Reabilitările de căi ferate, construcţia de autostrăzi şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare par să-şi fi luat partea leului din fondurile europene alocate ţării noastre în primii ani de după aderare.
La 31 iulie 2014, din cele peste 19 miliarde de euro puse la dispoziţie de Uniunea Europeană, în perioada 2007-2013, sub formă de fonduri structurale şi coeziune, doar 35,5% ajunseseră efectiv în România. Cu alte cuvinte, în primii şapte ani şi jumătate după intrarea în UE, am reuşit să cheltuim doar o treime din sumele alocate de Bruxelles pentru reducerea diferenţelor dintre noii şi vechii membri. Unii ar putea spune că veştile nu sunt neapărat rele. Că, oricum, primii ani i-am pierdut cu lungile şi complicatele procese de constituire şi acreditare a autorităţilor de management pe fiecare program sectorial în parte. Sau că programul în sine a fost un succes, având în vedere că au fost depuse proiecte în valoare de nu mai puţin de 73 de miliarde de euro, s-au aprobat proiecte de 21,8 miliarde de euro (cu două miliarde şi jumătate peste suma alocată) şi s-au semnat, până în prezent, contracte de finanţare de 19,5 miliarde de euro (din nou, mai mult decât banii pregătiţi de Bruxelles). Optimiştii mai spun şi că avem timp, până la 31 decembrie 2015, să cheltuim banii alocaţi, dar şi că pentru unele programe s-a obţinut finanţarea defalcată, pe faze de construcţie sau pe porţiuni de proiect, astfel încât dacă un proiect nu este finalizat până la expirarea perioadei de graţie, măcar ceea ce s-a făcut până atunci să fie decontat de Comisia Europeană.
Cifrele nu mint
„Situaţia absorbţiei fondurilor europene, după prima jumătate a lui 2014, arată că ne îndreptăm spre un bilanţ dezastruos anul acesta. Deşi avem nevoie ca, până la sfârşitul anului, să cheltuim aproape trei miliarde de euro din fonduri europene pentru a evita pierderea lor, la jumătatea anului abia avem jumătate de miliard de euro solicitaţi Comisiei Europene“, spunea recent Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor în guvernul Mihai Răzvan Ungureanu.
La rândul său, preşedintele Traian Băsescu afirma, în urmă cu puţină vreme, că urmăreşte „cu atenţie absorbţia fondurilor europene, cu care s-a lăudat atât de mult Guvernul Ponta“. Şeful statului arăta că o creştere masivă a plăţilor către România, înregistrată în 2012 şi 2013, se datorează facturilor emise pentru contractele semnate în timpul guvernării Boc. Ceea ce pare din ce în ce mai verosimil, având în vedere frâna bruscă pe care a înregistrat-o majorarea procentului de absorbţie în cursul acestui an.
Optimism nejustificat
Nu la fel de îngrijorat pare a fi ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. Din contră, acesta dă semne de încredere în viitor nu tocmai susţinute de realitate. Într-o discuţie online cu cititorii euractiv.ro, ministrul spunea că în 2013 rata de absorbţie a fost aproximativ 23% din total şi că, având în vedere acest lucru, s-ar putea ajunge să utilizăm mai bine de trei sferturi din bani. „Dacă luăm în calcul un minim de 23% pentru 2014 şi 2015, aceasta înseamnă că ajungem la aproape 80% din fondurile alocate“, explica el. Problema este că rezultatele de până în prezent, pe anul 2014, sunt mai mult decât descurajatoare. Mai mult, Teodorovici crede că vor fi programe unde vom cheltui toţi banii. „Sunt convins că programul de creştere a competitivităţii economice va avea la finalul lui 2015 o absorbţie de 100%. Acest lucru este valabil și pentru POS DRU. Vom transfera toate sumele necheltuite până acum către alte proiecte ce pot fi implementate, astfel încât să nu pierdem niciun ban“, declara el recent.În ceea ce priveşte potenţialul dezastru din zona POS Transport, ministrul Fondurilor Europene a mărturisit, în cadrul aceleiaşi discuţii online, că se încearcă un artificiu. „Pentru a reduce riscul de pierdere a fondurilor pe Programul de Transport va trebui să luăm în considerare proiectele «retrospective», adică acele proiecte deja finanţate din alte surse (buget de stat, BEI, BERD etc.) care să fie tratate ca proiecte europene şi finanţarea deja realizată şi cea viitoare să fie solicitată Comisiei Europene la rambursare. Se aplică deja în alte state membre“, a explicat el.
Visând la viteză
Bine aţi venit în secolul 21!
Mai trebuie spus că la proiectele din top 10 se mai adaugă contribuţii ale Uniunii Europene cuprinse între 34 şi 100 de milioane de euro în fiecare caz pentru modernizarea, reabilitarea şi extinderea infrastructurii de apă potabilă şi preluare şi tratare a apelor uzate în alte 25 de judeţe, de cele mai mari sume beneficiind Mureş, Timiş, Bacău, Maramureş, Suceava, Teleorman şi Galaţi.
Campionii de la Regio
Nu la fel de impresionante, în ceea ce priveşte numărul de zerouri, sunt cele mai mari proiecte finanţate prin Programul Operaţional Regional (Regio). Cu mici excepţii, investiţiile din partea de sus a clasamentului se referă la reabilitări de drumuri judeţene, cei mai mulţi bani primindu-i proiectul de modernizare a DJ 223 Cernavodă-Ion Corvin în judeţul Constanţa (22 de milioane de euro), urmat de reabilitarea a 65 de kilometri din DJ 606 în judeţul Mehedinţi (cu 21,9 milioane de euro).
În total, Regio are alocate aproape patru miliarde de euro pentru acest exerciţiu financiar, iar până la 31 iulie 2014 fuseseră depuse în cadrul acestui program de finanţare aproape 10.000 de proiecte, cu o valoare de 14 miliarde de euro. Din acestea, au fost aprobate puţin sub jumătate din idei, cu o valoare de 4,75 miliarde de euro, fiind deja semnate peste 4.000 de contracte, cu o valoare a finanţărilor UE de peste 4,3 miliarde de euro. De altfel, Regio stă cel mai bine dintre toate programele sectoriale (cu excepţia PO Dezvoltarea Capacităţii Administrative, care are însă alocate în total doar 200 de milioane de euro) în ceea ce priveşte cererile de rambursare trimise la CE (49% din total) şi în ceea ce priveşte banii deja primiţi (46,7% din total).
Cum, însă, cu o floare nu se face primăvară, dacă nu vom asista cât mai repede la o schimbare semnificativă a atitudinii guvernanţilor în ceea ce priveşte fondurile europene, riscăm să vedem, la sfârşitul lui 2015, că am pierdut multe miliarde de euro din banii pe care Uniunea Europeană ni-i pune la dispoziţie gratuit.
19,2 miliarde de euro a avut alocate România din fonduri europene pentru perioada 2007-2013, pentru şapte programe sectoriale. Până în prezent, am cheltuit doar o treime din sumă