Organizaţia Mondială a Sănătăţii a publicat statistici alarmante. La Saraievo, de pildă, concentrarea prafului în aer este cea mai mare din întreaga Europă. Media anuală este acolo de 117 micrograme pe metru cub. Limita maximă admisă la nivel european este de 40 de micrograme pe metru cub. Valori ridicate au fost de asemenea înregistrate în oraşele macedonene Tetovo şi Skopje, la Plovdiv, în Bulgaria, şi la Timişoara.
Martin Teis, expert în puritatea aerului, explică: "Cu precădere în lunile de iarnă creşte concentrarea de praf fin. Atunci sănătatea locuitorilor este cel mai mult pusă în pericol." Termenul de praf fin (PM10) defineşte particolele invizibile conţinute în cantitatea generală de praf, a căror diametru este mai mic de 10 micrometri. Fiindcă sunt atât de mici sunt inhalate fără a putea fi filtrate. Studii efectuate de OMC au dovedit că numărul maladiilor respiratorii şi ale sistemului cardiovascular creşte exponenţial acolo unde concentraţia de praf fin este ridicată.
La Saraievo, aerul este poluat din cauza instalaţiilor de încălzire învechite şi din cauza sărăciei locuitorilor, afirmă Teis. "În locuinţele particulare se arde orice, de regulă lemn şi cărbune, dar şi cauciucuri vechi de maşină." O altă problemă sunt maşinile care circulă în oraş. Ele au în medie o vechime de15 până la 18 ani şi nu sunt dotate cu catalizatoare moderne. Apoi, şi relieful contează. Sarajevo este înconjurat de munţi şi de aceea aerul circulă mai anevoie.
În vederea respectării normelor europene de puritate a aerului, Germania a făcut eforturi susţinute, explică Marcel Langner, expert al Oficului federal pentru Mediu. Instalaţiile industriale au fost dotate cu filtre, termocentralele funcţionează acum preponderent cu gaz în dauna cărbunelui iar maşinile noi au fost echipate cu catalizatoare performante. În plus, în numeroase oraşe germane au fost înfiinţate zone de mediu, în care nu au acces automobile mai vechi.
Reguli şi măsuri concrete pentru ameliorarea calităţii aerului, mai ales în oraşe, îşi doreşte Adrian Stoica, membru al organizaţiei GIPRO de protecţie a mediului din Timişoara. Din punctul său de vedere, eficientă ar fi cointeresarea materială a cetăţenilor, de exemplu "introducerea unui impozit pentru toţi aceia care exploatează tehnică sau maşini care poluează aerul." Activistul este încredinţat că astfel oamenii ar deveni mai preocupaţi de calitatea aerului pe care-l inspiră.
Sursa: Deutsche Welle