Cele mai mari daune platite de asiguratorii romani

compania de asigurari, daca pentru nava avariata, avionul prabusit sau cladirea mistuita de flacari a fost incheiata o polita. Mai putin "patiti" decat colegii din strainatate, asiguratorii romani nu au fost, totusi, nici ei feriti de despagubirea unor daune de mari dimensiuni.Multe dintre evenimentele soldate cu mari pagube se produc pe mare. In 1999, o nava asigurata de Astra a esuat in conditiile vremii nefavorabile. Daunele aferente politei de Casco Maritim in valoare de 1,2 milioane de euro

compania de asigurari, daca pentru nava avariata, avionul prabusit sau cladirea mistuita de flacari a fost incheiata o polita. Mai putin „patiti” decat colegii din strainatate, asiguratorii romani nu au fost, totusi, nici ei feriti de despagubirea unor daune de mari dimensiuni.Multe dintre evenimentele soldate cu mari pagube se produc pe mare. In 1999, o nava asigurata de Astra a esuat in conditiile vremii nefavorabile. Daunele aferente politei de Casco Maritim in valoare de 1,2 milioane de euro au fost platite de societatea de asigurare si de reasiguratorii carora le fusesera cedate o parte din prime. In 1998, Omniasig a avut si ea de despagubit nu mai putin de trei daune navale. In acel an a esuat nava Arad (valoare 1,13 milioane de dolari), nava Kalo s-a accidentat intr-o coliziune (1,5 milioane de dolari), iar nava Rovinari a fost devastata de un incendiu (1,32 milioane de dolari). Evenimentele au continuat pentru aceeasi companie in 1999, cand nava Golden Virgo a esuat langa Yemen (1,6 milioane de dolari). Asigurarile maritime nu pot fi facute, insa, fara reasigurare, spune Marius Onofrei, seful departamentului de comunicare al Allianz-tiriac Asigurari. In perioada 1997-1998, compania care pe atunci se numea ASIT avea cel mai mare portofoliu de asigurari maritime din tara. Coliziunea a doua nave a implicat in acei ani raspunderea ASIT pana la o valoare ce a depasit 700.000 dolari.Mai dramatice decat accidentele navale, cele aviatice sunt, din fericire, mult mai rare. Astra Asigurari nu a mai avut de suportat daune de acest gen de la inceputul anilor ‘90, cand un avion al Tarom s-a prabusit in apropiere de Verona. Omniasig a trebuit sa plateasca insa doua daune aviatice dupa 2000: pentru prabusirea unui elicopter BELL 206, in valoare 1,1 milioane de dolari, apartinand Grup 95, si pentru prabusirea aeronavei Extra 300 apartinand Aeroclubului Romaniei.Cele mai mari pagube nu se produc intotdeauna in aer sau pe mare, ci pe sosea sau in agricultura. Un transportator roman cu polita Carte Verde la Astra a intors neregulamentar pe o autostrada din Italia si a produs un grav accident soldat cu morti. Dauna totala: 2,2 milioane de dolari, la valoarea masinilor implicate in coliziune adaugandu-se si pretentiile urmasilor aflati in intretinerea unei victime. Aceeasi societate a platit anul trecut 30 miliarde de lei societatii Grivco pentru despagubirea culturilor de orz si grau distruse de seceta. Evenimentele cele mai frecvente care dau batai de cap asiguratorilor sunt totusi incendiile. In 2002, Interamerican a trebuit sa despagubeasca doua astfel de daune, una in valoare de 1,745 milioane de dolari, pentru firma Multicore, si alta in valoare de 1,7 milioane de dolari pentru Phoenixmed. Un singur incendiu la depozitul Lama din soseaua Giulesti, asigurat de Omniasig, a distrus, in 1997, 80% din bunurile depozitate, provocand daune de 2,23 milioane de dolari. Mai recent, in 2003, Allianz-tiriac a trebuit sa achite o dauna de circa 190.000 de euro tot pentru un incendiu. Un eveniment similar a produs pagube de 255.800 dolari la un depozit supraincarcat cu deseuri textile din Galati, asigurat la Asiban. Aceeasi societate mai platise, in 1999, suma de 347.100 dolari, cand un depozit de tigari apartinand firmei Delfinul Prodcom a luat foc, si inca 80.500 dolari dupa ce o inundatie stradala provocata de spargerea unei conducte stradale de mare diametru a avariat o cladire a BRD din Bucuresti. Cele mai recente daune produse de un incendiu au fost acoperite anul acesta de BCR Asigurari: o hala de productie dintr-un oras transilvanean, asigurata in 2003, a luat foc la inceputul anului in curs, iar proprietarul a primit de la asigurator 1,48 miliarde de lei. Despagubiri mari pot primi de la companiile de asigurari nu numai clientii persoane juridice, ci si persoanele fizice. Cifrele au, insa, mai putine zerouri decat in cazul firmelor. Cea mai mare despagubire platita de AVIVA in cei trei ani de prezenta pe piata romaneasca a fost de 40.000 de dolari, fiind vorba de un deces prin accident. Pentru Atlassib, o dauna „record” platita unei persoane fizice a fost de 3,2 miliarde de lei, la o asigurare Carte Verde, nivel apropiat de cel maxim platit unei companii la o polita similara -5,58 miliarde de lei.

Cele mai mari daune din lume
Recordul mondial in materie de daune ce trebuie achitate de catre piata asigurarilor si reasigurarilor il detine dramaticul caz al turnurilor gemene World Trade Center (WTC) din New York. Daunele totale s-ar ridica la patru miliarde de dolari, daca atacurile teroriste care au distrus cele doua turnuri sunt considerate un singur incident, sau peste sapte miliarde de dolari daca sunt tratate ca doua incidente separate. Swiss Reinsurance a raportat ca se asteapta la daune in valoare de un miliarde de dolari, iar Munich Re a aratat ca va trebui sa plateasca despagubiri de 906 milioane de dolari. Pana la evenimentele din 11 septembrie, evenimentul cel mai costisitor din punctul de vedere al daunelor asigurate din istoria SUA fusese explozia platformei petroliere Piper Alpha de pe coasta britanica, unde companiile de asigurari au platit trei miliarde de dolari.