Criza a modificat substanţial topul companiilor creatoare de valoare pentru acţionari. În perioade de recesiune, accentul se pune pe management şi strategie.
Evaluarea companiilor listate la bursă într-un an de scădere generalizată poate părea mai puţin relevantă. O privire mai atentă ne arată însă că o societate care oferă valoare adăugată într-o perioadă de criză este foarte profitabilă pe termen lung. Contrast Management – Consulting a lansat studiul pe 2008 al celor mai performante societăţi listate, în care este căutată exact valoarea adăugată a companiilor. „Investitorii sunt în căutarea unor oportunităţi în măsură să producă o valoare superioară costului resurselor utilizate, în care este inclus şi capitalul angajat“, spune Thomas Gabriel, managing partner CMC.
Se spune că bursa anticipează prin evoluţie direcţia economiei. Lucrul acesta a putut fi observat cel mai uşor anul trecut. Economia a atins vârfuri istorice de creşteri, însă Bursa de Valori Bucureşti a consemnat scăderi greu de imaginat cu un an înainte. La fel şi în cazul emitenţilor de la BVB, printre care au putut fi găsite maxime istorice de profit, dar cotaţia a mers într-o direcţie total opusă.
Crearea de valoare pentru acţionar, unul dintre principalele obiective ale studiului anual Contrast, a evidenţiat calitatea managementului companiilor pe parcursul anului trecut. Evident, este mult mai uşor să te dezvolţi în perioadele de creştere economică. Măsurile ce trebuie luate în timp de criză sunt mult mai complexe şi pot face diferenţa între faliment şi supravieţuire. „Conceptul de creare de valoare pentru acţionari se află în strânsă legătură cu abilitatea unei companii de a identifica factorii specifici care stau la baza dezvoltării afacerilor sale şi de a adopta strategii adecvate pentru exploatarea lor“, spune Thomas Gabriel. „Prin urmare, creşte şi pentru acţionari, probabilitatea unui randament superior capitalului investit.“
Pe scurt, 2008 a însemnat o creştere-record a PIB în primele două trimestre – 8,2%, respectiv 9,3% – o majorare a investiţiilor străine în primul semestru de 60% şi depăşirea pentru prima oară, ca rată de creştere, a importurilor de către exporturi. Pe piaţa de capital, prima jumătate a anului a fost decorelată complet de economie. Debutul în scădere a continuat cu ieşirile străinilor din piaţă, iar după primele trei luni acţiunile pierduseră 30% din valoare. Scăderea a fost generalizată, indiferent de numele emitentului sau de industria din care făcea parte.
În ultimul trimestru, în ciuda rezultatelor financiare ale companiilor care au susţinut dezvoltarea anuală, economia reală a început să simtă din ce în ce mai puternic criza. Care a coincis cu un nou raliu de scădere la BVB.
Modificări substanţiale în clasament
Topul celor mai bune companii listate s-a modificat substanţial anul trecut. Din primele zece societăţi din 2007, doar trei mai apar în Top 10 pe 2008. Rompetrol Well Services a scăzut cel mai puţin în top, coborând pe locul secund, după ce anterior ocupase prima poziţie. Azomureş a urcat de pe locul 14 până pe prima treaptă, reuşind cifre pozitive la rentabilitatea reală a capitalului şi la cea a capitalului propriu, coroborate cu o depreciere a cotaţiei sub media pieţei. Locul secund este împărţit de Rompetrol cu Şantierul Naval Orşova. SNO a urcat de pe poziţia 24, singurul element negativ fiind scăderea de 70,1% a cotaţiei. Socep Constanţa a înregistrat cea mai mare creştere în top, de la poziţia 40, în urmă cu doi ani, până pe locul al patrulea.
Investitorii sunt în căutarea unor opor-tunităţi în măsură să producă o valoare superioară costului resurselor utilizate, înclusiv capitalul angajat.
Thomas Gabriel, managing partner Contrast Group
Scădere anticipată
Deprecierea generalizată a acţiunilor listate la BVB a anticipat evoluţia economiei reale. Pentru firmele locale, listate sau nu, înţelegerea mecanismelor de combatere a crizei poate însemna salvarea de la faliment
-75% a înregistrat capitalizarea pieţei principale a BVB în 2008, coborând până la nivelul de 45,7 miliarde lei, valoare echivalentă cu aceea din 2003
90,5 puncte a acumulat Azomureş, aflat pe primul loc al topului. Producătorul de îngrăşăminte a urcat semnificativ, de pe poziţia 46 în 2004-2006 şi 14 în 2007