Multe companii aeriene s-au luptat să vadă un viitor pentru uriașele lor Airbus SE A380 atunci când pandemia a consemnat la sol flotele la începutul anului 2020. Qantas Airways și-a parcat cele 12 avioane cu două etaje în deșertul californian, spunând că nu vor fi necesare timp de cel puțin trei ani, în timp ce Etihad Airways a declarat că nu este clar dacă cele 10 superjumbo-uri ale sale vor mai zbura vreodată.
Dar redresarea bruscă a călătoriilor din acest an a dat acestor avioane, care au adesea peste 500 de locuri, o nouă viață. Acestea au devenit jumbo-urile alese de companiile aeriene din Marea Britanie și Australia, deoarece volumul de pasageri a dus la epuizarea forței de muncă din aviație.
Numărul zborurilor se apropie de cel de dininte de pandemie
Până la sfârșitul anului 2022, zborurile lunare ale A380 vor fi aproape 60% din totalul de dinainte de Covid, arată datele Cirium. British Airways va opera mai multe zboruri A380 până la sfârșitul anului decât a operat înainte de Covid-19.
Superjumbo-ul – văzut ca fiind vestitorul unui nou capitol de lux pentru aviație, cu barurile sale de la bord și interiorul său liniștit, era deja în declin înainte de a fi lovit de pandemie, deoarece companiile aeriene s-au orientat către avioane mai mici și mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
Malaysia Airlines Bhd, Deutsche Lufthansa AG din Germania și Air France-KLM se numără printre transportatorii care își vând sau își elimină treptat flotele.
În iunie 2020, în timp ce Covid-19 a cuprins întreaga lume, companiile aeriene din întreaga lume au operat doar 43 de zboruri de pasageri folosind A380.
Vor fi 4.000 de zboruri cu avioanele A380 în luna iunie
Luna aceasta, sunt programate aproape 4.000 de zboruri utilizând avioane A380 şi aproximativ 6.000 de zboruri programate pentru luna ianuarie 2023, potrivit Cirum. Compania aeriană Singapore Airlines, care în timpul pandemiei a transformat un avion A380 într-un restaurant, a decis că zborurile cu astfel de avioane vor reveni la nivel normal până la finele acestui an.
John Grant, analist şef la firma de analiză a datelor OAG, este de părere că valoarea oferită companiilor aeriene de aparatele A380 ar putea să se prelungească şi dincolo de creşterea actuală. Unul dintre motive este şi acela că există un număr redus de operatori care utilizează acest avion sau nu au o alternativă imediată.
„Cred că are un viitor pentru anumiţi transportatori. Companiile aeriene pot să spere că peste 18 luni preţul petrolului va fi mai mic, iar A380 va fi un avion ideal”, a spus Grant, relatează Bloomberg.