Privind clasamentul celor mai performante societăţi listate la Bursă, concluziile sunt clare: companiile româneşti de top pun, deocamdată, accentul pe investiţii şi pe creşterea afacerii, sacrificând uneori profitul imediat, iar încrederea investitorilor este în continuare la cote extrem de ridicate.

Nu mai puţin de 44 din cele 50 de societăţi analizate în cadrul studiului „Strategic Performance Analysis 2006“, realizat în exclusivitate pentru revista Capital, de compania austriacă de consultanţă Contrast Management Consulting, au avut anul trecut creşteri de preţ la Bursă. De la câte dintre ele ne putem aştepta însă la evoluţii asemănătoare şi în viitor? Sunt companiile cotate la Bursa de Valori Bucureşti orientate către crearea de valoare pe termen lung pentru acţionari sau merg mai degrabă pe principiul „trăieşte clipa“?

Analiza societăţilor cotate arată că investitorii au dat dovadă, anul trecut, de un optimism care nu întotdeauna şi-a găsit justificarea în rezultatele concrete. Din cele 50 de companii luate în calcul, 40 de la BVB şi 10 de la Rasdaq, puţine au reuşit să coreleze creşterea afacerii cu o profitabilitate pe măsură, iar creşterea bursieră a fost, la aproape toţi emitenţii, mai mare decât cea a indicatorilor financiari. Mediile celor trei indicatori de bază, rentabilitatea capitalului, creşterea afacerii şi profitabilitatea acţiunilor, demonstrează cel mai bine acest lucru. Pentru compania mediană, indicatorii reflectă o profitabilitate economică scăzută (rentabilitatea capitalului de numai 3,1%), lucru datorat totuşi strategiilor orientate către creşterea vânzărilor şi politicilor active de investiţie (indicator combinat de creştere de 16,1%). Aşteptările mari ale investitorilor au făcut ca randamentul acţiunilor să fie foarte mare comparativ cu rezultatele financiare, media acestuia, pentru cele 50 de companii, fiind de 34,5%.

Clasamentul obţinut în urma studiului Contrast arată diferenţe semnificative ale performanţelor economice comparativ cu rezultatele bursiere. Companii ca Rompetrol SA, Socep şi Electroprecizia sunt situate pe locurile 41, 42 şi 43 în acest clasament, deşi randamentul acţiunilor la Bursă a fost destul de consistent. Socep şi Electroprecizia au fost pe minus atât în privinţa rentabilităţii, cât şi a indicatorului de creştere, dovadă că nu au reuşit să implementeze o strategie coerentă de dezvoltare. Cu toate acestea, la Bursă au dat randamente de 16,67%, respectiv 22,22%.
Au existat însă şi companii care au reuşit, în 2006, performanţe economice mai bune decât cele bursiere. Este, între altele, cazul SIF Muntenia, care a recuperat apoi din plin în acest an terenul pierdut la Bursă.

Randament de 241% al primelor 10 acţiuni din top

Cele mai performante 10 companii listate la Bursă s-au caracterizat prin rentabilitate ridicată (în medie, 16,3%), creşteri sănătoase (54,3% în medie) şi, mai ales, un randament al acţiunilor ieşit din comun. Creşterea bursieră a primelor 10 s-a situat între 55% şi 509%, cu o medie de 241%. O dovadă în plus că performanţele bursiere încep să se coreleze şi la noi cu cele economice şi că un portofoliu bazat pe o analiză riguroasă a rezultatelor companiilor poate aduce randamente spectaculoase. Majoritatea societăţilor aflate în 2006 pe primul loc în clasament vin după o perioadă la fel de bună şi în ultimii ani. În analiza Contrast din toamna anului trecut, realizată pentru perioada 2003-2005, acestea aveau o situaţie bună, care lăsa să se întrevadă performanţe viitoare pe măsură. Strategia eficientă din ultimii ani s-a concretizat, aşadar, în crearea de valoare pentru acţionari atât din perspectiva afacerii, cât şi din cea a creşterii bursiere.

Există însă şi excepţii. Un exemplu este Petrolexportimport, care în perioada 2003 – 2005 a avut o rentabilitate a capitalului propriu de 30% şi un indicator de creştere de 8,67%, iar în 2006 a fost pe locul 47 în clasament, cu doar 6,63% rentabilitate şi cu un indicator combinat de creştere negativ, de -10%. Mittal Steel Roman, pe de altă parte, şi-a îmbunătăţit semnificativ indicatorii financiari faţă de perioada 2003 – 2005, fiind acum pe locul 11 în top.

Care este reţeta care poate ajuta primele companii să rămână în top? „Provocarea la nivelul multor sectoare constă în gestionarea măsurilor ample de restructurare, concomitent cu gestionarea extinderii cerute de creştere“, observă Thomas Gabriel, Managing Partner Contrast Management Consulting. „O strategie bine formulată şi transparentă în privinţa rezultatelor şi evoluţiei în fiecare dintre domeniile de activitate ale companiei, prin intermediul unui program de controlling bine structurat, sunt în aceste condiţii factori determinanţi ai succesului“, conchide acesta. 

Cum au fost calculate punctajele

INDICATORI La calcularea notei finale pentru fiecare companie, au fost folosiţi patru indicatori-cheie: rentabilitatea reală a capitalului, rentabilitatea capitalului propriu, un indicator combinat de creştere şi randamentul acţiunilor la Bursă.

MOD DE CALCUL Rentabilitatea reală a capitalului este diferenţa dintre rentabilitatea capitalului (raportul dintre profitul net din activitatea de exploatare şi capitalul utilizat) şi costul acestuia. Rentabilitatea capitalului propriu este egală cu raportul dintre profitul brut şi capitalul propriu mediu. Indicatorul combinat de creştere este media dintre variaţia activelor imobilizate şi variaţia cifrei de afaceri netă. Randamentul acţiunilor ia în calcul variaţia preţului acţiunilor, dividendele şi modificările capitalului social.

CREATORII DE VALOARE Pentru fiecare indicator a rezultat un număr de cel mult 25 de puncte, iar scorul final este suma acestora. O companie „creator de valoare“ prezintă atât o rentabilitate reală a capitalului pozitivă, cât şi o creştere a activităţilor peste media concurenţilor.

Indicatorii Beta, utilizaţi în calculul costului capitalului au fost puşi la dispoziţie de către CA IB Corporate Finance Beratungs GesmbH, dl. A. Reisenberger.

*CLICK PE POZA PT VERSIUNEA MARITA*

53-4404-1.jpg53-4405-2.jpg

Notă: Companiile Costrucţii Bihor şi Amonil nu au răspuns solicitării Contrast Management Consulting de a confirma indicatorii calculaţi

Sursa: Contrast Management Consulting, studiul „Strategic Performance Analysis 2006“