Apple devine primul brand din lume evaluat la un trilion de dolari

Astăzi, Apple marchează o etapă istorică devenind primul brand din lume evaluat la un trilion de dolari, conform clasamentului celor mai valoroase branduri globale, lansat de Kantar și accesibil aici: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2024. Ocupând poziția nr. 1 pentru al treilea an consecutiv, Apple este urmat de Google, Microsoft și Amazon, reflectând importanța majoră a tehnologiei în viața cotidiană.

De asemenea, McDonald’s își menține poziția în top cinci, succesul său fiind alimentat de inovația continuă, inclusiv utilizarea inteligenței artificiale (AI) pentru meniurile dinamice afișate pe panouri digitale și pentru predicția comenzilor. Acest fapt demonstrează cum brandurile din afara sectorului tehnologic explorează AI pentru a stimula creșterea. Ilustrând puterea AI-ului în viața de zi cu zi, NVIDIA urcă 18 locuri până pe poziția 6 în clasamentul din 2024, cu o creștere de 178% a valorii mărcii. Facebook revine în Top 10 după un an de absență, iar Oracle intră pentru prima dată în acest top.

Clasamentul BrandZ din acest an subliniază rezistența brandurilor de top, valoarea totală a brandurilor globale din Top 100 revenind pe o creștere de 20%, atingând 8,3 trilioane de dolari, aproape de maximul de 8,7 trilioane de dolari atins în 2022. De la lansarea BrandZ în 2006, valoarea cumulată a brandurilor globale din Top 100 a crescut cu 474%. Pragul pentru a intra în Top 100 a crescut cu 354%, de la 4 miliarde de dolari la 19 miliarde de dolari în prezent.

„Cu evaluarea mărcii sale la 1 trilion de dolari, Apple s-a dovedit rezistent la provocările existente în piață, brandul având puterea să justifice prețurile sale premium și dovedind că mărcile care sunt diferite în mod semnificativ și care le vin ușor în minte consumatorilor (Meaningful, Different, Salient), reușesc să facă față mai bine perturbărilor economice globale.

Raportul nostru de anul acesta arată că mărcile puternice continuă să prospere în ciuda incertitudinii economice globale. Vedem, în analiza din acest an, că brandurile care investesc în AI înregistrează câștiguri remarcabile, culegând roadele unei experiențe mai bune pe care o oferă clienților. Dar marketingul arată că poate să fie eficient în multe forme, fie prin conținut excelent, noi inovații, o strategie media eficientă, o politică de prețuri inteligentă și multe altele.

În mod esențial, investiția într-o strategie de marketing eficientă contribuie semnificativ la îmbunătățirea predispoziției pe care consumatorii o au față de brand și la consolidarea valorii acestuia, aducând o contribuție financiară importantă pentru a consolida succesul pe termen lung al afacerii, al companiei”, a zis Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ.

Martin Guerrieria
Martin Guerrieria (SURSA FOTO: LinkedIn)

Cele mai performante companii evidențiază inteligența artificială (AI) și valoarea pentru consumatori

Alături de NVIDIA, titanii în domeniul AI, Adobe și AMD, au înregistrat câștiguri impresionante, asigurându-și un loc în Top 20 branduri în funcție de creșterea valorii mărcii, cu creșteri de 66% și, respectiv, 53% față de 2023. Împreună cu Instagram, Facebook și Uber, care au înregistrat și ele creșteri semnificative, aceste companii demonstrează cum inovațiile tehnologice pot stimula implicarea consumatorilor și accelera creșterea afacerii.

Povești de succes din clasamentele la nivel de categorie

Analizând cele 13 clasamente individuale la nivel de categorie, schimbările notabile din diverse sectoare evidențiază o varietate de atribute care contribuie la îmbunătățirea puterii sau capitalului de brand:

Băuturi alcoolice. Corona a devenit cel mai valoros brand de bere din lume. Creșterea constantă la nivel global și expansiunea în piețe emergente precum Brazilia, China și Africa de Sud, menținând în același timp o poziție solidă pe piața domestică din Mexic, au fost factori cheie ai succesului său.

Îmbrăcăminte. Nike își păstrează poziția de brand nr. 1 în categoria îmbrăcăminte, însă diferența față de concurenți s-a redus. Creșterea de 47% pentru Zara a propulsat-o ca marca cu a doua cea mai mare creștere din Top 100 global, urcând 24 de locuri până pe locul 70. Abordarea inovatoare a Lululemon în domeniul athleisure (îmbrăcăminte sport comodă) și angajamentul său față de calitate au dus la o creștere de 24% a valorii mărcii, ducând-o pentru prima dată în Top 100 Global.

Produse de lux. Louis Vuitton rămâne cel mai valoros brand din categoria de lux, cu o evaluare a mărcii de 130 de miliarde de dolari. Hermès a excelat, îmbunătățindu-și imaginea de brand exclusivist și menținând prețuri premium, prosperând atât pe piețele din SUA, cât și pe cele din China, ceea ce a dus la o creștere cu 23% a valorii mărcii.

Media și divertisment. Netflix a atins noi culmi, urcând pe locul 4 în categorie. Creșterea valorii mărcii sale cu 51% a fost determinată de o creștere fără precedent a numărului de abonați și de limitarea posibilității de a folosi parolele altor persoane. Acest lucru subliniază încrederea ridicată pe care serviciul de streaming o are în puterea brandului de a-i atrage pe consumatori.

Retail. Amazon își păstrează poziția de cel mai valoros brand de retail, cu o creștere a valorii mărcii de 6%. Inovarea în accesibilitatea produselor și atenția sporită la stabilirea prețurilor în funcție de schimbările comportamentelor consumatorilor au asigurat rezultate remarcabile pentru Lowe’s, Aldi, TJ Maxx, precum și pentru giganții regionali de comerț electronic Pinduoduo și Mercado Libre.