Producătorii auto se întrec în a pune pe maşini sisteme tot mai performante menite să asigure pasagerilor o călătorie cât mai sigură şi mai confortabilă. Câte sunt însă indispensabile?
La fiecare contact cu o maşină nou apărută pe piaţă, imediat după puterea motorului şi design, intră în discuţie echipamentele cu care este dotată. Airbag-urile, centurile pretensionate, ABS-ul, aerul condiţionat sau radioCD-ul au devenit, rând pe rând, cerinţe standard ale românilor atunci când cumpără un vehicul nou. După ce aceste echipamente au ajuns indispensabile, altele încep să le ia locul. Şi nu puţine.
De exemplu, radioCD-ul care nu citeşte şi fişiere .mp3 este deja desuet. Cu vreo doi ani în urmă, oficialii Renault spuneau că vor monta conector USB pe maşinile lor atunci când piaţa o va cere. Acum, multe dintre maşinile vândute de francezi au încă din dotarea de bază acest mic, dar util, echipament. Senzorii de parcare, care pot fi cumpăraţi chiar şi de la supermarket, lasă, încet, încet, locul sistemului Park Assist.
Numai că asistenţa asta nu e la fel pentru toţi. La majoritatea maşinilor care au aşa ceva, sistemul este compus dintr-o simplă cameră video cu linii de ghidare, dar Infiniti, spre exemplu, şi-a dotat maşinile cu astfel de camere pe toate laturile, iar Volkswagen are modele care parchează singure după simpla apăsare a unui buton şi după selectarea treptei pentru mersul înapoi.
Despre cruise-control poate că nici nu mai merită să vorbim pentru că toată lumea ştie cât de util a devenit în timpul călătoriilor lungi. Numai că Mercedes a dus această tehnologie ceva mai departe. Sistemul „Distronic“ asigură, pe lângă o viteză prestabilită, şi păstrarea distanţei faţă de autovehiculul din faţă, frânând sau accelerând în funcţie de acesta.
Ar mai fi şi sistemul de avertizare pentru schimbarea benzilor de rulare, disponibil acum la mulţi producători, printre care Citroën şiOpel. Inutil nu este nici acesta, la fel ca şi hill-holder-ul, cel care te ajută să porneşti din pantă fără să sperii şoferii din spate că te rostogoleşti peste ei. Poate spune cineva că toate acestea nu au rolul lor în a te ajuta să conduci maşina fără stres?
Se poate şi fără
Toţi şi-ar dori să aibă o maşină echipată cu toate sistemele menţionate şi chiar mai mult, dar cu adevărat indispensabile sunt doar câteva. Mai exact, air-baguri, ABS, ESP (în curând obligatoriu), radioCD, aer condiţionat şi, pentru că suntem în România, sistem de alarmă.
Restul sunt dependente de puterea de cumpărare. De cele mai multe ori, acesta este elementul primordial în alegerea unui autoturism, aşa că navigaţia, farurile adaptive, torpedoul cu răcire, asistenţa la parcare sau menţinerea automată a unei viteze predefinite pot fi trecute la capitolul „şi altele“. Dar nu ar strica, nu-i aşa?