decizie grea, în special având în vedere scăderea drastică a preţului automobilelor rulate.
Din ce în ce mai puţini români se decid în direcţia achiziţionării unui automobil nou, având în vedere oferta bogată de maşini rulate. Majoritatea celor care îşi cumpără un automobil nou o fac pentru că nu îi interesează faptul că valoarea acestuia poate scădea chiar şi cu 30% în primul an, pentru că un automobil nou vine cu garanţie şi pentru că, până la urmă, este nou. Pentru cei mai mulţi români – nu vorbim de cei 10.000 care au averi de peste un milion de euro – după cum se arată într-un raport pe 2013 al elveţienilor de la Credit Suisse, preţul este cel care contează cel mai mult şi reprezintă factorul determinant în alegerea unui automobil. Cel mai ieftin autovehicul de pe piaţa locală este, fără prea mult mister, Dacia Logan.
Modelul produs la Mioveni costă 6.890 de euro, conform catalogului producătorului. Evident că dealerii companiei pot practica preţuri mai mici sau pot oferi diferite facilităţi la achiziţionarea unui Logan nou. Cel mai ieftin Logan este modelul cu motor de 1,2 litri, benzină, şi 75 cai-putere, versiunea de echipare Acces. Pe locul secund în clasamentul celor mai mici prețuri se află sora mai mică a Loganului, Dacia Sandero. Având aceleași caracteristici – echipare Acces, motor 1.2 MPI – 75 CP, modelul produs la Mioveni costă minimum 7.090 de euro.
Ieftine, dar mici
Atunci când vorbim de automobile străine, cele mai accesibile modele de pe piaţa locală sunt, evident, cele din clasa mică, concepute în special pentru oraş şi mai puţin pentru drumuri lungi. Astfel, după cele două modele româneşti, în clasament, pe locul trei se află modelul Suzuki Splash. Maşina japonezilor costă 7.999 euro şi include un motor cu o capacitate cilindrică de 996 cmc, conectat la o transmisie manuală cu cinci rapoarte. Automobilul are 68 de cai-putere şi atinge o viteză maximă de 160 km/h. Splash are un consum de 5,6 litri în regim urban, iar printre dotările-standard se regăsesc ABS + EBD, închidere centralizată, funcţie de asistare la frânare, aer condiţionat cu reglare manuală, geamuri acţionate electric, airbaguri frontale (şofer + pasager) şi indicator avertizare sonoră (centură de siguranţă, lumini, cheie).
Cu câţiva euro mai scump este modelul Citigo de la Skoda. Versiunea Citigo Active cu motor de 1 litru şi 60 de cai-putere, în trei uşi, costă în prezent 8.046 de euro. Echiparea de serie include ABS, airbag şofer şi airbag pasager, airbaguri laterale torace & cap pentru scaune faţă, geamuri atermice, semnal sonor avertizare faruri aprinse, servodirecţie electromecanică şi volan reglabil pe înălţime. Pe locul cinci, şi ultimul din clasamentul nostru, se regăseşte modelul Twingo de la Renault. Versiunea Night & Day cu motor de 1,2 litri şi 75 cai-putere are un consum urban de 6,7 litri la 100 km. Echiparea standard include aer condiţionat, patru airbaguri, computer de bord, proiectoare de ceaţă, geamuri şi oglinzi electrice, cruise control şi jante aliaj. Maşina are, în prezent, un preţ de 9.000 de euro.